Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Veelkleuren of Coloria papegaai amadine - Erythrura Coloria

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Zeer mooie foto en wat een pech met de overleden vogels. Nu hopen dat het nog goed komt met de anderen.

Opmerking

• jeetje wat een pech....

het loopt ook altijd anders dan dat je denkt.

zou het badhuis maar weghalen s`avonds.
      groeten Ton
      mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

• Op het nest met de 4 eieren is sinds vanochtend 5.00 uur zoals ik kan zien niet meer gebroed. Eieren voelen koud aan.

De badhuizen zijn nu verwijderd. Dat doe ik standaard als de jongen net zijn uitgevlogen. Echter als ze een ruim week waren uitgevlogen dan hing het weer aan het front. Papegaai amadines zijn echte liefhebbers van een bad en dat wil ik ze niet onthouden. Ook haal ik ze sowieso tegen de avond vaak weg, maar gister had ik een feestje en was te laat thuis. En met de badhuizen ga zoals ik er nu tegenaan kijk stoppen. Denk dat ik met badschaaltjes ga werken. Daar kunnen ze wel in terecht komen tijdens nachtelijke onrust, maar ze kunnen er makkelijk uitkomen.

Beide koppels (rood x roze en zilver x zwart) mogen van mij nog 1 ronde doen. Dan is het klaar voor dit jaar. Alleen het koppel zwart x zonder is nog niet echt begonnen (tot nu toe 1 ei op de bodem gelegd). Bij hen denk ik erover om ze toch maar weer terug te plaatsen in de broedkooi, want de man blijft maar 'nestjes' bouwen op de grond. In de broedkooi bouwde hij tenminste nog een nest in een nestkastje. Aan de andere kant heb ik nog de optie om een nestje voor te vormen in de vlucht. Eerst dat maar eens proberen. Echter van dit koppel heb ik eigenlijk geen verwachtingen meer, want ze hebben nog helemaal niets laten zien.
        Bekijk mijn vogels op:

http://papegaaiamadine.webnode.nl/

Opmerking

• Aangezien we hier dol zijn op foto's en filmpjes weer eens een filmpje...

https://www.youtube.com/watch?v=QE7Jsohl7Rg
          Bekijk mijn vogels op:

Opmerking

• ze zijn mooi rustig allemaal.....
            groeten Ton
            mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

• Balen Hans. Ik laat de bashuisjes altijd weg zodra de jongen kunnen uitvliegen en pas als ze een week zijn uitgevlogen en goed kunnen vliegen krijgen de ouders weer badwater. Daarna duurt het ook altijd nog een tijdje voor de jongen zelf een bad nemen. Ik zie nooit een jonge vogel die nog niet zelfstandig is een bad nemen. Hooguit op de rand zichzelf nat laten spetteren door de ouders.

Opmerking

• Oorspronkelijk geplaatst door Sytze F Bekijk Bericht
                Balen Hans. Ik laat de bashuisjes altijd weg zodra de jongen kunnen uitvliegen en pas als ze een week zijn uitgevlogen en goed kunnen vliegen krijgen de ouders weer badwater. Daarna duurt het ook altijd nog een tijdje voor de jongen zelf een bad nemen. Ik zie nooit een jonge vogel die nog niet zelfstandig is een bad nemen. Hooguit op de rand zichzelf nat laten spetteren door de ouders.
                Dat is precies zoals ik het nu doe. Echter 1 van de jongen is gedurende de nacht nadat het waarschijnlijk ergens van is geschrokken van de stok geraakt en uiteindelijk in het donker in het badhuis gefladderd. Daar het nachtlampje buiten de kooi brandt bleef het in het badhuis naar het licht vliegen terwijl het diertje om eruit te komen naar de andere kant had moeten vliegen. Dat heeft helaas voor de onrust gezorgd. Er staan nu gewoon weer ondiepe schaaltjes in de kooien.

Denk nu om het licht s nachts in de kooien niet naar 0% te dimmen, maar bijvoorbeeld naar 5%. Dan blijft er toch wat licht in de kooi waardoor de vogels tijdens een nachtelijk onrust wat makkelijker de plek naar de hoogste zitstok weten te vinden. Maar dat ga ik niet nu doen, maar na het broedseizoen omdat ik eerst wil testen hoe de vogels hier op reageren.
                Bekijk mijn vogels op:

Opmerking

• Zilver x zwart... Vandaag vang ik de jongen uit. Ze zijn nu 40 dagen oud. Dat heb ik vandaag gedaan, omdat ik dan toch altijd de kooien verschoon. Dat zorgt dan altijd voor onrust, dan hebben we dat ook gelijk maar gehad. Krijgen de kleintjes een kleurring, zodat ik ze goed kan onderscheiden van de rest. Bij deze 3 jongen zit in ieder geval 1 mannetje dat ik al heb horen zingen. Door middel van de kleurringen kan ik ze straks goed onderscheiden. De jongen hebben de volgende gekleurde ringen gekregen: #32 paars, #33 wit en #34 is zijn of haar gesloten ring in het nest kwijt geraakt, maar heeft een oranje ringetje nu. De ouders kunnen dan verder met een nieuw nest.

Rood x roze... Met de 3 uitgevlogen jongen gaat het goed. Over een dag of 10 zijn ze volledig zelfstandig en zal ik ook hen uitvangen en voorzien van een kleurring.

Zwart x zonder... Eindelijk na veel geklooi met nestmateriaal op de bodem van de vlucht hebben ze gekozen voor een nestkastje dat op ongeveer 1 meter van de bodem van de kooi hangt. In dat nest had ik al wat nestmateriaal gedaan. Als het ware een nest gevormd. Dat wordt nu afgemaakt. Zal mij benieuwen of ze snel eieren hebben.

De 'donkere' kooi... Hierin zit het ervaren koppel en hun jonge zoon (#31 zonder kleurring). De man is reeds in de rui gevallen. Ze krijgen vandaag gezelschap van de 3 jongen van zilver x zwart.
                  Last edited by HansV; 27-01-2017, 12:53.
                  Bekijk mijn vogels op:

Opmerking

• Wat een mooi vogeltjes.

Opmerking

• Oorspronkelijk geplaatst door HansV Bekijk Bericht
                      ...Denk nu om het licht s nachts in de kooien niet naar 0% te dimmen, maar bijvoorbeeld naar 5%. Dan blijft er toch wat licht in de kooi...
                      Zo heb ik dat al jaren, ook in de kas. Het idee is dat de vogels buiten altijd maanlicht hebben en het dus nooit helemaal 100% donker is. In gevangenschap moeten we de natuur nabootsen en dus heb ik nachtverlichting.

Opmerking

• Ga nu geen veranderingen doorvoeren in het broedseizoen, omdat dan de kans bestaat dat ze verstoord raken. Daarna zal ik een aanpassing doen in mijn tijdschema. Tot welk niveau in de nacht dim jij ongeveer euphonia?
                        Bekijk mijn vogels op:

Opmerking

• Ik zou ook geen veranderingen doorvoeren in het broedseizoen. Ik heb van die Halogeen bouwlampen in het dak hangen met LED lampen er in. Die staan op een tijdklok met dimmer. Ruim voor het donker wordt gaan ze aan. Ik heb ze toch wel vrij fel staan hoor, zo een beetje als bij onbewolkt weer en volle maan. En dan in de ochtend als de zon lang weer op is gaan ze uit. Zo neemt het daglicht altijd het kunstmatige maanlicht over.

Opmerking

• Zilver x zwart... Vandaag heeft het popje haar 1e ei gelegd. En dat binnen een week na de teleurstelling van het verlies van de 1-dags jongen door de nachtelijke onrust.

Rood x roze... Ook hier heeft het popje haar 1e ei gelegd. Het mooie is dat dit exact samenvalt met het zilver x zwart. Mochten er problemen zijn met een nest of de vogels zelf, dan heb ik de mogelijkheid om de eieren/jongen over te leggen als dat nodig mocht zijn. Opvallend is dat de koppels beide hebben gekozen voor het 2e, schone, nestkastje dat niet door de uitgevlogen jongen wordt gebruikt.

Zwart x zonder... Het nest is zo goed als af en ze brengen er steeds meer tijd door. Het nest hangt op een plek in de vlucht waar ik zonder al te veel moeite makkelijk bij kan. Echter, dit koppel laat ik met rust, omdat het hun eerste echte nest en, hopelijk snel, legsel is.

De 'donkere' kooi... Hierin zitten ze inmiddels met z'n 6-en. Het ervaren koppel, hun zoon en de 3 jongen van zilver x zwart. Dat gaat goed al moet ik ongelooflijk oppassen, want ik heb er een kleine Houdini bij zitten. Die is al 2 maal ontsnapt op het moment dat ik voerbakjes moest aanvullen. Het is 1 van de jongen van zilver x zwart (#33 wit) die mij steeds te snel af is. Belangrijkste is dat ze zich inmiddels hebben aangepast, het voer en water weten te vinden. Nu mogen ze gaan ruien. Ook hierin geeft het ervaren koppel het goede voorbeeld, want zij zijn inmiddels aan het ruien. Als het ruien klaar is dan vang ik 1 van de geslachten uit om de poppen en mannen tijdens de rustperiode weer te scheiden.
                            Bekijk mijn vogels op:

Opmerking

• Dan is kleine Houdini een slim vogeltje. Die heeft het goed in de gaten. Succes met de overigen.

Opmerking

• Zilver x zwart... Gisteren heb ik kunnen kijken en toen lagen er 2 eieren in het nest, maar vandaag bleef de pop op het nest tijdens het voeren. Ze hebben waarschijnlijk inmiddels 3 eieren gelegd.

Rood x roze... Ook dit popje had gisteren 2 eieren in het nest liggen. Vandaag zal ook zij waarschijnlijk een 3e ei hebben gelegd. Deze pop was nog wel van het nest vanochtend tijdens het voeren. Op een later tijdstip was zij niet meer in de kooi te vinden, maar op het nest. Hopelijk laten de uitgevlogen jongen het nest nu ook met rust. Zij eten nagenoeg zelfstandig, maar worden af en toe ook nog gevoerd door hun vader. Aan het einde van deze week (dan zo'n 40 dagen oud) zal ik hen uitvangen en verplaatsen naar de donkere kooi. Van de jongen heb ik er nog geen horen zingen. Soms hoor je op de leeftijd van 5-6 weken de eerste zangoefeningen.

Zwart x zonder... Hier is het popje ook vaak op het nest te vinden en zag ik vandaag een 1e eitje liggen. Ze lopen allemaal lekker gelijk dit keer. De vorige keer bleef het bij 1 eitje op de bodem van de vlucht, dus hopelijk vindt ze nu wel de rust om een volledig legsel te produceren.

De 'donkere' kooi... De jongen van zilver x zwart voelen zich op hun gemak. Zo zeer zelfs dat er een 2e mannetje (#33, wit) is opgestaan. Hij zingt en oefent nu ook regelmatig zijn deuntje. Bij een ander jong (#32 paars) heb ik sterke vermoedens dat het ook om een mannetje gaat. Dat komt door de eerste voorzichtige kleuring van de kop. Het eerste rood komt nu heel voorzichtig door en de grootte daarvan doet mij vermoeden dat dit een mannetje is. Dan zal hij de komende weken wel gaan zingen en anders zie ik het na de rui.
                                Last edited by HansV; 30-01-2017, 12:40.
                                Bekijk mijn vogels op:

Opmerking

Working...
                                X