Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Veelkleuren of Coloria papegaai amadine - Erythrura Coloria
Collapse
X
-
-
Geel x rood... Het jong is inmiddels 35 dagen oud en lijkt zich zelfstandig al te redden. Zie hem of haar regelmatig op de voerbak zitten als ik de kamer binnenkom. Zolang het diertje niet achtervolgt wordt door pa of ma mag het van mij blijven zitten en misschien in de toekomst zelfs zijn broertjes en zusjes meevoeren. Als dit nest groot is gebracht stop ik de kweek voor dit koppel. Ze heeft 1 onbevrucht legsel gehad van 3 eieren. Bij het volgende waren er meerdere eitjes bevrucht, maar is er slechts 1 uit het ei gekropen. Toen het jong nog in het nest lag werd hier vervolgens weer een nieuw legsel bijgelegd. Dat is uiteraard op niets uitgelopen. En nu zit ze dus op haar 4e legsel van het seizoen. Dan vind ik het voor de pop mooi geweest. Aangezien ze tot nu toe weinig bekjes hebben hoeven voeren zet ik de man mogelijk tegen het oude popje dat nu nog onderdeel is van het trio. Het nestkastje verwijder ik 2-3 dagen nadat de mogelijk nieuwe jongen zijn uitgevlogen.
Zilver x zwart... Elke ochtend zitten pa en ma al te wachten op een nieuw bakje met eivoer. De drang om zich vol te proppen met vers voedsel voor de jongen is groter dan de angst voor mij, dus zijn op dit moment redelijk 'tam'. Dan zijn beide ouders van het nest, dus kan ik mooi even in het nest kijken. De 3 jongen leven alle 3 nog en lijken goed te worden gevoerd. Inmiddels zijn ze 5 dagen, dus over een paar dagen gaan de ouders wat meer zaden voeren en zullen ze wat meer van het nest zijn. De vorige keer heb ik het jong geringd toen het 8 dagen oud was. Dat is mij slecht bevallen, omdat het lastig was de ring om de poot te krijgen. Dus ik zal de diertjes komende zondag, als ze 7 dagen oud zijn, ringen.
Rood x roze... Dit koppel zit extreem vast op het nest. Ze komen ook niet van het nest tijdens het de voedselronde. Dan kan ik zien dat beiden ouders nog steeds in leven zijn door 2 grote bergen 'verse' ontlasting. Vanaf morgen kunnen de jongen uit het nest kruipen. Aangezien ik niet in het nest kan kijken hier zal ik ze vanaf 1e Kerstdag ook voorzien van een bakje vol met eivoer.
Zwart x zonder/geel... Hier ben ik weer begonnen met het mengen van tarwekiemolie door het zaad om te zien of ik de broeddrift wat kan stimuleren bij dit drietal.
Opmerking
-
gaat lekker zo Hans....groeten Ton
mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber
Opmerking
-
-
Apart dat bij koppel 3 de jongen op hetzelfde moment uitkomen! Ben benieuwd haha. Maar een trio werkt meestal niet bij koppel vogels. Ik heb wel gehoord dat 1-3 vaak goed gaat omdat de man dan een pop aandacht geeft en de andere 2 poppen alleen bevrucht en die moeten het dan alleen doen.Amerikaanse sijzen + Postuurkanaries
Vergeet niet te kijken op mijn site!
http://birdbreeder.simpsite.nl/
Opmerking
-
Het trio is een probeersel Rick. Ik geef ze nog even de tijd, dus ik ga het afwachten. Dat is het voordeel als je de beschikking hebt over meerdere vogels van dezelfde soort. Ik denk dat het mannetje niet weet wat hij aanmoet met 2 popjes. Als ik de ervaren kweekman had ingezet bij trio was het mogelijk anders gelopen. Die jaagt, net zolang totdat hij kan paren. Het mannetje bij het trio is mogelijk nog te onervaren. Mocht er niet gebeuren bij het trio dan zal ik deze vogels combineren met andere vogels. Het ervaren kweekpopje is na dit legsel klaar, dus zij krijgt rust en zal verder als gids naar de voerbakjes fungeren voor alle jonge vogels die ik bij haar in de kooi zal plaatsen.
Ik ben in ieder geval blij met de resultaten tot zover. Als deze jongen allemaal op stok komen, heb ik nu al het totaal aantal (7) van vorig jaar gehaald. En met sommige koppels ben ik pas net begonnen. En de vogels van het trio zijn nog niet eens begonnen. Alleen het ervaren koppel doet het wat minder dan vorig jaar. 4 legsels waarvan slechts 1 jong op stok en nog een legsel in het nest. Denk dat ik met dit koppel iets te vroeg ben begonnen dit jaar, want de rest doet het prima qua bevruchte eieren.
Opmerking
-
-
haha, pa houd je goed in de gaten.....groeten Ton
Opmerking
-
Geel x rood... Bij het voeren waren zowel vader als moeder van het nest. In dit nest liggen 3 en misschien 4 eieren. Aangezien ik bijna niet in dit nest kan komen kan ik het niet goed zien, maar er lijken er een paar bevrucht. Hopelijk komen ze wel allemaal uit het ei bij dit koppel. Het uitgevlogen jong (geringd nr 31) wordt nog steeds geaccepteerd door de ouders, dus laat ik lekker zitten. Die krijgt nu de beste opleiding van de ouders 'Hoe de jongen op stok te krijgen'. Dat wordt een natuurbroed toppertje
Zilver x zwart... Gaat nog steeds goed. Hier heb ik de moeilijkste periode wel achter de rug, dus ik ga er vanuit dat ze (geringd nr 32, 33 en 34) wel op stok gaan komen. Wat je nu ziet is dat ze steeds meer zaden gaan voeren ipv eivoer.
Rood x roze... De ouders zitten nog steeds continue op het nest, dus ik ga er vanuit dat de jongen nog steeds in leven zijn. Vanaf vandaag moeten de ouders gaan voeren (eerste 24 uur leven ze op de inhoud van het ei), dus dat is altijd even spannend. Leven ze morgen nog dan gaat dat in ieder geval ook goed. Dinsdag heb ik in mijn administratie aangekruist als de datum dat ik de jongen moet ringen.
Zwart x zonder/geel... Niets te melden.
Tot op heden heb ik niets te klagen over het kweekseizoen. Volgend jaar wil meer verschillende soorten in mijn kweekruimte hebben rondvliegen. Aangezien mijn ruimte/kooien beperkt zijn ga ik waarschijnlijk verder met 2 koppels Coloria's en een paar andere soorten. Daarom ben ik nu langzaam maar zeker weer aan het verder kijken naar de Kortstaart ppa die nog steeds hoog op mijn verlanglijstje staan. Hopelijk komen er rond de beurs in Zwolle jonge vogels op de markt. Ook kijk ik naar de Afrikaantjes. Daar zou ik best een paar koppels in de vlucht willen loslaten. Kunstkerstboom erin en verder volstoppen met kunstgroen. Kunnen ze lekker hun gang gaan. De soorten waar ik aan denk zijn; abessijnse astrilde, blauwgrijze roodstaartjes, witwang meesastrilde, oranjekaakje en de granaatastrilde. Ook de prachtnon en witborst rietvink vind ik interessant. Maar goed ik heb geen haast en ben me nu een beetje aan het inlezen met betrekking tot de soorten die ik niet ken.
Opmerking
-
dat zijn leuke plannen Hans.....groeten Ton
Opmerking
-
Gaat mooi zo Hans!
Witwangmeesastrilde is dacht ik geen soort om bij anders soorten in een vluchtje te doen, ze zijn vrij agressief. Ook man en pop bij elkaar zetten is al opletten geblazen.
Voordeel van afrikaantjes is dat ze snel op kleur zijn en dus snel verkoopbaar, voor jou handig omdat je weinig ruimte hebt. Wtborstrietvinken komen ook vrij snel op kleur, prachtnonnen niet.
Persoonlijk zou ik voor 1 soort afrikaantjes gaan als ik jou was, als je een popje kwijtraakt is het moeilijk om er weer wat bij te vinden. Beter meteen 3 koppels abessijntjes bijv.
Opmerking
-
Als ik besluit om een koppeltje Afrikaantjes aan te schaffen komt dat alleen in de vlucht te zitten. Volgens de literatuur levert dat de grootste kans op voorplanting op. Oranjekaakjes en Abessijse astrilden vallen af, omdat die net zo klein zijn als het Goudbuikje. Die heb gehad, maar trof ik regelmatig aan vrij rondvliegend in de vogelkamer, omdat ze door de spijlen (1,0-1,2 cm) van mijn broedkooien kropen. Zelfs tijdens het vervoer vloog er 1 door de auto, omdat ze door de spijlen van de TT kooi, waarin ik mijn vogels altijd vervoer, was gekomen. Bij de Granaatastrilde loop ik tegen het karakter van de vogels aan. Stel ik kweek een aantal jongen, dan zal ik de mannen apart moeten huisvesten en daar heb ik dan mogelijk niet genoeg ruimte voor. Ik vind het Blauwgrijze Roodstaartje prachtig. Maar goed daar zal ik een apart topic voor openen.
Geel x rood... Morgen moeten hier de jongen uit de eieren uitkomen. Spannend! Zou wel mooi zijn als ik straks 3 koppels met jongen heb.
Zilver x zwart... Alweer 12 dagen oud. Ouders zijn bijna niet meer op het nest te vinden. Ze zitten al goed in de veren, dus de jongen kunnen zich inmiddels zelf vrij goed warm houden. Ze worden goed gevoed en ik hoor ze inmiddels hard schreeuwen om voedsel. De ogen zijn nu open, dus waar ze voorheen sperde als ik het dakje van het nestkastje opende, duiken ze nu ineen en blijven roerloos liggen. Over een paar dagen zal ik hier de nestcontrole stoppen, omdat ik niet wil dat ze te vroeg uit het nest springen.
Rood x roze... Hier zijn de jongen inmiddels 3 dagen oud en alle 3 nog in leven. Hoewel ze alle 3 nog erg klein zijn is er wel een achterblijvertje. Iedere keer als ik de kamer inkom zijn de ouders beiden van het nest. Dat is iets wat mij verbaasd, omdat ze zo enorm vast zaten te broeden op de eieren. Kennelijk komen ze steevast van het nest als ze de klink van de deur horen, want de jongen worden gevoed en voelen warm aan. Daarbij is de kamertemperatuur 20 graden, dus kennelijk hebben ze het idee dat het kan.
Zwart x zonder/geel... Niets te melden.
Opmerking
-
Zou een camera niks zijn Hans, dan kan je het beter observeren.groeten Ton
Opmerking
Advertentie
Collapse
Opmerking