Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Veelkleuren of Coloria papegaai amadine - Erythrura Coloria

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Toen ik vanochtend mijn voerronde maakte viel mij op dat de man in de binnenvlucht niet lekker op zijn poten zaten Hij trok zijn rechter pootje steeds in. Toen ik het beter bekeek zag ik dat hij de achterteen van zijn deze poot mistte. Waarschijnlijk heeft hij ergens in vastgezeten. Uitgerekend bij mijn kweekman! Waarschijnlijk heeft dat in de toekomst gevolgen voor de bevruchting van de pop.

Gelukkig gaat hij wel door met het opnemen van voedsel en lijken de jongen in het nest er nog geen last van te hebben.

Update:
    Nadat ik nog eens goed keek zag ik de nagel van zijn rechter achterteen nog zitten. Het kostte me veel tijd om te zien dat de nagel van zijn deze teen om de poot zat gedraaid. De achterteen was er dus nog, alleen zat deze vast aan de poot doordat de nagel eromheen zat gedraaid. Op dat moment heb ik besloten de vlucht toch maar te betreden. En heb ik het mannetje uitgevangen het achterteentje vrijgemaakt, de nagels geknipt en weer losgelaten. Hij zit nog wat ongemakkelijk op stok, maar lijkt zich wel bevrijd te voelen.

En aangezien ik toch in de vlucht moest zijn... Ook maar 'even' de 3 jongen uit het nest geringd; nummers 087, 088 en 089. Dat ging ongelooflijk moeilijk, want ze zijn 9 dagen oud en hebben al flinke poten.

Daarna nog even de boel verschoond, dus ze zitten er ook weer netjes bij.

Nu hopen en duimen dat pa en ma gewoon verder gaan met het voeren van de jongen. Echter ik vond dat ik geen keuze had en de man van zijn klem zittende achterteen moest bevrijden.
    Last edited by HansV; 26-01-2016, 13:44.
    Bekijk mijn vogels op:

http://papegaaiamadine.webnode.nl/

Opmerking

• inderdaad, een goede keuze, je kan de man niet zo laten.

hopen met je mee......
      groeten Ton
      mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

• Uiteraard de juiste beslissing genomen Hans. Dit hersteld zich namelijk zelf vaak nooit en de vogel ondervind er veel hinder aan.

Ik ben niet erg bekend met papegaaiamadines maar in de regel moeten ze geen bijzonder snelle nagelgroei hebben, als ik het me goed herinner. Wellicht kun je het verblijf zo inrichten dat de nagels vanzelf meer slijten. Zo gebruik ik in de kooien van m'n lonchura's en afrikaantjes veel natuurlijke takken. En ik moet daarbij zeggen dat ik nog nooit nagels heb hoeven knippen van mn bronzemannen. Ik kan niet met 100% zekerheid zeggen dat het ook door die takken komt maar wellicht helpt het wel.

Last edited by van Tuijl; 26-01-2016, 20:35.

Opmerking

• Je hebt nu al een aantal keren een exemplaar gehad die een probleem had met een pootje.
          Je zou haast zeggen dat ze ergens vast kunnen komen te zitten.
          Bijvoorbeeld in de tralies bij een deurtje of tussen de bovenste tralie en de rand of iets dergelijks.

Opmerking

• Ik heb toen ooit is gehad bij de cubavinken dat ze vast kwamen te zitten in het nestmateriaal wanneer ze uit het nest kwamen, zou dat niet iets kunnen zijn? Is iets waar je weinig aan kunt doen.
            Amerikaanse sijzen + Postuurkanaries
            Vergeet niet te kijken op mijn site!
            http://birdbreeder.simpsite.nl/

Opmerking

• Leuke foto van Tuijl! De ppa heeft inderdaad niet een extreem snelle nagelgroei. Dat was bij mijn Gele Rietvinken wel anders. Daar moest ik regelmatig knippen. Daar had ik ook een baksteen in de vlucht liggen waar ze hun nagels aan konden slijten. Overigens waren de nagels van deze man niet heel erg lang, dus ik ben benieuwd hoe hij het voor elkaar heeft gekregen dat de nagel van de achterteen om de poot zat gedraaid. Was ook geen lang nageltje, dus ik denk dat hij is blijven hangen in nestmateriaal of dat het bij het gaas mis is gegaan.

@Sytze dat was in een andere kooi.

De vlucht in de huidige vorm gaat bij mij uiteindelijk verdwijnen en dan zijn natuurlijke takken ook iets waar ik zeker naar zal kijken.

Welk soort takken gebruik jij in jouw kooien? En hoe bevestig jij deze?

Overigens heb ik de jongen al weer horen schreeuwen, dus ze worden weer gevoerd door de ouders. De man zit nu ook weer vrij normaal op zijn pootje.
              Bekijk mijn vogels op:

Opmerking

• De tak op de eerste foto is een liguster, deze heb ik bevestigd door van een houten lat een kruis te maken. de lat dus in 2en gezaagd, over elkaar heen bevestigd in een kruis. 2 blokjes onder het bovenste latje bevestigd zodat hij stabiel is. in het midden van het kruis heb ik een gat geboord. gewoon een klein gaatje. en hierin 'prop' ik kan zo'n tak. de tak van de foto heeft zo een aantal maanden gestaan en geen problemen gehad. De vogels hadden naar mijn idee wel voorkeur voor het ding.

Hierbij een tweede voorbeeld. In de achtergrond, waar de vogels opzitten. heb ik een tak (buddleja, vlinderstruik)gewoon tussen de vloer en het tak geklemt. Als de kooi 50 hoog is. dan is de tak vaak 60-65 hoog. De bovenkant van de tak is dus omgebogen tegen het dak. Als je een verse vlinderstruik-tak afknipt kun je die in veel vormen 'vouwen' later wordt hij harder maar hij blijft vaak goed staan. Het is een beetje passen en meten en vindingrijk blijven Overigens, wanneer ik heb schoongemaakt kan ik de takken vaak gewoon terug zetten. Soms zet ik er ook wel eens een nieuwe tak in, gewoon voor het mooi

van de vlinderstruik haal ik vaak de bladeren eraf, maar dit hoeft niet perse. Ik doe dit gewoon omdat anders de bladeren op de grond eindigen en je ze er een keer extra uit moet halen.

In de buiten voliere doe ik dit ook. Ik heb een vlinderstruik die een aantal zeer mooie verticale takken had en die heb ik gewoon in de grond gezet waardoor het nu een soort miniboompjes zijn. de cubavinken maken er regelmatig gebruik van.

Opmerking

• Nog even een aanvulling,

Dit (het plaatsen van natuurlijke takken) is natuurlijk ook in grote ruimtes (volieres) toe te passen. Zo zou je op verschillende hoogtes in de voliere aan het gaas PVC buisjes(de gele) kunnen bevestigen (m.b.v. tie rip bijvoorbeeld). In deze PVC buisjes kun je dan ook een tak(ken) proppen. Ik zou er wel voor zorgen dat de tak vast zit in het buisje zodat hij niet te veel beweegt. je zou dit kunnen bereiken door een PVC te nemen met een kleine diameter (vandaar de gele, die zijn nogal klein) of door een wig naast de tak in het buisje te zetten. Als je dit op verschillende plaatsen in de voliere doet, en op verschillende hoogtes heb je al een zeer mooi geheel. Zo zou je 'veel' buisjes kunnen doen met kleine takken of 'enkele' grotere buisjes met grotere takken kunnen bevestigen.

Dit is bijzonder mooi toepasbaar voor prachtvinken. Ik heb in mn buitenvolieres ook duiven zitten en die zullen iets minder soepel zijn dus daarvoor heb ik 'standaard' zitstokken. maar anders zou ik al mijn vluchten/kooien zo inrichten. Het is echt fantastisch om te zien. Zo heb ik op het moment 2 kooien met druppelastrildes en die maken er zeer graag gebruik van. Als ik ze levend voer geef klimmen ze in zeer kleine pasjes de takken omlaag om een wormpje te pakken (zonder op de grond of op de rand van het bakje te komen!).

Opmerking

• Zal eens kijken van Tuijl. Hier is weinig bos te vinden, dus ik zal binnenkort weer eens een wandelingetje maken als ik bij mijn ouders op de Veluwe ben. Op takken jacht
                    Bekijk mijn vogels op:

Opmerking

• De Veluwe blijft mooi,
                      Ik woon er n.l zelf ook
                      Gerrit

Opmerking

• Mijn takken komen uit de tuin als je de Veluwe op gaat, zul je voldoende beuken tegenkomen. Beukentakken hebben mijn voorkeur. ze zijn erg ruw wat goed is voor grip. Verder zijn zelfs de dunste takken nog lang goed.

Opmerking

• Van Tuijl,

Mooie foto's! Zo met de bronzemannen.
                          Groeten Niels

Opmerking

• Foto's zijn altijd goed voor een topic; vrolijken de boel een beetje op. Ik zal de komende dagen kijken of ik ook weer wat foto's kan maken.

Hier gaat alles zijn gangetje. Jongen bij het oude koppel gaan nu langzaamaan ruien. De oude man is al op kleur en zijn popje is er bijna doorheen. Als alles in deze kooi door de rui is, scheid ik de mannen en de poppen. Dan kan alles wat nu in de vlucht (over een week of 5 zijn de jongen uitgevlogen en zelfstandig) zit mooi naar deze 'donkere' kooi, zodat alles hier ook snel in de rui zal vallen.

In de vlucht schreeuwen de jongen hard om voedsel. Hier is het meest kritieke punt wel geweest, dus is het nu nog wachten op het uitvliegen van de jongen. Ergens tussen 7 en 9 februari zullen de kleintjes de sprong uit het nest wel gaan wagen. Dan laat ik het nest nog 2 dagen hangen en dan verwijder ik het, zodat meneer en mevrouw niet aan nog een nest beginnen. Ze zitten nu de gehele dag te eten en voeren de jongen. De rest van de dag achtervolgt de man de pop. Zij moeten dus echt geremd gaan worden in hun broedlust.

In de tussentijd speur ik naar een nieuwe soort waarmee ik tijdens de rustperiode van de coloria's kan kweken.
                            Bekijk mijn vogels op:

Opmerking

• Foto's zijn zeker leuk! Helemaal van zulke mooie vogeltjes. Wat voor soort zou je leuk vinden? Een papegaai amadine of iets totaal anders? Misschien een oude liefde zoals de Amerikaanse sijzen haha.
                              Amerikaanse sijzen + Postuurkanaries
                              Vergeet niet te kijken op mijn site!
                              http://birdbreeder.simpsite.nl/

Opmerking

• Ik wil sinds vorig jaar niet meer uitgeven dan er binnenkomt. Heb in 2015 een koppel coloria's verkocht en van de opbrengst een nieuw koppel coloria's teruggekocht. Daarnaast heb ik nog een popje verkocht dat ik sinds 2014 al aan een kweker had uitgeleend. Mijn budget is daarom ongeveer 175 euro. Daarmee kan ik een koppel Indische Nonpareilen of Roodkop ppa mutatie lutino vergeten. Waarschijnlijk ga ik voor een koppel kortstaart ppa. Maar ik wil de Forbes ppa ook nog wel een kans geven in mijn vlucht. Of een leuk koppeltje TT waardige Oranjekop Wildkleur Gouldamadines lijkt me ook wel wat. Het lastige is dat veel kwekers op dit moment midden in hun broedseizoen zitten, dus ik zal geduld moeten hebben. En kom ik niets tegen dan blijft het geld gewoon in de pot.
                                Bekijk mijn vogels op:

Opmerking

Working...
                                X