Als dit uw eerste bezoek is bekijk dan de veel gestelde vragen. U moet zich registeren voordat u zelf berichten kunt plaatsen en bijlage kunt bekijken.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Veelkleuren of Coloria papegaai amadine - Erythrura Coloria
Bij het jonge koppel ligt het 1e ei alweer in het nest. Hebben ze snel gedaan. Ze krijgen nu matig tarwekiemolie door het eivoer. En ik houd de man goed in de gaten. Jaagt hij weer op de pop, dan zet ik hem weer een paar dagen apart. Dan 1 maal per week multi-vitaminen door het water, 3 maal per week wat groenvoer en 2 maal per week kiemzaden die weer goed zijn voor de jonge vrucht in het ei. Nu weer ruim twee weken wachten of het allemaal goed gaat.
Het is bij 2 eitjes gebleven. Ze broeden nu vast. Wel is het zo dat ze direct van het nest komen als ik de kamer betreed. Daarom zal ik mij de komende tijd alleen in de vogelkamer laten zien voor het vervangen van voedsel en water. Ik zal weer geduld moeten hebben. Volgende week zal ik eens kijken of de eieren bevrucht zijn.
Wist waar ik aan begon Gerrit en dat het niet makkelijk zou zijn om deze vogels natuurbroed te kweken. Dat maakt het leuk. Al denk ik er wel aan om een makkelijke soort erbij te nemen. Wil toch ook wel weer eens gewoon wat jongen kweken. Dat blijft toch het leukste.
Overigens ligt er bij het jonge koppel ineens een 3e ei. Het eerste ei is gelegd op 12 september en gisteren lagen er nog 2. De pop heeft gisteren waarschijnlijk later in de ochtend nog een eitje gelegd. Dat betekent er een dag is overgeslagen. Dat schijnt niet veel voor te komen, maar het gebeurt mij nu voor de 2e keer dit seizoen. De pop van mijn oudere koppel heeft dit ook al eens gepresteerd. Ach zo valt er altijd weer wat te beleven...
Het jonge koppel heeft 4 bevruchte eieren. Die zijn over 5 dagen gelegd, pop heeft 1 dag overgeslagen, en hadden vandaag moeten uitkomen. Hopelijk morgen wel jongen... Anders weet ik het ook niet meer.
Het oude koppel heeft 3 eieren en heeft sowieso 1 bevrucht ei. Dat heb ik een paar dagen geleden bekeken. Deze moeten vrijdag uitkomen.
Ik meng een paar druppels Tarwekiemolie door het zaadmengsel. Als ze eieren hebben gelegd, dan minder ik of krijgen ze het niet meer. Dat ligt aan de man. Bij het jonge koppel reageert de man er fel op, dus dan stop ik ermee. De oudere man kan er wat beter mee omgaan, dus dan blijft het bij een 1 of 2 druppels in een zo'n bakje dat je aan het voorfront hangt.
En zeker spannend. Ik mag toch hopen dat van de 4 bevruchte eieren er een aantal jongen uitkomen. Als dit weer niet het geval is zal ik toch weer moeten kijken wat ik dan nog kan doen. Luchtvochtigheidspercentage zou kunnen, maar kan ik mij niet voorstellen. Ik zoek het eerder in een tekort aan vitamine B12. Maar goed laat ik het eerst maar eens afwachten. De pop heeft op 12 september haar 1e ei gelegd, de 13e het 2e, toen een dag overgeslagen en de 14e en 15e het 3e en 4e ei. Dus in principe zouden de eieren gisteren hebben moeten uitkomen. Maar goed ik kijk het nog wel een paar dagen aan. En intussen brandt ik weer een kaarsje op een goede afloop.
Zojuist waren beide vogels van het nest. Eens goed gekeken. 2 eieren hebben een relatief kleine luchtkamer en 2 een wat grotere. Dat zegt mij dat er 2 in een laat stadium zijn afgestorven in het ei en dat er 2 nog een kans hebben om uit te komen. Dat moet dan wel binnen een paar dagen gebeuren. Heb er inmiddels wel een hard hoofd in.
Aan de andere kant ik had eerst onbevruchte eieren en nu gaat dit al een stuk beter. Ik kom steeds dichter bij de oplossing al duurt het allemaal veel langer dan ik had gehoopt. En dat terwijl ik niet veel anders heb gedaan dan bij mijn gele rietvinken en die kweekte bij mij vrij makkelijk.
Misschien een domme vraag, maar badderen de ouders ook? Soms is de schaal zeg maar te hard en het is mij verteld dat door ze te leren badderen ze de eieren nat houden en de jongen makkelijker uit kunnen komen. Je kunt eventueel ook de eieren nat spuiten met zo'n sproeier maar dat zorgt voor stress voor de ouders.
16e dag van het broeden is begonnen en het 1e jong is uit het ei bij het jonge koppel. Hopelijk geeft zij of hij het goede voorbeeld aan de rest van de jonkies en houden de ouders het diertje in leven.
Ze blijven zeer onrustig als ik de voerbakjes vul en komen standaard van het nest zodat ik even in het nest kan kijken. Ze gaan gelukkig wel steeds makkelijker en sneller terug op het nest.
Morgen ook een spannende dag, want dan moet het bevruchte ei van het oudere koppel uitkomen. Echter ik weet nu dat het wat langer kan duren dan 14 dagen.
Opmerking