Als dit uw eerste bezoek is bekijk dan de veel gestelde vragen. U moet zich registeren voordat u zelf berichten kunt plaatsen en bijlage kunt bekijken.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Veelkleuren of Coloria papegaai amadine - Erythrura Coloria
Als ik het goed begrijpt kan het kunstmatige het halen, het winnen, van het natuurlijke.
Neem nu als voorbeeld wat onder andere miro aanhaalt wat betreft binnen in kweekkooien met led verlichting.
Waar worden de meeste "succes" bekomen.
Kweken in buiten volieres met rechtstreeks zonlicht, of binnen in kweekkooien met kunstlicht/verlichting.
Sterke vogels (natuurlijke) heeft niet alleen te maken met het huidige, maar vooral met de toekomst.
Er zullen inderdaad betere kweekresultaten behaald worden in een 'beschermde' ruimte, of dit voor de toekomst beter is zal de tijd uitwijzen.
Zeker een gedachtengang om over na te denken!
Gisteren had het bevruchte ei van het jonge koppel uit het ei moeten kruipen. Ook vandaag geen jong te bekennen. Als het er na morgen (16e dag broeden) niet is verwijder ik de eieren en mogen ze het opnieuw proberen. Ga er eerlijk gezegd vanuit dat het jong niet uit het ei heeft kunnen komen of dat de vrucht in een heel laat stadium is afgestorven. De vochtigheid is goed (60-65%) en ze krijgen spirulina door het eivoer. Dat zou er voor moeten zorgen dat de jongen beter uit het ei zouden moeten kunnen komen.
Hopelijk morgen melden de jongen (14e dag broeden) van het oudere koppel zich morgen wel.
Ik vind het oprecht spannend, omdat dit het de laatste ronde (3e) is voor het oudere koppel dit jaar en ik toch op wat jongen van dit koppel hoop. Het jonge koppel mag van mij nog 2 rondjes doen, omdat dit pas hun eerste nestje is.
Nog geen jong bij het jonge koppel. Dus de eieren verwijderd. Zat een opgedroogd jong in het bevruchte ei. Heeft niet uit het kunnen komen helaas.
Bij het oude koppel moeten de twee jongen uit het ei komen vandaag. Hopelijk doen zij dit wel itt het jong van het jonge koppel. Ik kan niet controleren, omdat beide ouders de laatste dagen bijna de gehele dag op het nest doorbrengen. En ik wil ze niet van het nest jagen met alle gevolgen van dien. Ik merk het wel en wordt hopelijk positief verrast.
Las vandaag nog een stukje over jongen in ei die dood gaan van Tony Jochem.
Dit komt, omdat de pop voor en tijdens de leg niet voldoende bouwstoffen op kon nemen. Misschien het jagen van de man. Maarjah zoals je al aangeeft nog niet zo vaak tegen gekomen.
Luchtvochtigheid moet dus geen probleem zijn. Las het dat ze allemaal van drie koppel afstammen. Wel dichtbij met familie, dat is wel minder. Zal nu wel verder zijn met familie enzo.
Zonde van het ene jong van het jongste koppel. Maar idd ze hebben nog 2 rondes de kans dit seizoen. Ik heb er wel goede hoop op dat dit gaat lukken, het zij dit seizoen en anders het daarop volgende seizoen.
Ben benieuwd of de eieren van het andere koppel wel uit zullen komen. Houdt ons op hoogte
Vandaag lag er een aangevreten ei in de kooi. Daar stak een half jong uit. Waarschijnlijk hebben de ouders de eierschaal proberen op te eten en het jong meegenomen buiten het nest. De eierschaal was verkleefd aan het onderlichaam en jong was inmiddels overleden. Een ander bevrucht ei was in een vroeger stadium afgestorven en een ander ei was onbevrucht.
Ik ben weer een stap verder. De koppels leggen beide bevruchte eieren en zijn dus niet onvruchtbaar. Alleen nu is het zaak om te achterhalen waardoor de jongen niet uit het ei hebben kunnen komen. Mogelijk een gebrek aan vitaminen en mineralen. Ik ga dan ook 1 maal per week weer een multi-vitamine door mijn water mengen. Hopelijk kom ik op deze manier weer een stap verder.
Ik denk toch dat het niet uitkippen van de eieren te maken heeft met de luchtvochtigheid? Eentje ingedroogd en eentje kleefde aan de eischaal. Hoe is het met het derde eitje?
Ik denk toch dat het niet uitkippen van de eieren te maken heeft met de luchtvochtigheid? Eentje ingedroogd en eentje kleefde aan de eischaal. Hoe is het met het derde eitje?
Dat lijkt me redelijk uitgesloten, omdat ik 2 meetpunten heb. Zowel een ingebouwde hygrometer in het luchtbevochtigingsapparaat als een losse hygrometer. Beide geven keurig een luchtvochtigheid aan van tussen de 60-65%. Veel hoger wil ik ook niet, omdat dit schimmelvorming in de hand werkt. Daarbij verdrinken de jongen in het ei bij 75%+ luchtvochtigheid.
Het jong was gewoon uit het ei gekomen. Echter de eierschaal zat verkleefd aan zijn achterste. Het andere is gestorven in het ei. Het andere bevruchte ei is in een vroeger stadium afgestorven in het ei. Ik zoek het dan ook meer in het voedselaanbod. Al lijkt me dat ook onwaarschijnlijk, omdat ze het beste van het beste krijgen. Echter ik geef nu toch wat multi-vitaminen door het water.
Daarbij vorig jaar heb ik drie bevruchte eieren gehad. 2 daarvan zijn keurig uit het ei gekomen. 1 is op stok gekomen en het andere werd niet gevoerd. Het lage bevruchtingspercentage had waarschijnlijk te maken met een ontbreken van tarwekiemolie. Dat gaf ik niet itt eerder wel bij mijn gele rietvinken niet aan mijn coloria's. Sinds ik dit verstrek is het bevruchtigingspercentage al omhoog gegaan. Overigens is het lastig om conclusies te trekken, omdat het om kleine aantallen gaat.
Opmerking