Wat ik bij jou leer is dat elk vogeltje uiteindelijk zijn karakter heeft. Dat zie ik nu ookij mijn twee vinkjes.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Veelkleuren of Coloria papegaai amadine - Erythrura Coloria
Collapse
X
-
De gedraging van de soort is over het algemeen gelijk Loeky, echter je hebt inderdaad altijd met individuen te maken.
Opmerking
-
Zilver x zwart... Het is de pop die het broeden op de 4 eieren voor haar rekening neemt. De man doet niet mee. Rond 15 februari moeten de eieren uitkomen.
Rood x roze... Ze zijn bezig met het bouwen van een nieuw nest en dat is bijna af. Dit is het laatste nest voor dit koppel. Kijken of er binnenkort eieren in het nest liggen.
Zwart x zonder... Dit koppel broedt zeer trouw. Zowel de man als de pop, in tegenstelling tot zilver x zwart, nemen het broeden voor hun rekening. Ze blijven nu zelfs zitten als er door mij wordt gevoerd. Hier heb ik de 'kip-datum' berekend op 16/17 februari.
De 'donkere' kooi... Het jonge mannetje (paars) is duidelijk zeer actief aan het zingen. Het lijkt wel een kanarieman in broedstemming, want hij zingt de gehele dag door. Hij is dominant naar de anderen toe. Ook jaagt hij zijn broertje (wit) de gehele kooi door en 'paart' met hem als hij de jacht heeft voltooid. Het eerste jong en mannetje (zonder) zingt op dit moment niet meer. Hij begint nu echt in de rui te vallen. De rui die er bij zijn ouders echt flink inhakt. Vooral het mannetje (geel) heeft het zwaar te verduren. Het popje (rood) is iets later begonnen met ruien, maar lijkt de rui wat beter te verteren. De andere jonge vogels heb ik nog niet horen/zien zingen. Het jong met de oranje ring is zo goed als zeker een pop. De kleuren op de kop zijn niet zo fel als bij haar broers (wit en paars). Het is moeilijk zichtbaar, maar bij een bepaalde lichtval zie je een gloed van de toekomstige kop-tekening. Ook groen, lichtblauw en blauw heb ik nog niet horen zingen. Echter bij hen is het nog wat minder goed te zien, omdat de kleuren op de kop nog niet heel duidelijk zijn. Over 1 a 2 weken zou daar wel wat meer van te zien moeten zijn. Het gedrag van de jonge mannen lijkt ook wat anders dan dat van de jonge poppen. De mannen zijn veel drukker, begeven zich vaak hoog in de kooi en drukken de andere jongen man over de stok door zich groot te maken. De popjes scharrelen wat meer op de bodem van de kooi en lijken wat minder aanwezig. Zodra de mannen door de rui zijn, zet ik hen apart van de poppen. Dat zal over ongeveer 2 maanden zijn als ze volledig op kleur zijn.
Opmerking
-
Zilver x zwart... 2 van de 4 eieren zijn bevrucht. Later vandaag (nu nog geen jongen) of morgen zouden ze moeten uitkomen. Echter bij het vorige nest duurde het ook 17 dagen voordat de jongen uit het ei kwamen. De luchtbevochtiger maakt overuren om het luchtvochtigheidspercentage rond de 55-60% te houden. Hoger krijg ik het niet. Gelukkig neemt de temperatuur de komende dagen weer wat toe waardoor de verwarming minder hard staat te loeien, waardoor het vanzelf weer wat vochtiger wordt in de kamer.
Rood x roze... 3 eitjes in het nest waarop nu wel netjes wordt gebroed. Kennelijk heb ze nu de rust en geen last meer van de uitgevlogen jongen. De eieren zouden ongeveer 24 februari moeten uitkomen, dus ik kan op dit moment nog maar weinig zeggen of de eieren bevrucht zijn. Volgend jaar zal ik ze in eerste instantie wel weer 2 nestkastjes aanbieden. Zodra ze een nest hebben gebouwd verwijder ik het lege nestkastje. Als het de jongen vervolgens zijn uitgevlogen verwijder ik het nestje na 3 dagen waarin de jongen zijn grootgebracht. Zo hebben de ouders de tijd om de jongen tot zelfstandigheid te brengen. Als je jongen eenmaal zelfstandig zijn, hang ik weer 2 nestkastjes op en begint het hele proces weer van vooraf aan. Hiermee voorkom ik dat de ouders, op het moment dat de jongen nog in het nest liggen, weer aan een nieuw nest gaan beginnen wat ze vervolgens weer verwaarlozen.
Zwart x zonder... Hier zouden de jongen ongeveer donderdag uit het ei (3 stuks) moeten kruipen. Zijn zeer vast aan het broeden. Het nestje is toegankelijk, maar ik laat het volledig ongemoeid. Ik kan de eieren zien liggen, maar wil niet met een lampje allerlei capriolen gaan uithalen om te zien of ze bevrucht zijn. Ik merk het donderdag wel of ik kleintjes ipv eieren in het nest zie liggen.
'Donkere' kooi... Er hebben zich geen nieuwe mannetjes meer gemeld. Onder een bepaalde hoek (licht) kan je de oor- en wangtekening bij de jonge mannetjes al zien. Daarbij krijg ik niet het idee dat er nog jonge mannetjes bijzitten. Kan mij natuurlijk altijd vergissen, maar dit is zoals ik het nu kan zien. Dat zou betekenen dat er tot nu toe 3 mannetjes en 4 popjes zijn grootgebracht. Het ervaren mannetje (geel) viel als eerste in de rui en had het zwaar te verduren, maar lijkt nu het ergste wel te hebben gehad. Het oudste jong (#31 en zonder) zit er nu volledig midden in en heeft zelfs geen staart meer. Zodra hij ook weer op kleur is en weer helemaal in zijn pluimpjes zit gaan hij en zijn vader als eerste naar een aparte mannen kooi.
Opmerking
-
Nog een kleine toevoeging op de post van vanmiddag...
Zilver x zwart... Het eerste jong is zojuist uit het ei gekropen.
Opmerking
-
Vanochtend had het 2e diertje zich nog niet laten zien. Het 1e jong leeft in ieder geval nog. Hopelijk volgt de 2e wel snel, want een nest van 1 jong laten de ouders vaak voor wat het is. Daarnaast hoop ik dat het eventuele leeftijdsverschil tussen de 1e en de 2e niet te groot wordt. Dat zorgt nl. ook nog wel eens voor problemen.
Als het goed is heb ik morgen hopelijk ook wat jongen in het nest van zwart x zonder. Spannend allemaal. Zeker, omdat dit hun eerste nest is.
Opmerking
-
Inderdaad spannend Hans.
Leuk weer om allemaal te volgen.
Opmerking
-
Om het allemaal even extra spannend te maken hield de verwarming ermee op vanmiddag. Gelukkig werk ik veel thuis, zodat ik het op tijd doorhad en een monteur kon bellen. Gordijnen dicht gedaan om de temperatuur binnen te houden. Al met al hebben ze 2 uur in een niet verwarmd huis gezeten. Gelukkig was het snel op te lossen door de monteur. Kneep 'm wel even. In het ergste geval had ik bij mijn ouders een elektrisch kacheltje op kunnen halen. Had ik toch weer 2 uur in de auto moeten zitten. Dus ook dat scheelt.
Goede nieuws is wel dat ook het 2e jong uit het ei is gekomen, want toch even gecheckt nadat de verwarming weer werkte. Tijdens dat de cv niet werkt was het wel mooi om te zien dat bij de broedkoppels zowel man als de pop op het nest zaten.Last edited by HansV; 15-02-2017, 18:53.
Opmerking
-
zulke problemen houden het wel spannend he......
nog een gelukkie dat je thuis was.groeten Ton
mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber
Opmerking
-
Naast mijn website http://papegaaiamadine.webnode.nl/ en mijn youtube kanaal https://www.youtube.com/my_videos?o=U ben ik sinds vandaag ook maar een speciale facebook pagina gestart voor papegaai amadines: https://www.facebook.com/profile.php?id=100015273345652 Ga het nog druk krijgen om alles bij te houden
Opmerking
-
hier houd je het in ieder geval mooi bij.....groeten Ton
mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber
Opmerking
Advertentie
Collapse
Opmerking