Ook bij mij voorgekomen Ton, vergeten het schuifje weer open te zetten........ 28 dode vogels....ook zo'n drama
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Veelkleuren of Coloria papegaai amadine - Erythrura Coloria
Collapse
X
-
ja dan voel je je eigen even goed kl*te.
nu voer ik niet meer alleen binnen, ook buiten.groeten Ton
mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber
Opmerking
-
Ik lees de tarwekiemolie er niet bij, gebruik je die niet meer?
Ik gebruik in de aanloop naar de kweek rijstolie. Een klein scheutje door het eivoer.
Zodra de eieren gelegd zijn stop ik er ook meteen weer mee.
Breedmax alleen helpt niet, de vitamine E moet wel opgelost kunnen worden in vet.
Al zou ik verwachten dat de kiemzaad dat probleem zou moeten opvangen, dat gebruik ik zelf niet omdat ik niet altijd tijd heb om het tijdig te verwijderen.
Opmerking
-
Gebruik geen tarwekiemolie meer. Ter voorbereiding op de kweek voeg ik pinky's toe aan het eivoer. Je zou toch denken dat dit ook voldoende eiwitten bevat.
Breedmax dien ik toe zoals op de verpakking staat. Ik meng het door het eivoer. Ook dat zou toch voldoende moeten zijn zou je denken.
Kiemzaden verstrek ik s ochtends als ik van huis ga en als ik s avond terugkom dan haal ik het weg. Ideaal is anders, maar ik heb nog geen problemen gehad. Wel probeer ik het op die dagen te plannen dat ik wat eerder thuis kan zijn.
Opmerking
-
Hans, tarwekiemolie is rijk aan vit E, ook wel de vruchtbaarheidsvitamine genoemd. Ik geef dit ook al jaren aan mijn vogels, op professioneel vlak wordt het vit E gehalte ook opgedreven om de vruchtbaarheid te optimaliseren. Dit dan wel niet met tarwekiemolie maar met zuivere vit E.
De eiwittenavan de pinkies staan daar los van. Ik zou in uw plaats proberen.
Opmerking
-
Heb weer tarwekiemolie besteld, net zoals mungobonen, paddy en mariadistelzaden. De zaden laat ik kiemen. Vooral de mungobonen kiemen makkelijk.
Opmerking
-
Kiemzaden verstrek ik s ochtends als ik van huis ga en als ik s avond terugkom dan haal ik het weg. Ideaal is anders, maar ik heb nog geen problemen gehad. Wel probeer ik het op die dagen te plannen dat ik wat eerder thuis kan zijn.[/QUOTE]
Tip: om bederf van kiemzaad tegen te gaan in het eivoer kun je uw kiemzaad mengen met biggenturf, dit absorbeert het resteerde vocht en is ook nog een goeie anti occidant. Wordt ook graag opgenomen door de vogels.
Opmerking
-
Biggenturf heb ik nog nooit van gehoord, maar begrijp wat het doet. Volgens mij kan je dan net zo Terra Mix toevoegen toch? De couscous zorgt ook voor vochtopname bij mijn eivoer. Mogelijk voeg ik Perle Morbide toe in de toekomst ipv kiemzaden.
Overigens zal ik om alles uit te sluiten ook een ontlastingsonderzoek laten doen. De ontlasting ziet er prima uit, maar je kan nooit zeker genoeg zijn. Zeker bij deze dure vogels.Last edited by HansV; 02-08-2015, 17:27.
Opmerking
-
Wat rot om allemaal te lezen Hans.
Dit is nu precies de rede waarom ik ze destijds weg heb gedaan en nog steeds huiverig ben om ze weer te kopen.
Ik heb er destijds ook zoveel problemen meegehad. Met geen 1 enkele soort had ik zoveel probleem als met de Coloria's destijds.
Ik ga Perle Morbide door mijn eivoer doen (dan wel de Blanche uitvoering), aangezien ik de gehele dag weg ben met mijn werk vind ik het gebruik van gekiemde zaden te risicovol.
Ik hoor trouwens van mede vogelliefhebbers enkel alleen maar goede verhalen over het product.
Ik hoop dat de ontlasting goed is Hans. Houd ons op de hoogte!Met vriendelijke groet,
Martijn Schaufeli
Opmerking
-
Het is een kwetsbare soort. Echter ik wist waar ik aan begon. Het is mijn uitdaging een gezonde, sterke natuurbroed stam op te bouwen. Daarbij zijn het hele leuke en nieuwsgierige vogeltjes.
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door HansV Bekijk BerichtBiggenturf heb ik nog nooit van gehoord, maar begrijp wat het doet. Volgens mij kan je dan net zo Terra Mix toevoegen toch? De couscous zorgt ook voor vochtopname bij mijn eivoer. Mogelijk voeg ik Perle Morbide toe in de toekomst ipv kiemzaden.
Overigens zal ik om alles uit te sluiten ook een ontlastingsonderzoek laten doen. De ontlasting ziet er prima uit, maar je kan nooit zeker genoeg zijn. Zeker bij deze dure vogels.
Als ik plantan in de voliere zet dan doe ik dat ook met een laag Terra Mix er overheen zodat ze geen meststoffen kunnen eten.
Sterkte en succes met je vogels!
Groetjes, Chantal
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tal Bekijk BerichtBiggenturf is waar later de de Terra Mix van gemaakt is, dat is ons in ieder geval zo uitgelegd.
Als ik plantan in de voliere zet dan doe ik dat ook met een laag Terra Mix er overheen zodat ze geen meststoffen kunnen eten.
Sterkte en succes met je vogels!
Groetjes, Chantal
Opmerking
-
Heb een uitgebreid ontlastingsonderzoek laten doen en ze hebben niet, nakkes, nada kunnen vinden. Dat is toch altijd weer prettig om te horen. Dit is dus niet de oorzaak van onbevruchte eieren.
Hopelijk helpt het toevoegen van de tarwekiemolie nu wel. Overigens heb ik mijn oudste koppel even op rust gezet, zodat de pop even kan bijkomen. Ze heeft nog steeds een kale plek op haar nek. Dat laat ik eerst helen. Daarna kijk ik of ze nog broedrijp is, zodat ik haar gezond en wel kan inzetten.
Opmerking
Advertentie
Collapse
Opmerking