Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mijn sijzen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Als je de vogels kent is het verschil duidelijk te zien. Voor een leek is het inderdaad wat moeilijker.

Belangrijke verschillen zijn oa:

De zwartborstsijs heeft een andere kleur. Hij is veel dieper geel (goudgeel) de magallaansijs is geel.
    De snavel is niet alleen veel spitser, maar ook lichter.
    De staart heeft meer zwart.
    En ze tonen bij opwinding inderdaad een kuifje zowel de man als de pop.

De pop heeft ook een zwarte kop en is moeilijk van de man te onderscheiden. Sommige mensen denken dat het zwart van de man verder door loopt naar de borst dan bij de pop. Maar dat is niet altijd zo.

Er zijn meer verschillen maar dit zijn voor een leek, die de zwartborstsijs niet kent, wel de herkenbaarst.
    Last edited by loodje; 19-02-2016, 08:25.
    groetjes
    Heidi

Neem eens een kijkje op mijn site.
    http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

Opmerking

• Dankjewel voor de uitleg.
      Ik wil in de toekomst naast Mozambique sijzen ook enkele Amerikaanse sijzen aanschaffen maar weet nog niet welke vandaar de interesse.

Opmerking

• Oorspronkelijk geplaatst door josmo Bekijk Bericht
        Dankjewel voor de uitleg.
        Ik wil in de toekomst naast Mozambique sijzen ook enkele Amerikaanse sijzen aanschaffen maar weet nog niet welke vandaar de interesse.
        Dan zou ik beginnen met de Magelaansijs of wel Zwartkopsijs. Het is zeker op dit ogenblik een redelijk goedkope vogel en ook vanwege het feit dat hij goed gedomesticeerd is ook redelijk makkelijk te kweken.

Opmerking

• Ik heb nu mozambiqsijzen -grote mozambiqsijzen en goulds.
          Maar ik begreep dat Amerikaanse sijzen weer een geval apart is.
          Wat Zijn trouwens jullie ervaringen met Amerikaanse sijzen qua hardheid/temperatuur?

Opmerking

• De zwarte, Magelaansijs en de treursijs kunnen doorgaans vrij goed tegen de kou. Van de treur en zwarte sijs wordt gezegd dat ze een beter broedseizoen hebben als ze een koude winter buiten hebben gezeten. De andere Amerikaanse sijzen zitten doorgaans liever verwarmd.
            Bekijk mijn vogels op:

http://papegaaiamadine.webnode.nl/

Opmerking

• Klopt wat Hans zegt.
              De zwartborstsijs zie je doorgaans ook veel buiten zitten. Deze soort is ook sterker.

Om te beginnen met Amerikaanse sijzen is een kapoetsensijs ook een hele leuke en redelijk makkelijke vogel.
              Alleen deze vogels houd van warmte. In de zomer kunnen ze wel buiten maar in de winter toch liever binnen.
              groetjes
              Heidi

Opmerking

• Dank jullie voor de toelichting.

Opmerking

• De kapoetsen en Yarrelsijzen zitten bij mij binnen en de zwarte sijzen zitten buiten.

Opmerking

• Baardsijzen kunnen ook buiten blijven.Zijn sterke vogels,broeden makkelijk en zingen ook aardig.

mvg eddie

Opmerking

• Inmiddels zijn er 4 zwartborstjes geboren.
                      Ze worden goed gevoerd, voor zover gaat het goed.
                      Ben al weer helemaal blij. Prachtig is het weer om te zien die kleine bekkies ver opengesperd.
                      Vrijdag of zaterdag ringen als het goed blijft gaan tenminste.
                      groetjes
                      Heidi

Opmerking

• Leuk hoor, veel succes met grootbrengen.
                        Ik ga het volgen.

Opmerking

• Nog een 2 vraagjes:
                          1: ik begreep in een voorgaande reacties dat zwartkopsijzen en kappoetsensijzen beter binnen gehouden kunnen worden, zijn er ook mensen die deze wel buiten hebben zitten zomer en winter.
                          2: mozambiqsijzen reageren nogal heftig op vogels met de kleur geel, hoe zit dit met de 2 hierboven genoemde soorten.

Opmerking

• Top Loodje. Foto altijd welkom

@Josmo ZwartKOP sijzen kan je buiten houden ZwartBORST sijzen kan je beter binnen houden net zoals Kapoetsen sijzen. Al zijn er natuurlijk altijd uitzonderingen. En als je de sijzen in een te kleine ruimte houdt met andere gele vogels dan is de kans groot dat het mis gaat.
                            Bekijk mijn vogels op:

http://papegaaiamadine.webnode.nl/

Opmerking

• Mijn kapoetsensijzen hebben een verwarmd binnenhok, maar ook nu zitten ze overdag veel buiten

groetjes fons
                              Uit gouden korenaren schiep GOD de Goirlenaren
                              uit het restant de rest van het land.

Opmerking

• Dank je Josmo en Hans.
                                Tot nu gaat het nog goed. Al hoewel ik wel de indruk heb dat er nog maar 3 jongen zijn.
                                Als de pop voert zie ik nu steeds 3 kopjes boven komen.
                                Nestcontrole heb ik nog niet gedaan, ik laat ze liever met rust.

Omdat de pop steeds aan het kooitje van de man hing, heb ik hem vanmorgen losgelaten. Normaal doe ik dat pas als de jongen geringd zijn.
                                Voor dit nest zou dat dan vrijdag of zaterdag zijn geweest.
                                Ik had de indruk dat de pop deze keer onrustiger is. Voorgaande jaren had ze dat niet.
                                De man gedraagt zich rustig en neemt af en toe een kijkje in het nestje als de pop aan het eten is.
                                Hij voert niet mee.

Ik moet nu wel in de gaten houden dat hij niet te veel ei voer en pinkies zelf op gaat eten, want dan wordt hij veel te heftig en kan het alsnog fout gaan.
                                groetjes
                                Heidi

Opmerking

Working...
                                X