Als dit uw eerste bezoek is bekijk dan de veel gestelde vragen. U moet zich registeren voordat u zelf berichten kunt plaatsen en bijlage kunt bekijken.
Mooi Heidi! Hoe gaat het met de zwartborsten? Hier zijn ze eigenlijk broedrijp maar ze moeten wachten totdat het beter weer is en dan gaan ze naar buiten toe.
Mooi Heidi! Hoe gaat het met de zwartborsten? Hier zijn ze eigenlijk broedrijp maar ze moeten wachten totdat het beter weer is en dan gaan ze naar buiten toe.
De zwartborstjes heb ik nu ook gekoppeld, dat is nu heel vaak vechten, vechten en nog eens vechten.
Bij sommige is de nestbouw begonnen. Nestmateriaal erin, dan weer eruit.
Ze doen het goed hoor. Het karakter is wat het is. Temperament volle vogels.
Dank je Rick, er komen er nog wel meer hoor en als het niet zo is, dan ben ik heel tevreden met de jonge vogels die ik nu heb.
Als je met levend spul werkt, kan er van alles mis gaan.
Ik heb wel besloten om volgend seizoen afscheid te nemen van de zwartborstjes.
Ik moet Kingfisher toch wel gelijk geven zoals hij ergens anders op het forum vertelde over de onrust die sommige vogels over zich hebben en dat dit niet fijn werken is.
De zenuwen krijg ik van deze prachtige vogels.
Daar ben ik het met je oneens. Mijn 2 koppels zwartborstsijzen zijn juist enorm rustig, het enige waaraan je je zou kunnen ergeren is het vangen van de man achter de pop aan, maar dat gebeurd niet enorm veel, en alleen maar net voor het nest haha. Zou het wel zonde vinden als je stopt met dit mooie vogeltje!
Helaas gaat het wat minder bij jouw sijzen Heidi maar geef de moed niet op. Wellicht de mannen wat eerder apart zetten? ( behalve de kapoetsen dan)
Bij mij gaat het met de goulds ( de blauwe en de gele) momenteel ook minder. Jongen niet gevoerd of uit nest of niet door de rui gekomen) maar ben ook al tevreden met wat ik heb. Het is net als met het weer....we hebben het niet voor het zeggen.
Daar ben ik het met je oneens. Mijn 2 koppels zwartborstsijzen zijn juist enorm rustig, het enige waaraan je je zou kunnen ergeren is het vangen van de man achter de pop aan, maar dat gebeurd niet enorm veel, en alleen maar net voor het nest haha. Zou het wel zonde vinden als je stopt met dit mooie vogeltje!
Klopt wat je zegt Rick, buiten de broedtijd zijn het prima vogels. Prachtige zang en heerlijk om naar te kijken.
Maar tijdens de broedtijd wordt ik er niet goed van.
Helaas gaat het wat minder bij jouw sijzen Heidi maar geef de moed niet op. Wellicht de mannen wat eerder apart zetten? ( behalve de kapoetsen dan)
Bij mij gaat het met de goulds ( de blauwe en de gele) momenteel ook minder. Jongen niet gevoerd of uit nest of niet door de rui gekomen) maar ben ook al tevreden met wat ik heb. Het is net als met het weer....we hebben het niet voor het zeggen.
Dank je Gee maar ik geef de moed echt niet op omdat het nu wat minder gaat, dat is niet de reden dat ik afscheid ga nemen van de zwartborsten.
De zwartborsten zijn moeilijke vogels tijdens de broedperiode.
Wat mij nog het meeste stoort is dat de mannen apart in een kooitje moeten, ik heb daar moeite mee.
Sommige mannen kunnen ook na het ringen niet bij de pop terug en dan zit hij daar apart.
De kapoetsen en geelbuikjes zijn veel vriendelijker.
Ik ben ook zeker blij met de jonkies die ik nu heb, weer heerlijk om naar te kijken.
Afgelopen week zijn 3 jonge kapoetsensijzen uitgevlogen. Ik had het nestje nog laten hangen. Vanmorgen zag ik dat de pop op het nest zat en de man de 3 jongen voerde. Er bleek een eitje in het nest te liggen. Wat kan ik het beste doen? De pop door laten gaan met eieren leggen en te broeden? Is de kans niet groot dat de jongen een verstoren?
Gewoon lekker doorgaan, de jongen zullen af en toe op het nest bij de moeder gaan zitten, maar echt verstoren doen ze het niet.
Dit had ik ook bij mijn 4 rondes twatwakweek dat de jongen steeds op het nest erbij kropen, het wordt dan een beetje druk op het nest maar de pop bleef geduldig zitten.
Vroeger ook gehad bij mijn Mozambiquesijzen, dat er meerdere jongen van 2 nestrondes bij elkaar bleven in de broedkooi.
Opmerking