Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Broedende bandvinken

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Broedende bandvinken

Ik heb een koppel bandvinken zitten in een vlucht van 150-60-60 samen met een koppel bourkes. Ze zitten nu op 5 eieren .
    Een maand geleden was dat ook zo , toen zijn de eieren uitgekomen en na 2 dagen lagen de jongen uit het nest. Ik geef tropenzaad, eivoer en toen de jongen uitkwammen heb ik een paar pinkys gegeven.
    Wat doe ik fout?

Hallo Frans,

Het is een veel voorkomend probleem dat dit niet makkelijke ouders zijn.
    Ze worden veel onder de meeuwen gelegd.
    Misschien dat je de man kan weghalen?
    En voorzichtig met levendvoer.

Groeten Ben
    Groeten, Ben

Opmerking

Hallo Frans,

Mischien doe je helemaal niets fout en zijn het nog jonge vogels?

Bandvinken kunnen prima hun jongen groot brengen zonder levend voer als je denkt dat dit mischien het probleem is. Een goed zaadmengsel, ei/krachtvoer en Bob is your uncle.

In een kooi zoals deze zou het uitstekend moeten gaan. Bij mij half open nestkastjes buiten de kooi zodat ik ze makkelijk kon inspecteren.

Success ermee.

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

Opmerking

Beter broedende bandvinken dan brandende broedvinken.

Geef eens rode trosgierst in plaats van de pinky's!

Opmerking

Waarom dan rode trosgierst ipv gele .?

Opmerking

Gewoon mijn ervaring dat jongen over het algemeen beter gevoerd worden als je rode trosgierst verstrekt. Liefst de Franse versie, maar de Chinese kan ook wel.

Mogelijke wetenschappelijke verklaring....???:
            het zaad is makkelijk te pellen, dus in korte hoeveelheid kunnen ze er veel van eten en dus is er voer over om naast zichzelf ook de jongen te voeren.

Maar misschien is de werkelijke reden wel een hele andere.

Baat het niet dan schaadt het niet.

Opmerking

Je kan ook gewelde zaden geven. Gewoon het zaad wat je nu geeft, voordat je naar bed gaat een nachtje, in een laag je (gekookt) water zetten. Dan goed afspoelen en door je eivoer mengen... Hierbij doe ik ook nog wat couscous, witzaad, chiazaad en fonio paddy bij. Aan het einde van de dag is je bakje geheid leeg.
              Bekijk mijn vogels op:

http://papegaaiamadine.webnode.nl/

Opmerking

Ik geef al kiemzaad , maar zat eigenlijk zelf te denken dat ze misschien teveel voeding krijgen
                Als ik de man weg neem lukt het de pop dan om alleen te voeren?

Opmerking

Het zijn niet de makkelijkste vogels. De man wegnemen kan... Echter het kan dan ook zijn dat de pop in de war raakt en het nest verlaat. Dat zou mijn laatste optie zijn. Ik zou ze bij elkaar laten. De voeding geven die je nu geeft, zonder het levende voer. Wordt het eerste jong weer uit het nest gegooid, dan zou ik de man in een babykooitje aan het front hangen. Zo kunnen man en pop elkaar toch nog zien. Als de jongen uitvliegen zou je er dan voor kunnen kiezen om de man er weer bij te laten, zodat hij kan meevoeren. Mocht hij op de jongen gaan jagen, dan weer uitvangen en terug naar de babykooi.
                  Bekijk mijn vogels op:

Opmerking

Zaad Wellen

Oorspronkelijk geplaatst door HansV
                    Je kan ook gewelde zaden geven. Gewoon het zaad wat je nu geeft, voordat je naar bed gaat een nachtje, in een laag je (gekookt) water zetten. Dan goed afspoelen en door je eivoer mengen... Hierbij doe ik ook nog wat couscous, witzaad, chiazaad en fonio paddy bij. Aan het einde van de dag is je bakje geheid leeg.
                    Ha Hans nog een vraagje hierover, als ik zaad een nacht laat Wellen, in een kunststofzeef, kan ik dan het zaad uit dezelfde zeef zo voeren, b.v mengen met eivoer of moet het zaad eerst helemaal uitdrogen? Alvast bedankt voor je antwoord, groet Wim

Opmerking

Ik gooi wat zaad in een bakje. Kook vervolgens een klein beetje water. Dat giet ik op het zaad in het bakje. Dat laat ik vervolgens een nachtje staan. De volgende dag doe ik het in een zeef en spoel het goed af. Dan laat ik het nog even uitlekken en meng ik het door het eivoer.
                      Bekijk mijn vogels op:

Opmerking

Working...
                      X