Mededeling

Collapse
No announcement yet.

apart nest mozambiquesijzen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• apart nest mozambiquesijzen

Hallo,

Mijn mozambiquesijzen zijn weer in de broedstemming en hebben al een nest gebouwd. Vandaag lag het eerste eitje in het nest, maar niet aan de kant waar ik had verwacht dat het popje het eitje zou leggen. Is dit normaal. Ik heb wel altijd dat ze twee nestkommetjes naast elkaar maken.

Groeten Jan Willem

ik begrijp je niet ? ligt het eitje in een nest of ligt het ergens anders ?
    groeten Ton
    mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Opmerking

heb bij mij ook wel eens een nestje van de mozambiquen gevonden, wat de naam nest niet mocht dragen, zo weinig ze er aan hadden gedaan. maar het bracht wel wat jongen op, en dat is weer leuk dan.

als je goed kijkt zie je een jong liggen.

[IMG][/IMG]
        groeten Ton

Opmerking

Dat ziet er mooi uit. Ik heb nog een vraagje. Als de eieren straks uitkomen, is het dan beter om de man apart te zetten van de pop en het nest? Ik heb namelijk al een keer eerder een nestje gehad en toen liet de pop de jongen voor wat het was en begon ze een nieuw nest, naar mijn mening doordat de man erg hitsig was.

Groeten JW

Opmerking

ik kan je daarbij niet zo goed helpen vrees ik. ik heb alleen maar ervaring met vogels in de voliere, niet in broedkooien.

als je geen levend voer geeft, zal het misschien wel meevallen, met de broeddrift van de man. kan je de man apart zetten, in dezelfde kooi ?

goed observeren in ieder geval.
            groeten Ton

Opmerking

Als je deze ervaring al een keer gehad hebt lijkt het mij beter om de man erlangs te zetten dmv een gazen tussenwand zodat de man de pop kan blijven voeren en later de jongen.
              Verder stoppen met levend voer tot de jongen er zijn en dan pas vanaf de tweede dag omdat ze de eerste dag nog op hun zeg maar dooierresten teren.
              En dan ook met mate,zelf stop ik dan weer met levend voer na de eerste week en begin dan ook met trosgierst geven na het normale menu.
              Mvg,
              Kingfisher.

Opmerking

Ok bedankt voor jullie antwoorden Ik zal er een tussenwandje tussen zetten.

Groeten JW

Opmerking

Bij mij stopte de pop met broeden zodra ik de man eruit had gehaald. Voorhangkooi, traliewand. Niks mocht baten. Pop ging direct en op dat moment van het nest en klaar was het. Eitjes koud en ze begonnen opnieuw. Misschien lukt het jou wel om de dieren te scheiden en de pop door te laten broeden. Bij mij niet helaas.

Opmerking

Working...
                  X