Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kleine Cubavink

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Kleine Cubavink

Vr.Gr.

Rob

2 tot 3 eitjes is natuurlijk gemiddeld gezien, sommige, in jouw geval, leggen ze er 4, bij andere weer minder, het is moeilijk te zeggen.

Toen ik ze had, had ik het eerste seizoen 9 jongen op stok, het 2de seizoen maar 2 jongen op stok, ook vreemd.

Wat je ook wel hoort is dat ze soms niet meer stoppen met broeden, ze blijven maar nesten makken en eieren leggen, die moet je echt weghalen anders zijn de vogels het jaar er op al opgebrand.
    Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

Het nestkastje gaat ook weg zodra deze 4 zijn uitgevlogen, 2 nesten per jaar vind ik meer dan genoeg voor die kleine rakkers, ik wil ze absoluut niet teveel vermoeien/belasten.
      Vr.Gr.

Rob

Opmerking

Heel goed, hopelijk stoppen ze, er zit helaas geen "Uit" knopje op de vogel

Soms gaan ze gewoon door met leggen in voerbakjes e.d.

Maar ja kijk maar wat ze doen, misschien stoppen ze gewoon.
        Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

Zit er bij jou geen Uit-knop op??? Heb je ze zeker bij de verkeerde kweker vandaan hier zijn ze allemaal voorzien van zo'n knop, nadeel is dan wel dat ze nooit meer aan gaan!!! Ik gebruik hem dus ook nooit!!
          Vr.Gr.

Rob

Opmerking

ff serieus, verder niemand hier die ervaringen heeft met heeft met het kweken van kleine cubavinken???
            Vr.Gr.

Rob

Opmerking

kleine cubavvinken

De legsels van mijn pop bestaan tot nu toe uit drie eitjes, waarvan er steeds twee uitkwamen en groot werden. Ik heb dan of twee popjes,of twee mannetjes per legsel. Ik kweek ze nu twee seizoenen en het valt me op dat van het eerste legsel in het broedseizoen niets terechtkomt.
              Ik stop na drie legsels (waarvan het eerste dus mislukt is.) Ik haal het nestkorfje weg. Ook alle restjes nestmateriaal, anders blijft de broeddrift aanwezig. Er worden geen eitjes meer in voerbakjes gelegd

groeten Hans

Opmerking

Vraag en aanbod kan via een PB.
                Vr.Gr.

Rob

Opmerking

Volgens mij bied ik niets aan, vanwaar dan deze opmerking.

Groeten Hans

Opmerking

misverstand

Nee, inderdaad u bood niets aan en vroeg ook nergens om. Rob van H. deed dat echter wel, vandaar dat ik de tekst in zijn bericht heb gewijzigd. De bedoeling was (is) dat hij via een PB contact met u kon opnemen en niet via het openbare forum.

Groet,

Rob.

Opmerking

er zijn meerdere topics over de kleine cubavink, via de zoekfunctie is er wel wat meer te vinden.
                      groeten Ton
                      mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Ik heb met deze kleine rakkers verschillende jaren gekweekt.
                        Bij jonge koppels ging het eerste broedsel vaak mis. (Niet altijd).

Meestel hadden ze daarna dan 3 tot 4 eitjes per broedsel.

En inderdaad ging het soms hier ook alsmaar door.
                        Na 3 broedsels vond ik het genoeg.
                        groetjes
                        Heidi

Neem eens een kijkje op mijn site.
                        http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

Opmerking

Rob ,

Ik heb steeds 3 eitjes en ben er tevreden mee. Dat 4 de hoeft niet hahahaa
                          Die uit knop moet ik nog zoeken ja maar zal niets anders opzitten hier dan de eitjes weg te nemen.
                          Audi et alteram partem

http://buiten-voliere.webnode.nl/

Opmerking

Ik heb jarenlang succesvol met de cuba's gekweekt tot mijn verhuizing in 2010. Ook vaak 9 jongen op stok. Nestjes van 3 jongen meestal, heb er ook wel eens 4 gehad. Maar dat is een uitzondering.
                            De laatste jaren na mijn verhuizing weinig succes. Onbevruchte eieren of de jongen uitwerpen. Vorig jaar dan toch weer 2 jongen.
                            Hopelijk dit jaar wat meer succes.

Wat bij cuba's wel erg extreem is: de eerste eieren liggen er alweer terwijl de jongen nog maar amper uitgevlogen zijn.
                            En inderdaad het nestkastje weghalen is de UIT-knop. Ik heb nooit eieren in de voerbak o.i.d.

Opmerking

Vorig jaar hebben mijn cubavinkjes 3 nesten achter elkaar 'afgeraffeld'. Het resultaat was zeer goed: 4, 2 en 3 jongen.
                              Afgelopen seizoen hebben ze zich het hele jaar bezig gehouden met het bouwen en verbouwen van hun nest. Verder niets gedaan.

Ik persoonlijk vind het hele leuke, levendige vogeltjes. Jammer dat ze het afgelopen seizoen geen jongen hebben gehad, maar het constant slepen van nestmateriaal met de bijbehorende contactroepjes en zang zorgt voor een vogeltje dat ik zeer waardeer.

PS ze blijven bij mij jaarrond in de voliere, waar ze de beschikking hebben over een nachthok. Daar zijn ze niet te vinden, ook niet tijdens de koude winternachten. Ik laat ze wel hun nest houden waar ze de nachten in doorbrengen.
                              In het voorjaar haal ik het oude nest weg, en dan kunnen ze weer beginnen met de bouw van een nieuw nest.
                              Groeten,

-J.J.-

Opmerking

Working...
                              X