Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Is dit wat ik hoop wat het is? Euplectes Ardens?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Is dit wat ik hoop wat het is? Euplectes Ardens?

Bij toeval heb ik als het goed is hier een koppeltje van,
    Enkel weet ik niet zeker of dit daadwerkelijk het popje is van deze soort.
    Aangezien de wida's en wever popjes veel op elkaar lijken, hoop ik hier uitsluitsel te krijgen.

En hier nog eentje dat ze op een tak zit.

Alvast vriendelijk bedankt!!

En nog een foto van het mannetje:

Man is zeker Euplectes Ardens, maar het popje wil ik dus zekerheid over hebben.

Opmerking

Ik hoop het voor je. Wat ik echter op internet zie is dat deze soort een veel donkerdere tekening op de kop en rug heeft. Jouw vogel lijkt daar weinig tekening te hebben. Dat kan ook afgesleten zijn of gewoon een verschil binnen de soort hoor. Ik ben geen kenner van wevers. Maar het valt me wel op als ik deze vogel met die op internet vergelijk. Ik vind je vogel ook geel. Zou ik moeten raden dan zou ik op de pop of zelfs man van de dottergele wever uitkomen. Ik hoop dat iemand je uitsluitsel kan geven

Opmerking

Oke, ikzelf kwam op Euplectes aureus via afbeeldingen in google.
        Maar daarom hier de vraag, misschien dat er iemand hier is die zekerheid kan geven.

Iig bedankt voor het mee denken en zoeken.

Opmerking

Ik hoop samen met je dat je de juiste pop(pen) hebt.

Klopt het dat deze soort wel zelf nesten grootbrengt?
          Tenminste toch de poppen.
          www.veugelkoer.be Voorlopig nog non-actief

Opmerking

Ik denk dat het inderdaad de pop is, heb er zelf ook 1 en wist eerst ook niet wat het was maar uiteindelijk toch gekoppeld aan dit soort
            Duco

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door ducocatch
              Ik denk dat het inderdaad de pop is, heb er zelf ook 1 en wist eerst ook niet wat het was maar uiteindelijk toch gekoppeld aan dit soort
              http://www.ploceidae.eu/roodkeelwida.html
              En jij hebt alleen een pop?
              Heb je er zo ook een foto van?

Mvg Daniel

Opmerking

Is er misschien nog iemand die dit voor mij kan bevestigen?

Opmerking

Waarom neem je niet gewoon contact op met de weverclubs en websites. Denk dat er niemand hier deze vogels heeft en niemand kan je dit met 100% zekerheid bevestigen hier. Dat neem ik even aan tenminste.

Opmerking

de ploceidaewerkgroep kan je met de 'grootste' zekerheid, die er in Nederland is, geven over welke (onder)soort we het hebben. ik denk dat deze soorten iets te specifiek zijn voor dit forum. succes bij de werkgroep

Opmerking

de man op de foto is E. ardens tropicus.

De determinatie van poppen van diverse wevers en widah's is doorgaans een lastige zaak.
                      In de tijd van de (grote) importen werden manen en poppen gelijktijdig gevangen en kon je er behoorlijk van uitgaan dan de juiste poppen bij de mannen zaten, maar die situatie komt momenteel niet veel meer voor.

De determinatie van de hier afgebeelde pop is zeker ook een lastig geval.

De min of meer donkere (bruine) wangvlek en vooral de de donkere streep in het verlengde van de snavel zijn kenmerken die pleiten voor de correcte soort, zo ook de gelige tint in de oogstreep, maar de gelige omzoming in de vleugels en schouderpartij spreken dit weer tegen.
                      Dit zou kaneelkleurig met zwarte bestreping moeten zijn.
                      Onderzijde zonder bestreping!
                      Borst roodbruin van tint, welke lichter wordt in de richting van keel en ook in de richting van de buik.
                      Literatuur vermeldt expliciet dat de pop geen geel in de schouderbevedering vertoont.

Formaat is slecht af te lezen van een foto.
                      De lengte van de pop zou 130 mm (of heel dicht daarbij) moeten zijn.

Verder heb ik eventueel ook nog wel een vleugelformule beschikbaar welke door Afrikaanse (collega) ringers wordt gebruikt voor determinatie van dit soort vogels.

Desgewenst kan topicstarter dit via PB bij Rupicola opvragen.

Amigo de los Psittacidos

Look deep into nature and you will understand everything better

Opmerking

En als het goed is heb je een mailtje van me ontvangen.

Opmerking

Heb je de wida's nog?

Opmerking

Het gaat om een roodkopwever pop. http://ploceidae.eu/roodkopwever.html

Voor meer informatie over roodkeelwida's, mag je mij een pb sturen.

Opmerking

Ik heb ze niet meer.
                              Kan je er ook weinig informatie over geven.

Mvg Daniel

Opmerking

Working...
                              X