Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Een Rare Snavel

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

we hebben gisteren olie op zijn snavel gedaan dus heb ik op zijn ring gekeken. het is een geel/goud kleurige ring waarop staat 38 ...04....NB14. dus komt hij volgens mij uit 2004. o.ja op die foto kijkt het net of hij een bottige borstkast heeft maar dat is niet zo ... hij heeft een mooi rond borstkastje....

Opmerking

kleurring

Als de ring goudkleurig is dan zou deze uit 2005 moeten zijn. Of van een stelletje jaren daarvoor want de kleuren rouleren om de zoveel jaar.

Als ik het artikeltje lees over snavelmijten, dan kan je er beter vaseline of Epitholzalf op smeren.
      Of Anti-luchtpijpmijt, deze bevat Ivermectine en schijnt ook heel goed te werken.
      Vriendelijke groeten,
      Henk3.

Mijn website:

Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

Opmerking

Ik heb dit enkele jaren geleden ook gehad bij een gele gould. Het lijkt een soort waslaag te zijn die je er wel af kunt krijgen dmv fijn schuurpapiertje. Natuurlijk erg zachtjes wrijven. De rare bulten die je ziet waren in mijn geval een soort van "wild vlees" of zoiets. Verwijder je deze dan begint het te bloeden. Uiteindelijk door de snavel steeds voorzichtig te behandelen is het verdwenen. Helemaal goed wordt het niet meer. Het blijft min of meer zichtbaar. De gould van mij was ongeveer 4-5 jaar oud.

Opmerking

Hallo Henk, ik heb er nu een paar keer vaseline op gedaan het lijkt erop dat het iets rustiger wordt. Wat gek van die ring want er staat toch '04 snap er niets van ... maar goed....ik ga door met de vaseline en stel dat het over gaat laat ik het je weten.....goed?
          Corina

Opmerking

Hallo Mirjam, wat fijn dat je mee denkt. vin het zo gek. Eerst dacht ik dat het kwam doordat ze met z'n vieren 2 jaar in een kooitje hebben gezeten en de snavel is stuk gepikt door een andere vogel maar dat is niet zo...en denk dat jullie gelijk hebben dat het snavelmijt is maar ik hoop dat het weggaat. bedankt voor je reactie
            gr. Corina

Opmerking

Hallo Natuurbroed, ik hoop dat het goed komt hij is verder heel levendig en hij is nog niet echt heel oud '04 of '05 leuk dat je met me mee denkt.
              Gr. Corina

Opmerking

Hoop op genezing

Oorspronkelijk geplaatst door corina1964
                Hallo Henk, ik heb er nu een paar keer vaseline op gedaan het lijkt erop dat het iets rustiger wordt. Wat gek van die ring want er staat toch '04 snap er niets van ... maar goed....ik ga door met de vaseline en stel dat het over gaat laat ik het je weten.....goed?
                Corina
                Vriendelijke groeten,
                Henk3.

Mijn website:

Opmerking

38 ...04....NB14
                  Dat is een vreemde combinatie, normaal staat achter NB het jaartal. Het jaartal 14 zijn we voorlopig nog niet. Als het een ring van de NBvV is, hoort er ook nog en kwekersnummer op te staan, dat is altijd een combinatie van cijfers en letters.

Bij mij staat er bv op:
                  5MEW
                  NB07
                  en dan op de andere kant het volgnr. bv 11.
                  Groet Ton,
                  www.allevogels.nl

Opmerking

Hallo Ton......nee 2014 is het zeker verlopig niet maar voor je het weet is het zover.
                    even over het jaar van die vogel....ik ga toch nog weer even kijken want het zit me niet lekker. het is zo moeilijk te zien omdat die ring goud kleurig is.... .
                    Wat ik van Henk heb begrepen is dat een goud ringetje 2005 is maar er staat volgens mij 04 in.

Opmerking

Hallo Corinna:

Ik geloof dat er ergens een foutje gemaakt is.

Op de site van de N.B.v.V. staat vandaag :

>>de 5 jarige kleurencyclus van de ringen is: 2005-donkergroen, 2006-rood, 2007-zwart, 2008-donkerblauw, 2009-violet>>.

Violet werd gekozen ter vervanging van de goudkleurige ring die in 2004 werd gebrukt en inderdaad bijna onleesbaar bleek te zijn.

Wessel van der Veen.

Opmerking

De kleuren van de kleurringen rouleren voor opvolgende jaren en zijn als volgt vastgesteld:
                        het jaar 2001: donkerrood,
                        het jaar 2002: zwart,
                        het jaar 2003: zilver,
                        het jaar 2004: donkerblauw,
                        het jaar 2005: goud,
                        het jaar 2006 donkergroen.
                        en het jaar 2007 weer donkerrood.
                        Dit klopt niet...Is het misschien voor andere vogels bedoeld?

Volgens mij moet het zijn;
                        2003 blauw
                        2004 goud
                        2005 groen
                        2006 rood
                        2007 zwart

Opmerking

foutje

Zal maar zo kunnen maar het linkje wat ik op pagina 2 geplaatst heb komt ook van de nbvv. Klik de link maar aan en scrol dan naar boven.

En inderdaad het nieuwe rijtje lijkt mij veel beter. (ik heb er niet goed op gelet.) Toch vreemd dat er foutieve info op een bondssite te vinden is.
                          Ik zie net dat het een aardig oud linkje is.

Gaan we nog een stapje verder:
                          • Kleur van de ringen.
                          De kleur van de ringen is door het COM als volgt vastgelegd:
                          2008 blauw 2009 violet 2010 groen
                          2011 rood 2012 zwart 2013 blauw.

Vriendelijke groeten,
                          Henk3.

Mijn website:

Opmerking

2004 is inderdaad goud. Mijn vogels uit 2004 zijn goud geringd

Opmerking

Pffffff.....dus als ik het goed begrijp

heeft mijn gouldamadine snavelmijt en is hij uit 2004? .
                              wel grappig dat iedereen zich wel vergist en dat we allemaal mensen zijn..toch?

Opmerking

zo gepiept

foutje is nu eenmaal zo gemaakt. Het linkje wat ik in eerste instantie hier geplaatst heb was al aardig oud en later zal er een wijziging geweest zijn. En ja ik weet het, ik moet beter opletten maar dat lukt mij nu eenmaal niet altijd even goed. Ha, ha. Dat is mij wel eens vaker overkomen. Nou ja, je bent er uit. En daar gaat het om.
                                Vriendelijke groeten,
                                Henk3.

Mijn website:

Opmerking

Working...
                                X