Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kapoetsensijs bij Zwartkopsijzen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Kapoetsensijs bij Zwartkopsijzen

Hallo,

Mijn Zwartkopsijzen zijn bijna door de rui en mijn Kapoetsensstel is na een onbevrucht legsel ook klaar, hoewel ik dat niet zeker weet.
    De Kapoetsensijs man is nu erg aan het jagen en ik zie kale plekken op de kop van de pop.
    Zal ik de geslachten scheiden en de Kapoetsen samen met de Zwartkoppen zetten?
    En kijken of ik ook de Kapoetsensijzen in het voorjaar aan de leg krijg?

alvast bedankt!

Je hoeft ze niet per se te scheiden als je de lichturen maar verminderd.

Wil je ze wel scheiden, dan kun je inderdaad de mannen en de poppen van beide soorten bijelkaar zetten.

In het voorjaar, zo rond maart, kun je ze dan weer koppelen.
    Niet bijelkaar in een ruimte zetten, dat wordt hoogstwaarschijnlijk oorlog omdat beide koppels dan in broedstemming kunnen komen.
    groetjes
    Heidi

Neem eens een kijkje op mijn site.
    http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

Opmerking

Nee, ze gaan in het voorjaar paarsgewijs in broedkooien.
      In de winter koppel ik de broedkooien aan elkaar in lange vluchtjes.
      Misschien dat het scheiden van de geslachten wat rust geeft.
      Naar hoeveel lichturen zou je gaan in de winter?

Heb jij Kapoetsensijzen in het voorjaar wel aan het broeden gekregen?

groet

Opmerking

Ik heb op dit moment mijn vogels op 10 uur licht zitten
        Volgende maand zal dit 9 uur worden en dat blijft dan zo tot volgend jaar februari.

Ik heb nu al weer heel wat jaren jonge kapoetsensijsjes.
        Meestal in april de eerste nestjes.
        groetjes
        Heidi

Opmerking

Ik denk dat je kapoetsen niet klaar zijn maar klaar om te beginnen. Dus ik zou dat koppel niet scheiden en netjes zoals zij dat willen nu laten broeden. Dat is bij mijn mozambiquesijzen precies zo. Deze tijd vaak eerste nest onbevrucht. Daarna gaan ze los en krijgen ze 2-3 goede nesten. De kale kop van de pop en de drukke man zeggen genoeg lijkt mij.

Ik hoorde in de tijd dat ik nog met veel koppels mozambiquesijzen kweekte ook vaak dat ze best in het voorjaar zouden kunnen broeden. Dat gingen ze bij mij echter niet doen. Deden ze iets dan mislukte dat standaard. Nog steeds niet. Heb nu nog 2 mannen en 1 pop zitten. De mannen zijn volledig broedrijp nu en de pop begint ook. In April / mei doen deze vogels niets bij mij. De ene man is 3e en de andere 2e generatie bij mij gekweekt. Ook de pop heb ik gekweekt en is 3e generatie in de broedkooi. Geen van deze vogels is aangepast aan de seizoenen hier en dat ga ik dus ook niet eens meer proberen. Nu zingen ze de oren van mijn kop en zijn ze broedrijp. Denk dat dit bij jouw kapoetsen ook het geval is zo te lezen. Dus ik zou ze nu hun gang laten gaan binnen. Niet dwingen in een ander seizoen want dan heb je grote kans op onbevruchte eitjes en gedoe niet broedrijpe vogels.

Opmerking

Denk ook dat je Kapoetsen nog niet klaar zijn, waar komen deze vandaan?, er zijn ook mensen die ze in de winter kweken, misschien komen deze wel van een winterkweker.
            Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door populier
              Denk ook dat je Kapoetsen nog niet klaar zijn, waar komen deze vandaan?, er zijn ook mensen die ze in de winter kweken, misschien komen deze wel van een winterkweker.
              Jagen en druk agressief gedrag duidt inderdaad meestal juist op broedstemming. Kale achterkopjes van popjes zijn sowieso een teken dat de man deze hardhandig aan het treden is. Ik zou dus indien je de pop op een nest bevruchte eitjes krijgt deze man eraf halen en apart zetten in het zicht. Denk dat deze man te vurig is om netjes een nest met deze pop groot te brengen.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door populier
                Denk ook dat je Kapoetsen nog niet klaar zijn.
                Ik bedoel eigenlijk dat je kapoetsen met het broedseizoen nog niet klaar zijn.

Voor de winterkweekkapoetsen begint het pas, ik ben bang dat net als destijds met je te vurige zwartkopman, problemen gaat krijgen.

Heb je nog kanaries achter de hand?, want ik denk idd. dat deze kapoetsenman weer roet in het eten gaat gooien.
                Groeten Michael

Opmerking

Opmerking

Jongen worden prima, alleen door de pop opgevoed.

Maar toch proberen de man in het zicht tijdens het broeden apart te plaatsen en er weer bij laten als de jongen zijn uitgekomen.
                    De man dan al die tijd alleen maar zaad geven, geen eivoer, wie weet is hij dan weer een beetje afgekoeld en kan hij meehelpen met de jongen te voeren.
                    Groeten Michael

Opmerking

Bijgevoegde Bestanden

Opmerking

De zang is idd prachtig van de kapoetsensijs.
                        Maar de zang van een zwartborst is ook niet mis.

Ik heb op dit moment een heleboel jonge kapoetsensijs mannen, die hun liedje aan het oefenen zijn, het is de hele dag door een gekwetter van jawelsen, heerlijk.

Ik wens je succes met je koppel kapoetsensijsjes.
                        groetjes
                        Heidi

Opmerking

Het in het zicht laten van de man doe je omdat de pop dan rustig blijft en doorgaat met verzorgen. Ik denk ook dat je niet moet denken dat jij het aantal rondes gaat bepalen. Als die vogels straks extreem broeds zijn wat ze duidelijk zijn dan zullen ze doorgaan en 2 of 3 rondes doen. Daar kan je niks aan bepalen behalve dat je ze hardhandig kan laten stoppen door alles weg te nemen en ze te scheiden. Ik zou ze hun gang laten gaan. Voor deze vogels begint nu het broedseizoen. Als je straks perse alleen vogels wil die in de lente broeden dan zou ik na dit broedseizoen dit koppel en de jongen ruilen voor dieren die al bewezen in onze seizoenen broeden. Dan ben je van dit probleem af. Ik kan mijn mozambiquesijzen met geen enkele mogelijkheid in het juiste seizoen broeds krijgen en ik krijg ze ook met geen mogelijkheid broeds af. Als ik de man weg zou halen gaat de pop veren trekken en in een voerbakje leggen. Broeds is broeds nl.

Opmerking

Even het vervolg:
                            inmiddels zijn er vier eitjes en zit de pop braaf te broeden. De man gedraagt zich lief, valt de pop niet meer lastig en voert haar op het nest.
                            Ik zet hem op zaad alleen en hij mag blijven zolang dat zo blijft.
                            Over een week ga ik kijken of de eitjes bevrucht zijn. Ik houd jullie op de hoogte.

Loodje: is de zang van de Zwartborstsijs mooier dan die van de Magellaansijs?

Opmerking

Klinkt de zang van de zwartborstsijs dus mooier dan van de magellaansijs? Dan heb ik geluk
                              Amerikaanse sijzen + Postuurkanaries
                              Vergeet niet te kijken op mijn site!
                              http://birdbreeder.simpsite.nl/

Opmerking

Working...
                              X