Mededeling

Collapse
No announcement yet.

gouldamadine pop dood neemt de vader de taak over met voeren

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• gouldamadine pop dood neemt de vader de taak over met voeren

Even een vraagje tussen door. Mijn Gouldamadine pop is 3 dagen geleden gestorven. Ze heeft 5 jong liggen van nu twee weken oud. Ik was in de veronderstelling dat de vader de taak over zou nemen maar de volgende dag lag er 1 jong uit het nest. We hebben het jong terug gelegd en zijn nu zelf aan het bijvoeren. Nu zien we de vader weer uit het nest komen en ik vermoed dat hij zijn jong nu toch eten geeft, want als we direct nadat hij uit het nest komt wat bij proberen te voeren nemen de jong niet veel eten meer op.

We hebben het nest laten hangen in de voliere en gaven via een spuitje eten. De eerste keer aten ze of hun leven er vanaf hing maar nu pakken ze minder dan een spuitje eten.

Hoe lang kan een jong zonder eten en is het normaal dat de vader de taak van de pop overneemt en hoe weet ik of hij voldoende eten geeft. Ik wil handopfok zo veel mogelijk vermijden en ga voor natuurbroed.

Inprincipe kan een man het voeren wel op zich nemen hoor. Dat is wel vaker het geval geweest. Je kan het ook wel zien aan de kropjes van de jongen of er voer opgenomen is of niet.
    Vriendelijke groeten,
    Henk3.

Mijn website:

Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

Opmerking

Ik kan niet zeggen dat de kropjes echt vol zitten. Toen de pop nog leefde zag je ze echt vol zitten maar nu zie ik niks en heb ik mijn twijfels. Kan het kwaad als je ze voor alle zekerheid bijvoert. Als ze niet meer willen houden ze hun snavels dicht dt hebben we tot nu toe gedaan. We doen dit om de 4 uur.

Opmerking

Als je niets in de kropjes ziet worden ze ook niet gevoerd. De man komt dan alleen af op de geluiden omdat die de pop nog mist. Mannen voeren niet automatisch als de pop wegvalt. Tenminste dat heb ik door de tijd hier gezien. Heb je de mogelijkheid dan is bijvoeren wel een optie maar ben bang dat dit gaat duren totdat de vogels zelfstandig zijn. Om de 4 uur voeren zal denkelijk te weinig zijn.
        Jo

Opmerking

Oh jee. Om de hoeveel tijd moet je ze dan voeren. 2 uur, 3 uur of gewoon kijken kropjes leeg en dan voeren.

jeetje dan wordt het nog hand opfok en dat wil ik eigenlijk niet. Ik heb begrepen dat die later zelf waarschijnlijk geen eigen jong kunnen grootbrengen. maar gewoon dood laten gaan dat kan ik ook niet.

Zo dus wie kan me vertellen hoe vaak ik ze per dag moet voeren en om de hoeveel uur. En hoe werkt het als ze uitvliegen leren ze dan zelf hun zaad te pellen enzo.

Opmerking

Ik denk zomaar dat als jij nu de cropjes van de jonkies vol spuit met voer dat de man dan zeker niet gaat voeren omdat de jonkies niet gaan sperren/bedelen met een volle crop. Ik zou gewoon eerst eens goed controleren of de man nu wel of niet voert.

Hier een eerder sterfgeval van een pop.
            Misschien even contact opnemen met de mevrouw die deze topic gestart heeft?

http://www.vogelcafe.nl/showthread.p...adine+pop+dood
            Vriendelijke groeten,
            Henk3.

Mijn website:

Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

Opmerking

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door bradsan
                Oh jee. Om de hoeveel tijd moet je ze dan voeren. 2 uur, 3 uur of gewoon kijken kropjes leeg en dan voeren.

jeetje dan wordt het nog hand opfok en dat wil ik eigenlijk niet. Ik heb begrepen dat die later zelf waarschijnlijk geen eigen jong kunnen grootbrengen. maar gewoon dood laten gaan dat kan ik ook niet.

Zo dus wie kan me vertellen hoe vaak ik ze per dag moet voeren en om de hoeveel uur. En hoe werkt het als ze uitvliegen leren ze dan zelf hun zaad te pellen enzo.
                als je op handopfok moet over gaan zkr elk uur tot om de 2 uur kijken als ze honger hebben, als je 4uur wacht kan het goed zijn tot de jongen kapot liggen in het nest als de man niet wilt gaan voeren. heb een nest jongen merels groot moeten brengen toen en dit was ook om het uur tot 2 uur voeren met spuit. als ze zelf standig beginnen te worden(bij de jongen merels toen) voerde ik ze nog altijd wat bij met de spuit maar ook al vast voer, en dit ging redelijk goed moet ik zeggen ze zullen eerder nog komen voor papje van de spuit om dat dit gemakkelijker gaat. maar na een tijdje weekje of 2 zullen ze heel overschakelen na het vaste voer. zullen in het begin wat moeite hebben met het zaad te pellen om dat ze niet weten hoe dat het tegoei moet,maar 1maal als ze dit gewent zijn kan dit geen kwaad meer.

Opmerking

Hoi Tequila
                  Bedankt ik ga dit doen als blijkt dat de man toch niet voert. Even afwachten en duimen dat hij toch voert of gaat beginnen te voeren.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door bradsan
                    Hoi Tequila
                    Bedankt ik ga dit doen als blijkt dat de man toch niet voert. Even afwachten en duimen dat hij toch voert of gaat beginnen te voeren.
                    dat is graag gedaan bradsan. zal met je mee duimen tot hij toch gaat voeren dan. en anders heb je geen keus en wordt het handopfok. en zo erg is dit niet is veel werk aan!,maar als ze zelfstandig zijn heb je er veel plezier aan.

Opmerking

Opmerking

oh ben blij voor je tot de man dan toch de taak op zich neemt en de jongen toch voerd. zet het hem in zijn agenda dan weet hij wanneer hij mag ophouden er mee. nog eens zal duimen voor je tot de man het blijft goed doen tot de jongen zelfstandig kunnen eten. je hoeft me niet te bedanken daar voor is dit forum, als ik een probleem of een vraag heb hoop ik ook zo snel mogelijk geholpen te worden met de nuttige reactie tot ik zelf ook verder kan. grtz Jo

Opmerking

Goed dat je het zo in de gaten houd en fijn dat de man zijn "werk" doet. Vogels houden is natuurlijk ook veel observeren.

Mijn ervaring is dat bij het verlies van de partner de poppen eerder doorgaan met voeren van de jongen dan de mannen( goulds), maar dat zal niet overal zo hoeven zijn natuurlijk.
                          Een enkele keer wanneer dit nodig was deed ik het zoals Henk3 aangeeft en liet de jongen redelijk honger lijden, maar wel dat ze sterk genoeg waren om te bedelen.
                          Soms was 3 keer per dag bijvoeren met een spuitje genoeg en ging de overgebleven partner volledig voeren.
                          Voerden ze niet dan was het einde oefening omdat er niet altijd voldoende tijd is om ze met de hand op te voeren. Tevens is niet altijd bekend waarom 1 van de ouders dood ging.
                          Ik zou zeggen een aantal dagen blijven controleren en hopen op een goede afloop.

Opmerking

Ik ben inderdaad van plan de jonkies en hun conditie goed in de gaten te houden. Het zou zonde zijn als ze door geen of te weinig voeding ineens dood in het nestje zouden liggen.

Bij mij waren ineens, op dezelfde dag, twee poppen en een man dood. Hoe het komt weet ik niet. De poppen hadden beide jong liggen waarvan 1 pop net twee eitjes had uitgebroed. De twee net uitgekomen jong waren gelijk dood met de moeder en puur door de honger en koude. gelukkig niet gezien als ik die bij had moeten voeren had ik een volledige dagtaak gehad.

De man zat in een aparte kooi waar ze aan gestorven zijn joost mag het weten .
                            Ik hoop echt dat deze jong sterk genoeg zijn om het te overleven of in ieder geval een gedeelte ervan.

Opmerking

Working...
                            X