Als dit uw eerste bezoek is bekijk dan de veel gestelde vragen. U moet zich registeren voordat u zelf berichten kunt plaatsen en bijlage kunt bekijken.
Ik ken een kweker, die kweekt er erg succesvol mee, zelf wil ik ook nog deze Sijs aanschaffen, dus als je bepaalde vragen hebt wil ik best helpen, maar ik weet niet alles helaas, heb zelf 4 koppels zwartkopsijzen
de mexicosijs is een levendig sijsje, die te vergelijken is met de treursijs of de lawrencesijs. De vogel kan zowel in de zomer als in de winter (bij kunstlicht welteverstaan) gekweekt worden. De vogel kan wel een beetje vorst hebben, maar het liefst worden deze vogels binnen gehouden, en voor de beste resultaten verwarmd.
De vogels krijgen een sijzenmengeling, eivoer (met kiemzaad) en zo nu en dan wat groenvoer. Wanneer de vogels goed gewend zijn aan eivoer hebben ze geen levend voer nodig, hoogstens wat pinkies door het eivoer.
De mexicosijs kweekt, net als de meeste sijzen, toch het beste in de kweekkooi. Hierin kan een traliekastje gehangen worden, of een potje met een touwnestje.
De man zal fel zingen en ook jagen, maar een popje slopen doen ze vrijwel niet. Mocht het echt nodig zijn, dan kan de man apart gehouden worden.
er worden in het nestje van gemengd materiaal (mix van niet-dierlijke producten) meestal vier eitjes gelegd. Deze eitjes worden geraapt, zodat de jongen tegelijkertijd uitkomen. Met ringen heb ik nooit problemen gehad, maar de ringen kunnen beplakt worden met pleister, en de jongen kunnen 's avonds gerings worden vlak voordat de lichten uitgaan. Dit voorkomt in de meeste gevallen dat de jongen uit het nest geknikkerd worden.
als de jongen dan uitgevlogen zijn, kunnen ze na hun zelfstandig worden in een kooi gehuisvest worden, eventueel in een groep (kan ook met jongen van andere soorten). De mexicosijs kan dan in een uiterst geval drie rondes grootbrengen, maar het beste is om de vogels na twee rondes rust te geven.
Hetzelfde geld voor de Columbiasijs, welke iets moeilijker tot broeden komt.
de groenrug en youyi tonen zich naar mijn mening wat zwakker, maar dat kan een eigen ervaring zijn.
ik hoop dat dit nog bruikbaar is, en veel succes met deze tempramentvogeltjes!
Opmerking