Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Weer mislukt

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Weer mislukt

Geachte Allemaal,
    Woensdag j.l zag ik 3 jonge in het nestje ceresmedine , eigenlijk blij en gelukkig dat ik weer een nestje had , maar het is weer van korte duur.
    Wederom vanochtend 2 dode op de grond en 1 dood in het nestje , men zult begrijpen als beginneling ben ik teleurgesteld.
    Ik had gelezen nestje met rust laten en dat heb ik gedaan, wel gisteravond de Kooij verschoond wat ik elke dag bij alle kooijen .gewent ben.
    Het is overigens de tweede keer dat mij dit over komt met het zelfde koppel,2012 in de zelfde maand of maand later precies het zelfde gebeuren als vandaag.
    Het is voor mij een raadsel , weet niet in welke richting ik dit voorval zou kunnen vermijden, het laat zich aanzien van niet gevoerd zijn, hoewel erg klein zie ik geen voedsel in de krop.
    Ik zou bijzonder gebaad zijn met u reactie ,vandaar en paar vragen.

1 Kan voedsel de rede zijn,en wat kan ik ermee doen vooral als het zo klein is

2 heb het nestje vandaag weggehaald wanneer kan ik het weer terug hangen.

3 kan ik een tweede ronde doen voor dat ze naar buiten gaan , en dat is eind april

Ik wil nog wel even kwijt wat het voer is wat al mijn vogels consumeren Puik zaad en Witte molen eivoer dagelijks (?) trosgierst en onkruitzaad.

U zou mij bijzonder helpen met een reactie hierop, en wil u bij voorbaat hier voor dank zeggen.Hugo

Voer je levend voedsel? En zo ja wat voor levend voer? Ceresamadines doen het ook prima op tropenvoer met eivoer en wat pinky's op het moment dat de jongen uitkomen.

Je kan het nestkastje schoonmaken en weer terughangen. Echter dan zou ik niet met ze kweken als ik ze in april weer naar buiten zou doen. Dat komt dan te vroeg. Vogels hebben ook rust nodig.
    Bekijk mijn vogels op:

http://papegaaiamadine.webnode.nl/

Opmerking

Hoi Hugo.

Graag wat nadere toelichting.
      Je schrijft dat je 3 jongen in het nestje zag.
      Ik heb heel wat Ceres amadines gekweekt over de jaren. Bij mij maakten ze hun eigen nestjes in het struikgewas en nooit nestkastjes.
      Niet verstoren betekend dat dan ook. Laat het nest met rust. Even koekeloeren verstoort deze vogelsoort en normaal gesproken zou je, vooral als de jongen nog heel klein zijn, de jongen de eerste week dan ook niet eens kunnen zien.

Deze soort doet het prima op een goede kwaliteit zaad en eivoer. Als er jongen zijn wat trosgierst erbij. Levend voer is mijn inziens geen vereiste.

Is dagelijks de kooi schoonmaken wel een vereiste? Van kooi kweek met deze soort weet ik trouwens weinig of niets want aan deze kant van de aardbol zitten ze in beplante volieres.

Regards

Groet, Kees, Kalberri,WA, Australia.

Opmerking

Hugo, dat is weer balen zeg!! Wij kweken ook met de Ceresamadine hier bij een link kun je lezen hoe wij het doen. http://hbgrimmius.webklik.nl/page/ceresamadine-

Gr Harm, en Ceresamadines het blijven wispelturige vogels

Opmerking

Weer Mislukt

Geachte,
          Hans V ,Casehulsebosch en Harm Berend dank voor de snelle reactie .

Ik maak bij deze gebruik om u vragen te beantwoorden.

Hans V nee ik heb geen pinky s had ik misschien wel overwogen maar ze
          waren wel erg klein toen ik woensdag avond keek.

Casehulsebosch zou dat ene korte moment gekeken te hebben de rust
          verstoord hebben , beide hebben normaal gebroed tot gisteravond licht
          uitging.

Harm Berend ik heb u site regelmatig bezocht en bracht mij in twijfel
          om meeuwen voor broeden te gebruiken, heb daar niet voor gekozen
          omdat ik het uitsloot dat me dat voor de tweede keer zou gebeuren,
          enorm veel spijt dat begrijpt u.

Ps kooyen maak ik elke dag schoon heb ik me eigen aangeleerd om
          dat ik ze veel op de grond zie scharrelen ,anders gezegd dat ze
          vuil/ontlasting op pikken.

Nogmaals dank voor reactie en ik hoop er nog een paar te krijgen

Gr HUGO

Opmerking

verstoring

Beste Hugo, ik denk dat het broedsel is verstoord door onrust van de oudervogels.
            Elke dag de kooi schoonmaken bij broedende vogels en zeker schuwere soorten leidt ertoe, dat de oudervogels het broedsel in de steek laten.
            Tijdens het broedproces de vogels zo min mogelijk storen, uitgezonderd voer en water geven natuurlijk.
            De vogels zullen heus niet dood gaan van een beetje vuil en je kan de broedkooi na het uitvliegen van de jongen goed reinigen.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Drum
              Beste Hugo, ik denk dat het broedsel is verstoord door onrust van de oudervogels.
              Elke dag de kooi schoonmaken bij broedende vogels en zeker schuwere soorten leidt ertoe, dat de oudervogels het broedsel in de steek laten.
              Tijdens het broedproces de vogels zo min mogelijk storen, uitgezonderd voer en water geven natuurlijk.
              De vogels zullen heus niet dood gaan van een beetje vuil en je kan de broedkooi na het uitvliegen van de jongen goed reinigen.
              De vogels wennen er wel aan als je elke dag de kooien gaat schoonmaken.
              Bij onze Ceresamadines kijk ik gewoon in het nest, sommige gaan gewoon niet van het nest af als ik hem van het haakje pak. De vogels wennen er aan zo als je met hun omgaat.

Gr Harm

Opmerking

1. ik zou ceres geen levend voer geven als ze eieren of jongen hebben. Hooguit voordat ze eieren hebben om ze in broedstemming te brengen en als de jongen zo'n 10 dagen oud zijn kan het ook. Vooral als je forse jongen wilt kweken voor de TT. Anders neem je extra risico op het uitwerpen van de jongen.

2. Elke dag de kooi schoonmaken lijkt me totaal overbodig. Als je schelpenzand of houtsnippers gebruikt is 1 x per 2 weken wel voldoende. Beetje afhankelijk van de oppervlakte en de grootte van de kooi en het aantal vogels en hoe je voert en of het (bad)water op de bodem komt.
                Maar als je het doet, doe het dan goed, de kleinste hoekjes zijn vaak het belangrijkst.
                Als je kranten gebruikt moet je misschien vaker, dat kan Harm je vertellen.

3. Als je trosgierst gebruikt kan je het beste de rode nemen en zorg er zeker voor dat ze dit hebben als de jongen geboren worden. Dit zaad is het makkelijkst te pellen en verteren. Een los bakje rode senegalgierst kan net zo goed.

4. Sommige koppels gaan het echt nooit leren. Een vogel ruilen of een koppel erbij kopen en de partners switchen is dan het beste advies.

Opmerking

dat ene korte moment gekeken te hebben zou best eens de boosdoener geweest kunnen zijn.

Bij een bewezen koppel ligt het mischien anders maar ik zou dit koppel lekker met rust laten, inclusief kooi schoon maken.

En "tot het licht uitging". Mischien helpt een nacht lampje van een klein wattage ook mee aan het lukken van de kweek, zodat ze niet ineens totaal in het donker komen te zitten.

Groet, Kees, WA, Australia.

Opmerking

Working...
                  X