Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Geslacht Bichenows

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Geslacht Bichenows

Ik heb van de twee koppels Bichenows die ik gekocht heb helaas nog maar twee vogels overgehouden. Deze lijken helemaal niet met elkaar te klikken. De een jaagt vaak achter de ander aan maar de liefde (of haat) lijkt van een kant te komen.

Nou kan je het geslacht volgens mij het best via de hoeveelheid zwart op de kop achter de snavel bepalen en hierin zit ook best veel verschil bij de vogels. Ik had zelf het idee dat het wel een man en een pop zijn maar gezien het gedrag lijkt het geen koppel. Ook heeft diegene die ik als man zag helderder wit op de borst, bij de pop is dat veel "vuiler". Ik heb ook geen eieren van ze gehad.

Ik zou het waarderen als jullie eens willen kijken!

Meer foto's:

foto 1
    foto 2
    foto 3
    foto 4
    foto 5

Erg moeilijk altijd bij deze vogeltjes, misschien staan hier wat hulp middelin in voor je: http://natuurbroed-vogels.blogspot.n...-astrilde.html
    Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

moeilijk om zo te zeggen.
      als je ze naast elkaar ziet in 1 foto is het makkelijker.
      gezien de houding en de vorm van het hoofd;
      foto 1 een pop
      foto 3 een man.
      http://www.vogelarena.com/voliere/vo...000000678.html

Opmerking

foto 1 is naar mijn mening zeker een man.

de zang is ook een indicator. zet ze een tijdje apart en kijk welke er gaat zingen. als je er al 1 hebt zien zingen kan je die laten zitten en neem je de andere apart.

wanneer 1 vogel de andere domineert zal die niet gaan zingen terwijl het toch een man kan zijn. vandaar apart zetten.

het is en blijft moeilijk op de foto's maar als er een foto is die het meest naar een pop neigt is het foto 2. maar de vogel zit op die foto niet strak en is ook onduidelijker tov de rest.

de mogelijkheid zou ook nog 2 poppen kunnen zijn (sluit dat niet uit) maar wij hebben hier een man zitten met dezelfde dikke borstband als die ene op foto 1 en 3

Opmerking

Zo zie je maar hoe lastig het is.

Foto 1 en foto 2 zijn dezelfde, zie de kleuring. Ik denk dat dat vrij zeker een man is. Deze jaagt ook wel achter de ander aan. Zingen heb ik beide niet horen doen, wel het teterrende zebravink achtige roepje.

In ieder geval dank voor het meedenken. Het appart zetten kan ik nog eens proberen.

Opmerking

Is altijd erg lastig bij deze vogels idd. Ik heb mijn jongen ook eens beoordeeld vorige week. 4 gekweekt en 3 jongen aangekocht. Ik kom nu uit op 4-3. Slechts 1 heeft er gezongen, dat doen bichenows niet zo vaak.
            Over een maandje of 2 ga ik ze gewoon nog eens beoordelen.
            Als ik tot dezelfde conclusie kom geloof ik het verder wel. Vorig jaar had ik 1 fout bij de 1e beoordeling op 8 jonge bichenows.

Ik denk zeker wel dat de vogel rechtsboven op de 1e foto een man is.
            Die linksonder ben ik niet zeker van, heeft ook een ruiplek op de kop.
            Het kopje en snaveltje lijken ook wat smaller en dat is toch een pop-kenmerk. Het bandje is toch vrij dik, en dat is man-kenmerk.

Opmerking

Sytze ook dank voor jouw visie.

Ik denk zelf dat het twee mannen zijn, aan het gedrag te beoordelen maar ik ben nog maar een beginner en ik ben er niet zeker van.

Mijn bedoeling is ze in ieder geval beide weg te doen en eventueel helemaal een nieuw koppel te kopen, maar ik wil ze wel graag verkopen voor wat het zijn. Zou het vervelend vinden als een koper er later achterkomt dat het toch een ander geslacht is.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door ronaldm
                Sytze ook dank voor jouw visie.

Ik denk zelf dat het twee mannen zijn, aan het gedrag te beoordelen maar ik ben nog maar een beginner en ik ben er niet zeker van.

Mijn bedoeling is ze in ieder geval beide weg te doen en eventueel helemaal een nieuw koppel te kopen, maar ik wil ze wel graag verkopen voor wat het zijn. Zou het vervelend vinden als een koper er later achterkomt dat het toch een ander geslacht is.

Opmerking

hallo,
                  als je goed kijkt kun je zien dat de pop een wat donkerder borst kleur heeft dan de man en het borstbandje is ook wat smaller
                  m.vr.gr. Harry

Opmerking

De rechter is een mannetje. Ik heb het idee dat deze vogels ook duidelijk een klik met elkaar moeten hebben willen ze eieren c.q. jongen krijgen.
                    Ik had voor een paar jaar ook een gegarandeerd koppel. Deden heel veel samen maar geen eieren en geen balts waar te nemen. Vermoedelijk als ze zelf een partner kunnen zoeken dat het dan beter gaat.
                    Jo

Opmerking

Hoi, poppen kunnen ook vrij veel zwart in de aftekening op de kop hebben maar wat ik weet van onze bichenows is dat het altijd wat meer een 'v' aftekening is dan bij de man. Bij de man loopt het wat meer in een rechte lijn.
                      Op onze site heb ik veel foto's staan van mannen en poppen Bichenows.
                      Als het man en pop is dan zou de bovenste vogel op die foto waar ze allebei opstaan de pop zijn en de onderste met de ruiplek de man.

Zoek anders op youtube het baltsriedeltje op van de bichenows. Als je bij je vogels bent en je hoort dat dan kun je kijken welke het is geweest. Als je links in het hok het riedeltje hoorde en daar zit er een dan is het duidelijk. Is natuurlijk weer lastig als ze vlak bij elkaar zitten. :-)
                      Vergis je niet in het contactgeluid. Dat maken nl pop en man allebei.

Ze zitten dus ook nooit te pulken aan elkaar? Vinden elkaar nooit leuk?

Groetjes, Chantal

ps borstband heb ikzelf nooit wat mee als ik een bichenow zie, bij onze zijn we daar nl weleens de mist mee ingegaan dat het toch een pop was. Het is gewoon een moeilijk vogeltje wat dat betreft.
                      http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

Opmerking

Hallo,
                        Zoals ik op de grote foto kan zien is de rechtse een man en lijkt de linkse me toch een pop. IVM de zwarte uitloop op het kopje.
                        Ik heb hier ook koppeltjes en nog geen jongen van gehad alhoewel ze het erg goed met mekaar kunnen vinden.
                        Beetje geluk mee hebbben denk ik.
                        Eitjes heb ik al wel gehad mar waren onbevrucht.. Het zijn hier ook nog jonge vogels he.
                        Audi et alteram partem

http://buiten-voliere.webnode.nl/

Opmerking

Ook Chantal en Wizzy nog dank voor de reacties. Helaas komt er geen duidelijkheid uit. Ik houd het op waarschijnlijk twee mannen maar heb bij de advertentie wel mijn twijfels aangegeven.

Allen dank voor de moeite te reageren!

Opmerking

Rechts de man en links de pop.
                            Niet te vlug opgeven :-)
                            Bijgevoegde Bestanden
                            Audi et alteram partem

http://buiten-voliere.webnode.nl/

Opmerking

Working...
                            X