Vandaag kreeg ik de kans van een afstandje goed in het nest te kijken. Er ligt op dit moment 1 ei in het nest. Ik geef ze nu alle rust. Al is dat moeilijk, omdat bij het verversen van het (bad) water of voedsel de pop al van het nest komt. We zullen zien.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Dwerg Rietvink - Lonchura Castaneothorax Sharpii
Collapse
X
-
-
Afgelopen zaterdag kon ik van een afstand zien dat er 2 eieren in het nest lagen. Gisteren was de pop te onrustig en heb ik ze met rust gelaten. Vanochtend daarentegen bleef de pop op het nest terwijl ik het badje op 20 cm van haar nest moest vervangen. Ik ben maar 10 minuten per dag op mijn vogelkamer. De rest van de dag zien ze me niet. Jammer, want ik zit graag een (half) uur rustig naar ze te staren wat ze allemaal aan het uitspoken zijn.
Opmerking
-
Via het glas boven de deur spiek ik af en toe de vogelkamer in. Zodoende kan ik de dwerg rietvinken goed volgen. Na de voedselronde wilde de pop niet meer terug op het nest. Het heeft ruim een uur geduurd voordat ze weer op het nest ging. Gelukkig zitten ze binnen bij 20 graden.
Heb tijdens de voedselronde snel in het nest gekeken en er liggen drie eieren, waarvan 1 behoorlijk besmeurd. Heb het allemaal gelaten voor wat het is, omdat ik ze niet te lang wil storen.
Laatst heb ik ze een dag geen eivoer gegeven en ze leken die dag wat rustiger. De komende dagen zal ik ze dan ook geen eivoer geven. Het wordt wel spannend komend weekend als de kooien weer een schoonmaakbeurt krijgen. Ben benieuwd hoe ze daar op gaan reageren. Zal toch een keer schoon moeten maken. Dat kan ik dan maar beter nu doen dan wachten totdat er jongen zijn. Heb je kans dat ze die weer in de steek laten.
Opmerking
-
Nou dacht ik dat ze zo keurig aan het broeden waren... Was vanochtend 1 minuut voordat het licht aanging in de vogelkamer. Zitten man en pop boven op de nestkast ipv het nest zelf. De eieren zijn vannacht niet bebroed. Nu zit ze weer te broeden op de eieren.
Hoe lang kan een ei goed blijven zonder bebroed te zijn? Het was vannacht ongeveer 18 graden in de ruimte.
Heb de nestkast hoger gehangen, zodat ze er niet meer op kunnen klimmen. Ik hoop dat ze dan de nacht op het nest doorbrengen.
Opmerking
-
Tsja, dat hangt er vanaf hoe ver de eieren zijn. Als ze nog maar net gelegd zijn kunnen ze wel 10 dagen goed blijven, maar als ze al een week zitten te broeden en dan een dag niet kan het jong al binnen een dag afgestorven zijn. Zo schat ik het in.
Opmerking
-
Dank voor je antwoord Sytze. Las op jouw site dat de nonnen al flink wat eieren hebben gelegd. Top!
Het eerste ei is afgelopen vrijdag gelegd. Dus ze zit vanaf zondag vast te broeden. Vrijdag of zaterdag maak ik de kooien schoon, dus dan verwacht ik wel dat ze even van het nest zal komen. Dan hoop ik te kunnen schouwen.
Opmerking
-
Al 17 jonge nonnen Hans, prima start hier! Dit weekend ringen.
Ik denk dat het weer met de lage luchtdruk en de hoge luchtvochtigheid ervoor hebben gezorgd dat alle bevruchte eieren uit zijn gekomen.
En ongeveer 50% van de eieren zijn bevrucht, stukken beter als vorig jaar.
Dat is toch een resultaat van de Breedmax denk ik.
Opmerking
-
Ik gebruik ook breedmax. De resultaten kan ik nog niet echt geven. Wat wel opvalt is dat de poppen enorm veel eieren leggen. Zelfs toen ze gescheiden zaten van de mannen.
Tijdens mijn schoonmaakronde iets geks geconstateerd... Er lagen 4 eieren in het nest. Zondag is het derde ei gelegd. En vanochtend dus een 4e ei. Ik dacht al te zien dat ze een ei kwijt moest. Vorige week heb ik ook paringen gezien van de dwergjes.
De dwergen waren verschrikkelijk onrustig tijdens de schoonmaak, dus ik heb niet gecontroleerd of ze bevrucht waren of niet. Dat zal de tijd moeten uitwijzen. Vannacht heeft ze weer niet op nest doorgebracht overigens, maar is de pop in het kunstgroen gekropen om daar een slaapplek te vinden. Althans dat denk ik, omdat ik haar na het uitgaan van het licht haar daar heb zien zitten. Er brandt echter een nachtlampje waardoor ze in de loop van het nacht wel naar het nest kan vliegen.
Opmerking
-
Pop zit nu vast op het nest
Het gekke is alleen dat er zaterdag vier eieren in het nest lagen. 2 van deze eieren waren wat onder gepoept. Nu nog maar drie spierwitte eieren in het nest. Ik begrijp er niets meer van.
Opmerking
-
leuk he vogels houden, elke keer weer word je verrast, nu nog het geduld opbrengen.........groeten Ton
mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber
Opmerking
-
Spannend allemaal hoor.
Succes met deze mysterieuse vogeltjes.
Hoop voor je dat het wat gaat worden.
Opmerking
-
Tijdens de wekelijkse schoonmaak heb ik de eieren bekeken en ook deze zijn onbevrucht. Echt veel onbevruchte eieren de eerste ronde! Hier was overigens ook weer een ei verdwenen, want er lagen er nog maar twee eieren in het nest. Ze mogen nog 1 ronde doen en dan stopt de kweek van de dwergen dit jaar.
Opmerking
-
Vandaag tijdens de schoonmaak alweer 1 ei gevonden. Dat is snel, omdat ik vorige week vrijdag de eieren heb verwijderd.
Opmerking
-
Gisteren heb ik nog wat resten van een ei op de bodem gevonden. Vandaag niets gezien of gevonden. Het enige ei dat in het nest lag was weer onder gepoept. Dat ei heb ik voorzichtig schoongemaakt en bij de eieren van de alleenstaande gele rietvink pop gelegd. Zij had zelf ook al twee eieren gelegd en zit nu vast te broeden. Ik heb nu twee kunsteieren in het nest gelegd van de dwerg rietvinken. Heb nl. niet het idee dat het eiereters zijn, maar dat de pop niet zo goed weet waar ze het ei moet laten. Het is pas haar eerste broedseizoen en ze moet er duidelijk nog handigheid in krijgen. Deze ingreep heeft bij de gele rietvinken ook gewerkt. Daar vond ik van 1 koppel ook steeds eieren op de grond. Nu niet meer, want ze heeft er zelf 5 eitje bij de kunsteieren gelegd en zit te broeden.
Opmerking
-
Het blijft spannend Hans.
Als het dit seizoen niet gaat lukken, dan bijna zeker het volgende seizoen wel.
Dan kennen ze hoogstwaarschijnlijk de klappen van de zweep, ze hebben nu in ieder geval goed geoefend.
Maar, het kan nog he, duimen.
Opmerking
Advertentie
Collapse
Opmerking