Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Gould pastel lutino

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Gould pastel lutino

wat is naar jullie mening de uitkomst uit:

rk pb lichtgroen pop x rk pb pastel (split lutino) man

het is een erg gepuzzel

waar ik al wel achterkwam:

pastel, factor, geslachtsgebonden, co-dominant
    lutino, mutatie, geslachtsgebonden, recessief.

dat co-dominant zal te maken hebben met het feit dat een dubbelfactorige pastel eigenlijk een overgoten is, daardoor dat ook de pastelpop, overgoten oogt.

Oorspronkelijk geplaatst door van Tuijl
    wat is naar jullie mening de uitkomst uit:

rk pb lichtgroen pop x rk pb pastel (split lutino) man

het is een erg gepuzzel

waar ik al wel achterkwam:

pastel, factor, geslachtsgebonden, co-dominant
    lutino, mutatie, geslachtsgebonden, recessief.

dat co-dominant zal te maken hebben met het feit dat een dubbelfactorige pastel eigenlijk een overgoten is, daardoor dat ook de pastelpop, overgoten oogt.
    Dit is wat ik toevallig een paar dagen gelezen heb ik het boek over de gouldsamadine van de speciaalclub.
    Pastel is dominant over lichtgroen. Vraag mij niet hoe of wat maar het schijnt dat in die koppeling geen poppen komen alleen mannen. In ieder geval in dat boek staat er meer over.
    Split lutino ben je dan niet bang dat in deze koppeling de lutino verborgen blijft. Je kan dan beter een lutino tegen een split lutino zetten. Maar helaas, dit is nog een stuk braak terrein voor mij al ben ik druk doende lerende.
    Jo

Opmerking

Opmerking

hahahahaha, geloof het of niet maar dat had ik wel begrepen
        Alleen kan je bij alleen split lutino een lutino krijgen en dat betwijfel ik.
        Jo

Opmerking

omdat het natuurlijk een geslachtsgebonden mutatie is (lutino) kun je in de F1 wel een lutino pop kweken uit een split man x wildkleur pop. maar hier hebben we nog een man pastel. dus ik weet niet hoe dat tot uiting komt.

maar het maakt niet veel uit of er in de F1 al lutino's zitten of niet. die komen dan in de F2 wel.

Opmerking

Bij interesse wil ik wel een link plaatsen van een site die op facebook staat. Bert Helders is daar eigenaar van en die kweekt lutino's o.a. Mogelijk dat je op die manier aan een antwoord kan komen.
            Jo

Opmerking

daar is de vogel van

uiteraard word de vraag ook aan hem voorgelegd. (zaterdag) en ook aan andere zal het gevraagd worden op die zaterdag.

eigen wilde ik het eerst zelf proberen uitvogelen maar dat blijk moeilijker dan gedacht

Opmerking

lutino keer pastel

waarom zou je het uberhaupt willen doen,pastel keer lutino.
                ik zou de lutino keer een wildkleur zetten.
                1 de gezondheid en conditie is bij de meeste lutino,s maar matig.
                2 probeer eerst maar eens goede gezonde vogels te kweken
                3 kijk ik probeer ook weleens wat hoewel de uitkomst soms ongewis is.
                mvg
                ps ik had zelf lutino o,a van genoemde kweker en heb ze weggedaan heb alle split mannen gehouden en had ook bijna al een lutino gekweekt helaas hij was bijna groot toen wilden ze niet meer voeren

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door leila
                  waarom zou je het uberhaupt willen doen,pastel keer lutino.
                  ik zou de lutino keer een wildkleur zetten.

Opmerking

ik ben een stuk wijzer geworden.

de vogel draag pastel op het ene Z chromosoom en lutino op het andere. (ZpZl) en daardoor kunnen we het pastel er goed 'uitfilteren'

of dat de pastel en de lutino op hetzelfde Z chromosoom konden liggen wist ik niet maar als dat wel zo was, werd het een stuk moeilijker.

hij blijkt split oranjekop te zijn en daarom komt hij tegen een ok pb lichtgroen

de kopkleur buiten beschouwing gelaten wordt dit de uitkomst:

25% split lutino man
                    25% pastel man (EF)
                    25% lutino pop
                    25% geel of overgoten pop

Opmerking

Working...
                    X