Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Dilemma: nu nog Binsen nest in buitenvoliere

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Dilemma: nu nog Binsen nest in buitenvoliere

Zoals de titel al zegt, terwijl de dag dat ik de vogels maar binnen houd dichtbij komt zitten de Binsen in een fraai zelf gebouwd nestje te broeden op 4 eieren.

Vanwege de vrij grote kans dat het weer te slecht wordt speel ik met de gedachte om de eieren onder een koppel Japanse Meeuwen te leggen in een binnenhok. Ik heb dat nog niet eerder gedaan maar in dit geval geeft het zowel de jongen als de ouders wellicht meer overlevingskans.

Wat denken jullie dat ik moet doen? Ik denk dat de Binsen nu ongeveer een week broeden.

Voorlopig is er nog geen gevaar voor te koud weer wat betreft geacclimatiseerde prachtvinken. Laat ze dit nestje nog maar natuurbroed opkweken.
    www.veugelkoer.be Voorlopig nog non-actief

Opmerking

Ja ik zou de vogels ook lekker laten zitten.
      Je kan altijd bij twijfel als de jongen uitgevlogen zijn ze samen naar binnenhalen.
      Maar dat is natuurlijk afhankelijk van het weer.
      Groeten, Ben

Opmerking

Hoi, lekker de binsen met hun nest hun gang laten gaan. Zo koud is het nog niet en ook komen er (als de verwachtingen uitkomen) goede zomerdagen van gem. 25 graden aan met nachttemperaturen boven de 15 graden. Heerlijk dus.
        In het voorjaar was het vele malen kouder voor de vogels en toen lukten de nesten ook.
        Dit zijn juist de temperaturen waar ik blij voor wordt voor de vogels. Heerlijk warm.
        Ik weet verder niet hoe jouw voliere eruit ziet en hoe groot het is maar mocht het zo zijn dat het daarna kouder wordt dan kun je altijd een scherm plaatsen bv al dmv een rolgordijn van bamboe oid, dat houdt al wind tegen.
        Zie http://devrolijkefluiters.simpsite.nl/Updates
        dit is hoe wij het in de winter doen. bamboe rolgordijnen met plastic eromheen. Groot voordeel: je kan goed regelen hoe je het wil en met zon of warmer weer makkelijk weghalen, zodat de temperatuur gelijkmatig blijft. Op de foto die onderaan op de pagina van de link staat, was in het voorjaar toen het in enen weer begon met vriezen en een paar koppels al buiten aan het broeden waren. We hebben hem toen extra ingepakt, in de winter hebben we alleen de eerste 2 schermen namelijk.
        Een bamboe rolgordijn zonder plastic houdt ook al veel wind tegen, mocht er wind op je voliere staan.

Waarom haal jij ze in de winter naar binnen en waarom in september al? Als ik vragen mag hoor.

Groetjes, Chantal.
        http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

Opmerking

Ik heb ongeveer gelijkaardig probleem
          Ik heb 9 augustus een koppel binsen gekocht en heb deze nu in quarentaine zitten(kweekbak in volliere).
          Nu heeft de pop al een aantal dagen eieren gelegd.
          Ik weet niet hoe oud ze zijn en dacht ze volgend weekend los te laten in volliere daar hangen nog nesten in want zijn de goulds nog vollop bezig.

Wat zouden jullie doen.
          Laten zitten in kweekkooi zonder of met nest???
          Of lossen in volliere maar daar hebben ze toegang tot nesten.

@ronaldm:met de temperatuur moet je geluk hebben als ze uitvliegen.
          Als het niet echt wintert(vriekou en gure wind) zal dit geen problemen geven

Greetz Leffe

Opmerking

natuur

laat de natuur lekker zijn gang gaan, we moeten niet proberen alles te regelen. er komt nog een paar weken warm weer aan, dus lekker laten gaan.

kan je bij die kweekbak, niet het deurtje open laten staan (hangt in de voliere toch ?) zodat ze lekker door kunnen broeden, en toch ook in de voliere kunnen ?
            groeten Ton
            mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Opmerking

Het kan dat de vogels opeens in rui gaan, en dat ze de jongen niet meer willen voeren, je hebt nu ook grotere kans op onbevruchte eieren, heb zelf ook nog 2 nesten Zwartkopsijzen, een met jongen, de andere moeten nog uitkomen, maar die staan op het punt van uitkomen
                Amerikaanse sijzen + Postuurkanaries
                Vergeet niet te kijken op mijn site!
                http://birdbreeder.simpsite.nl/

Opmerking

Ik ga ze volgende week loslaten en zie wel wat ze doen.
                  Als ik het deurtje ga openzetten en ze vinden de weg niet meteen terug of er komen andere vogels in kweekbak(lijkt me niet ideaal).

Het niet meer voeren door rui is mij nog niet overkomen en zijn het onbevruchte eieren dan is het toch zoiezo niks.
                  Dan proberen we het volgende jaar opnieuw.

toch bedankt voor reacties

Opmerking

Vandaag 1 binsenjong geboren hier en nog 3 eitjes op uitkomen.
                    Zwartkopsijs zit ook op eitjes en vermoed in de loop van de week jongen.
                    Goulds ook aant broeden.
                    Diamantduifjes idem.
                    Vreemd vind ik wel dat de zebra's gestopt zijn :-)
                    Audi et alteram partem

http://buiten-voliere.webnode.nl/

Opmerking

Ik had van de week ook mijn eerste Goulds jong! Hele zomer deden ze niks maar nu dus toch nog een nest. Gelukkig zitten deze binnen te broeden.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door ronaldm
                        Ik had van de week ook mijn eerste Goulds jong! Hele zomer deden ze niks maar nu dus toch nog een nest. Gelukkig zitten deze binnen te broeden.
                        Hou het even in de gaten, niet dat het verkeerd is maar het kan ook zijn dat het de start is van de winterbroed. Dat begint in de regel in september-oktober. Dit heeft te maken met wanneer de vogels geboren zijn. Dit bepaalt de broed cyclus namelijk. Welke kleur heb je?
                        Jo

Opmerking

Beide zwartkop, groen, man paarsborst en pop witborst. Kan ik daar wat aan veranderen als ze winterbroed willen doen.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door ronaldm
                            Beide zwartkop, groen, man paarsborst en pop witborst. Kan ik daar wat aan veranderen als ze winterbroed willen doen.
                            Weet even niet wat je precies bedoelt. Maar als je ze niet wilt laten broeden moet je ze geen nestkast etc. geven. Maar het zit er wel in dat de pop dan eieren op de grond gaat laten vallen. Nu zeg maar een broed verstoren en dan komend jaar in de zomer kweken zal niet opgaan. Dit zit in de cyclus.
                            Jo

Opmerking

Dat bedoelde ik inderdaad, of die cyclus te verbreken is zodat ze in de zomer gaan broeden als de temperatuur hoger is.

Opmerking

Working...
                              X