Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Start kweek gouldamadines 2013-2014

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Start kweek gouldamadines 2013-2014

Jo

Veel succes!

Opmerking

Ik wens je veel succes.
      Hoop dan voor je dat het gaat lukken in de broedkooien.

Heb dit jaar ook enkele gele gekweekt, die zijn nu al mooi op kleur aan het komen.
      Wel een paarse borst.
      Vader is geel witborst, moeder is wildkleur.
      Meerendeels van de jonge zijn wildkleur, enkeke zijn geel.

Ben benieuw naar je blauwe gouldjes, als je een foto hebt, zou ik ze wel eens willen zien.
      Als jij dat wilt dan, he.
      groetjes
      Heidi

Neem eens een kijkje op mijn site.
      http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door loodje
        Ik wens je veel succes.
        Hoop dan voor je dat het gaat lukken in de broedkooien.

Heb dit jaar ook enkele gele gekweekt, die zijn nu al mooi op kleur aan het komen.
        Wel een paarse borst.
        Vader is geel witborst, moeder is wildkleur.
        Meerendeels van de jonge zijn wildkleur, enkeke zijn geel.

Ben benieuw naar je blauwe gouldjes, als je een foto hebt, zou ik ze wel eens willen zien.
        Als jij dat wilt dan, he.
        Loodje, als het zo gaat als vorig jaar kan ik het niet bijhouden allemaal. Maar dat wachten wij maar even rustig af. Momenteel 3 nestkasten hangen en zo dadelijk worden de mannen geselecteerd. Dan krijgen een aantal poppen die nu nog alleen zitten een partner. Maar dan wil ik zover klaar zijn met het werk zodat ik ook even kan zien hoe ze op elkaar reageren.
        Als ik morgen die nieuwe goulds heb gehaald moeten er toch foto's gemaakt worden. De blauwe stonden eigenlijk al een week op de planning helaas had ziekte roet in het eten gegooid. Maar gaat komen.
        Jo

Opmerking

Hallo Jo,

Succes met je kweekstart 2013- 2014.Voor het gericht kweken is t.o.v. voliere kweek toch de aangewezen methode. Heb dit seizoen weer aardig wat verrassingen mee gemaakt. Laat ik het maar leermomenten noemen.

Groeten

Rob Koppen

Opmerking

Veel succes.

Hier is 2de en laatste ronde van mijn seizoen 2013 nog aan de gang(buitenkweek).

Greetz Leffe

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door rkoppen
              Hallo Jo,

Succes met je kweekstart 2013- 2014.Voor het gericht kweken is t.o.v. voliere kweek toch de aangewezen methode. Heb dit seizoen weer aardig wat verrassingen mee gemaakt. Laat ik het maar leermomenten noemen.

Groeten

Rob Koppen
              Rob ik neem aan dat je toch broedkooien bedoelt om gericht te kweken?
              In ieder geval heb ik dus vorig jaar die ervaring al mogen maken en ik moet zeggen je blijft het volgen totdat de jongen uit de rui zijn. Sommigen voorspelbaar maar anderen een totale verrassing. In ieder geval leuk zo.
              Jo

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Leffe
                Veel succes.

Hier is 2de en laatste ronde van mijn seizoen 2013 nog aan de gang(buitenkweek).

Greetz Leffe
                Jo

Opmerking

Nieuwe kweekkoppels

Vandaag zoals al eerder gezegd nieuwe kweek koppels gekocht.
                  1 koppel man witborst roodkop split voor blauw met witborst hemelsblauwe pop. Dan roodkop groen pastel met wildkleur pop. (Mooi groot koppel) en dan nog als cadeau van mijn vrouw een jonge blauwe paarsborst. Moet nog verder op kleur komen. Gelijk eens kijken of die inderdaad stopt met de rui.
                  Jo

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Vinkie
                    Rob ik neem aan dat je toch broedkooien bedoelt om gericht te kweken?
                    In ieder geval heb ik dus vorig jaar die ervaring al mogen maken en ik moet zeggen je blijft het volgen totdat de jongen uit de rui zijn. Sommigen voorspelbaar maar anderen een totale verrassing. In ieder geval leuk zo.
                    Ja ik bedoel inderdaad kweekkooien. heb die aangeschaft een led verlichting laten aanbrengen door een kennis.Maar is nog niet naar mijn tevredenheid. het is te donker.

Ik heb van mijn vrouw ook een OK WB voor mijn verjaardag gekregen. Wel handig onze hobby is weer eens wat anders dan sokken of stropdassen. Mij is altijd verteld dat jongen in de rui verplaatsen niet goed is. Maar zoals je zegt je kunt nu ervaren of dit echt zo is.

Groeten
                    Rob Koppen

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door rkoppen
                      Ja ik bedoel inderdaad kweekkooien. heb die aangeschaft een led verlichting laten aanbrengen door een kennis.Maar is nog niet naar mijn tevredenheid. het is te donker.

Ik heb van mijn vrouw ook een OK WB voor mijn verjaardag gekregen. Wel handig onze hobby is weer eens wat anders dan sokken of stropdassen. Mij is altijd verteld dat jongen in de rui verplaatsen niet goed is. Maar zoals je zegt je kunt nu ervaren of dit echt zo is.

Groeten
                      Rob Koppen
                      Rob, ik heb gelezen dat je Fernando Boersma kent. Hij is best wel goed op de hoogte wat goulds zo nodig hebben etc.
                      Mijn ervaring van vorig jaar met de broedkooien is dat het niet zo gek veel uitmaakt als het wat donder is. Ze hebben zich daardoor niet laten afhouden om hun broed te doen. Ik denk dat dit ook komt vanwege het feit dat het holenbroeders zijn. Deze zitten toch wel wat graag in het donker. Maar verwar niet licht en zonlicht met elkaar. Want als goulds in het zonlicht kunnen zitten dan hebben ze daar wel wat voor over zogezegd.
                      Hoeveel led blokjes heb jij dan in de kooi of heb je zo'n strip?
                      Tot gisteren heb ik nooit een nog niet uit gekleurde jongen gekocht en laat staan verkocht. Verkoop daarvan wil ik ook niet of het moet 100% duidelijk zijn dat dit voor de vogel geen verder probleem oplevert. Want rui is toch een aanval op het gestel.
                      Jo

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Vinkie
                        zogezegd.
                        Hoeveel led blokjes heb jij dan in de kooi of heb je zo'n strip?
                        Tot gisteren heb ik nooit een nog niet uit gekleurde jongen gekocht en laat staan verkocht. Verkoop daarvan wil ik ook niet of het moet 100% duidelijk zijn dat dit voor de vogel geen verder probleem oplevert. Want rui is toch een aanval op het gestel.
                        Hallo Jo,

Ik heb in mijn twee kweekkooien per kooi 3 led blokjes zitten per blokje zes lichtpunten. Van Fernando krijg ik veel goede adviezen maar heb dit probleem nog niet laten zien. Echter een andere topkweker vond het toch wel erg donker. Staat tegenover en dat komt overeen met jouw verhaal ik had een koppel dat een nest in een stenen vaas gebouwd dus zonder verlichting
                        Ook jij bent dus van mening dat jongen nog niet op kleur eigenlijk niet verplaatst kunnen worden. Sta zelf altijd verbaast dat er op de verkoop sites vaak jongen die nog niet op kleur zijn worden aangeboden. Zoals jij het stelt is het niet alleen een kwestie van later op kleur komen. Maar dat het ook niet goed is voor het gestel.

Groeten
                        Rob Koppen

Opmerking

Rob

Tot nu toe ben ik inderdaad van mening dat nog niet uitgekleurde vogels verplaatst mogen worden. Het jong wat ik dus cadeau had gekregen zit nu bij andere jongen die nog moeten kleuren en heeft de ruimte om te vliegen etc. De temperatuur is ook vrij constant. Maar op zich is het eigenlijk niet zo moeilijk. Als een vogel in de rui is, is die geen 100%. Ga je hem verplaatsen komt daar nog stress bij en dat is ook weer een aanval op zijn gestel. Hierdoor kan die vatbaarder worden voor een of andere ziekte. Laat ik nog erbuiten dat het langer duurt voordat die op kleur is. Ook ik zie regelmatig te koop staande jonge vogels die nog niet op kleur zijn. Meestal moeten ze dan weg vanwege de plaats maar weet niet of eventuele kopers wel weten wat de mogelijke risico's zijn. Een kweker een tijd geleden had eens een advertentie staan jonge nog niet op kleur aangeboden gouldamadines. Doordat ze niet op kleur zijn een bewijs dat het nog jonge vogels zijn. Stond bijna op het punt om te reageren toen. Wat een onzin. Maar goed dat is weer een heel verhaal geworden. Maar denk het is wel duidelijk.
                          Jo

Opmerking

Rob

Je zegt dat je drie blokjes hebt per kooi, hoelang zijn die kooien dan? Wat ik zo lees hanteert men wel 4 blokjes op 80 cm. Maar ik zelf heb de meeste kooien niet verlicht en moeten ze het hebben van het licht van het plafond en dan kan je al uitrekenen hoe het licht in de onderste kooien valt. Ik heb wel in een drietal broedkooien TL verlichting maar daar wordt nog niet gebroed omdat ik nog met een hele hoop jonge goulds zit die daarin zitten om op kleur te komen. Voor hun is wel weer het licht aan. Want dit is alleen maar goed.
                            Jo

Opmerking

Help

Hallo allemaal,

Ben nieuw hier sinds vandaag en wil graag wat info over gouldamadine s . Weet ook niet goed hoe ik berichten plaats, waar hoe enz. Dus exuses als ik het nu verkeerd doe.

Mijn vraag is wie van deze drie is het vrouwtje ? Ben namelijk niet zeker van. Dank jullie alvast.

Gr Hanny

Opmerking

Working...
                              X