Afgelopen seizoen heb ik natuurbroed enkele (roodkop) aurora astrildes kunnen kweken. Ik vind het hele leuke vogels om te houden in broedkooien; rustig karakter, niet agressief naar de poppen toe en ze brengen hun jongen goed groot. Nu leek het me wel leuk om er een soort bij te nemen uit de Pytilia familie. Met name melba astrildes en wiener astrildes spreken me erg aan. Ik vroeg me alleen af of hun karakters overeen komen met dat van de aurora astrildes. Zijn hier mensen op het forum die deze soorten houden (hebben gehouden) en wat meer kunnen vertellen over hun persoonlijke ervaringen met deze soorten? Voeding, huisvesting, karakter, verkrijgbaarheid, prijs etc? Alle informatie is welkom!
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Pytilla familie
Collapse
X
-
Beide soorten ken ik niet goed. De Melba astrilde is moeilijk te kweken en ook niet makkelijk in de omgang met soortgenoten en mede-bewoners van de voliere. De Wienerastrilde lijkt qua gedrag op de Aurora is mij verteld.
Op dit moment worden er vrij veel vogels aangeboden. Bijna allemaal import volgens mij. Prijs is ergens rond de 120-150 euro uit mijn hoofd.
-
-
Bedankt voor jullie reacties. Gezien het aantal reacties ga ik er vanuit dat ze helaas niet veel worden gehouden, jammer. Ik heb gemerkt dat er weer enkele melba astrildes worden aangeboden inderdaad. Wiener astrildes zie ik maar weinig voorbij komen op de verkoop sites. Zijn deze import vogels makkelijke te acclimatiseren? Ik overweeg om een koppel melba's aan te schaffen, maar de winter staat voor de deur.... Moet ik ze veel bijverwarmen tijdens te winter? Of heb ik nog genoeg tijd om ze te laten acclimatiseren voor de winter? Of zou ik beter kunnen wachten tot komend voorjaar?
Mijn ervaring met de roodkop aurora's is dat ze vrij goed tegen te kou kunnen, ook de import vogels. Mijn andere aurora's heb ik met met minimale bijverwarming prima de winter door gekregen. Ik heb twee dagen terug een nieuw popje aangeschaft van de roodkop aurora voor mijn reserve mannetje. Na twee dagen volop te baltsen heb ik ze maar een nestbakje gegeven en vanmiddag zat er al een compleet nestje in.
Opmerking
-
beide soorten die jij noemt, worden wel gekweekt in nederland. via de Scap kan je meer informatie bekomen.
helaas is het forum alleen voor leden beschikbaar.groeten Ton
mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door -Marcus-Of heb ik nog genoeg tijd om ze te laten acclimatiseren voor de winter? Of zou ik beter kunnen wachten tot komend voorjaar?
Bijverwarmen tijdens de wintermaanden als ze eenmaal buiten gewend zijn is wel verstandig.
Opmerking
Advertentie
Collapse
Opmerking