Mededeling

Collapse
No announcement yet.

welk koppel kan bij oranjekaakjes

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• welk koppel kan bij oranjekaakjes

Recent een binnen kooi (voliere) van 70 breed, 45 diep en 110 hoog aangeschaft.Daar heb ik nu een koppel oranjekaakjes in zitten en zou er graag nog een koppel kleine tropen (9 a 10 cm)bij willen hebben.
    Ik wilde er goudbuikjes bij doen, maar een dierenspeciaalzaak raadde dat af. Dat zou ruzie worden.
    Zilver of loodbekjes vind ik net wat te groot.
    Blauwgrijze roodstaartjes wordt voor een beginneling afgeraden, heb ik gelezen.
    Teugelastrilde zou door voortdurend zacht gekwetter de andere vogels onrustig maken.
    Eksterjes zou volgens de dierenspeciaalzaak wel kunnen, maar in vogelboeken zie ik verschillende soorten , met elk weer andere eigenschappen.
    Napoleonnetjes zijn bijna niet te krijgen.
    Dus ik zie door de bomen het bos niet meer.
    Wie kan mij een goede raad geven.
    Welk koppel kan ik bij de oranjekaakjes doen en waarom.
    De kooi (rondom met tralies en gesloten dak) staat tegen de muur , tussen een kast en gordijnen (dus vlak bij een raam) , met 1 1/2 uur ochtendzon in de kooi.
    En wat kan ik als verlichting tijdens donkere dagen (uren) er bij doen.
    Ik lees op dit forum veel over verlichting, maar dat gaat meer over grote volieres,cq kooien.

Tammo

Ik denk dat meer dan 1 koppel voor deze kooi eigenlijk al teveel is eerlijk gezegt. Als het moet zou ik een meer rustige vogel nemen, binsen mischien ? St. Helena's of Dorn's lijken me veel te beweeglijk voor deze kooi met ook nog Oranjekaakjes.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door ronaldm
      Ik denk dat meer dan 1 koppel voor deze kooi eigenlijk al teveel is eerlijk gezegt. Als het moet zou ik een meer rustige vogel nemen, binsen mischien ? St. Helena's of Dorn's lijken me veel te beweeglijk voor deze kooi met ook nog Oranjekaakjes.
      Ja, ik zoek er een wat rustige koppel bij. Van een lid van een vogelvereniging
      hoorde ik dat 2 koppels makkelijk kan. Meerdere zelfs, maar ik vind 2 koppels ook wel het maximum.

Tammo

Opmerking

Neem een koppel Goudbuikjes. Passen prima bij Oranjekaakjes. Hebben dezelfde verzorgingen zijn lieve, bewegelijke vogeltjes.

http://youtu.be/nD6n3Gs4KGE
        Bekijk mijn vogels op:

http://papegaaiamadine.webnode.nl/

Opmerking

Ik had al een antwoord gegeven in je voorstel topic maar ik ben het wel met Ronald eens,ik zou zoals ik al zei het bij dit koppel laten,2paar wordt te druk in deze kooi,ze krijgen anders geen rust in zo'n formaat kooi.

En zeker niet het advies volgen van dat verenigingslid ,waar die dat vandaan haalt?sorry
          Mvg,
          Kingfisher.

Opmerking

Niks erbij. De dieren kunnen elkaar niet ontlopen en zitten de hele dag samen op 1 stok. Dan komt van broeden niks terecht en ze zitten dan gewoon letterlijk door elkaar de hele dag. Dus ik zou er persoonlijk absoluut niks bijzetten wil je nog een keer kweken of iets anders met de vogels doen.
            Zie het als een wat ruimere broedkooi. Daarin zal niemand twee koppels tegelijk zetten.
            Ik had zelf een voliere met binzen en goulds. Daarin zaten ook 6 blauwgrijze roodstaartjes. Die voliere was 4 x 4 x 4 meter en volledig beplant. Toch hebben die vogels veel en vaak gevochten en werd vooral de gould man onuitstaanbaar toen zij een nest kregen. De hele dag joeg hij achter de binzen aan en ook de roodstaartjes werden veel achterna gezeten. Soms is het goed te doen om vogels te combineren TOT de broedtijd aanbreekt. Dan ineens wil het allemaal helemaal niet meer en dan is jouw kooi echt heel erg klein.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Marx
              Niks erbij. De dieren kunnen elkaar niet ontlopen en zitten de hele dag samen op 1 stok. Dan komt van broeden niks terecht en ze zitten dan gewoon letterlijk door elkaar de hele dag. Dus ik zou er persoonlijk absoluut niks bijzetten wil je nog een keer kweken of iets anders met de vogels doen.
              Zie het als een wat ruimere broedkooi. Daarin zal niemand twee koppels tegelijk zetten.
              Ik had zelf een voliere met binzen en goulds. Daarin zaten ook 6 blauwgrijze roodstaartjes. Die voliere was 4 x 4 x 4 meter en volledig beplant. Toch hebben die vogels veel en vaak gevochten en werd vooral de gould man onuitstaanbaar toen zij een nest kregen. De hele dag joeg hij achter de binzen aan en ook de roodstaartjes werden veel achterna gezeten. Soms is het goed te doen om vogels te combineren TOT de broedtijd aanbreekt. Dan ineens wil het allemaal helemaal niet meer en dan is jouw kooi echt heel erg klein.
              Is in deze kooi dan broeden mogelijk? Ik zie me voor de jongen geen vliegjes vangen of i.d.
              Tenzij een en ander kant en klaar in de dierenwinkel te koop is. Dan zou het natuurlijk best leuk zijn.

Opmerking

Als je de kooi een beetje aankleed met wat kunsthedera od id(kijk eens bij het gelerietvinkentpoic van Hans)en 2of3verschillende netjes er in hangt tegen de broedtijd zou het heel goed mogelijk zijn.

Vliegjes(mag wel natuurlijk) hoef je echt niet te vangen,er is tegenwoordig genoeg in de handel,fruitvliegjes,vleugelloos,maar ook pinkies en buffalo's uit de diepvries en natuurlijk een goede zadenmengeling,grit,eivoer en af en toe groen of onkruidzaden al dan niet vers geplukt of een mengeling.
                Mvg,
                Kingfisher.

Opmerking

Hallo Tammo,

Broeden zou theoretisch inderdaad moeten kunnen in dit soort kooien.
                  Maar dan zijn de oranje kaakjes nogal snel verstoord, ook weet ik je ervaring
                  met afrikaantjes niet. Maar zelf persoonlijk zou ik je adviseren het gewoon te proberen natuurlijk.
                  Zorg voor wat groen in de kooi en wat dichte hoeken d.m.v. hout (of ander hard materiaal)
                  Ook onderaan de kooi een opstaande rand van ca. 15-20 cm kan genoeg zijn dat ze hierachter een nest maken!
                  En maak je niks wijs dat ze geen eieren hebben nestcontrole is altijd een gok,
                  maar de oranje kaakjes blijven echt niet op het nest zitten en vertellen je dat ze eieren hebben.
                  Verder qua voer is het redelijk het standaard pakket, geef levend/diepvries voer
                  maar geef nooit teveel.

Kortom, kweken is niet echt makkelijk en met een beetje pech klikt het koppel niet eens.
                  Maar ja wie heeft ze zitten en wil de uitdaging niet aangaan?
                  Succes in ieder geval.
                  Groeten, Ben

Opmerking

Welk soort nestkastjes hebben oranjekaakjes nodig?

Opmerking

van die korfjes de kleinste en kanarie nestkastjes kun je proberen.
                      Doe er wel nepgroen omheen, als nestkastje kun je ook tropen nestkastje kopen
                      die alleen aan de voorkant een vierkante opening heeft. beetje dezelfde afmetingen als de kanarie nestkast.
                      Maar de kans is net zo groot dat ze vrije nesten maken op beschutte plekken.
                      Ik heb nepgroen tot ca. 6 cm vanaf het plafond en voorkant houten rand dat eroverheen valt.
                      Hier boven op hebben mijn afrikaantjes dus een nest gemaakt.
                      Toen ik oranjekaakjes had hadden ze een nest tussen het gras gemaakt op de bodem in de voliere.

groeten Ben
                      Groeten, Ben

Opmerking

Lekker alleen houden die oranjekaakjes, het zijn hartstikke leuke vogels.

Lekker de kooi aankleden met kunstgroen, en proberen te kweken.

Hier een leuke blog om wat te lezen: http://natuurbroed-vogels.blogspot.n.../oranjekaakjes
                        Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

Dank voor jullie reactie. We laten het bij de oranjekaakjes en hebben inmiddels een "groene " hoek gemaakt met daar tussen een nestkastje.
                          Ik ben benieuwd.

Vraag me alleen nog af of ik extra licht moet aanschaffen en zo ja wat.
                          De meeste info over verlichting gaat over uitgebreide installaties.
                          Ik las iets over een arcadebirdlamp van 20 watt op internet. Is dat een optie?
                          Lijkt me aardig fel licht.

Opmerking

Ik ben ongeveer twee jaar geleden overgestapt op daglicht verlichting van true light spaarlampuitvoering,is wel vergelijkbaar,maar ben daar inmiddels van teruggekomen.
                            Ik vindt het te duur in aanschaf en de lichtopbrengst was bij mij niet genoeg en ben teruggegaan naar tl verlichting met wel met kleur 965 en zonder starters maar met electronisch voorschakelapparaat dus geen geflikker meer van de verlichting.

Als de vogels bij u in een apart vertrek staan en u geen probleem heeft met het voeren zou ik ze gewoon met het daglicht meelaten gaan en als dat genoeg licht geeft tenminste.

Anders misschien toch denken aan tl verlichting of als het in de kooi te plaatsen is of erboven aan ledverlichting ,hoeft niet duur te zijn.
                            Ik heb die tl verlichting om het vertrek te verlichten en ik heb led verlichting in mijn vluchtjes.
                            Alles staat wel op een diminstallatie maar met een gewone tijdklok kom je ook al heel ver.
                            Mvg,
                            Kingfisher.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door kingfisher
                              Ik ben ongeveer twee jaar geleden overgestapt op daglicht verlichting van true light spaarlampuitvoering,is wel vergelijkbaar,maar ben daar inmiddels van teruggekomen.
                              Ik vindt het te duur in aanschaf en de lichtopbrengst was bij mij niet genoeg en ben teruggegaan naar tl verlichting met wel met kleur 965 en zonder starters maar met electronisch voorschakelapparaat dus geen geflikker meer van de verlichting.

Als de vogels bij u in een apart vertrek staan en u geen probleem heeft met het voeren zou ik ze gewoon met het daglicht meelaten gaan en als dat genoeg licht geeft tenminste.

Anders misschien toch denken aan tl verlichting of als het in de kooi te plaatsen is of erboven aan ledverlichting ,hoeft niet duur te zijn.
                              Ik heb die tl verlichting om het vertrek te verlichten en ik heb led verlichting in mijn vluchtjes.
                              Alles staat wel op een diminstallatie maar met een gewone tijdklok kom je ook al heel ver.
                              De kooi staat in de woonkamer dicht het raam. Op dit moment (half negen) is het bij geopende gordijnen al bijna donker in de kooi (wel somber weer).
                              Zithoekverlichting in de woonkamer aan de andere kant.
                              Bij het korter worden van de dagen zal er toch waarschijnlijk te kort daglicht zijn?

Opmerking

Working...
                              X