Mededeling

Collapse
No announcement yet.

vraag over gouldamadines

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

Dank je vinkie

Maar heb niets bijzonders gezien, en ook geen veertjes.
    Ze zullen w.s. en ik denk beiden iets onder de leden gehad hebben.
    Heb de vogels niet samen met andere soorten.

Er is dus met dit koppel als de andere niet opknapt duidelijk iets aan de hand.
    In Holland zou je dus actie kunnen ondernemen maar is toch hier iets moeilijker om een deskundige te vinden.
    Dus moet het afwachten en hopen dat de andere opknapt.

Denk dat het andere koppel geen problemen heeft, zie niets in hun gedrag dat mij echt zorgen maakt.

Robert.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door casehulsebosch
      Ik heb de laatste jaren de nodige Gould amadines in het wild mogen bewonderen, tellen en observeren in het algemeen.

Gould amadines in het wild baden niet. Komen even aan de grond om te drinken en weg wezen; in tegenstelling tot de andere Australische prachtvinken die ik wel regelmatig een bad zie nemen.

Na het drinken vliegen Goulds wel de boom in om zich daarna te preenen(volgens de vertaal machine van Google - veren glad strijken)

Omdat het woon/werkverkeer voor de Goulds hier in het Noorden van Australie ligt zijn de licht uren het hele jaar door hetzelfde - tropisch en dus dichter bij de Evenaar.

De kweek van de Gould amadine in het wild wordt aangedreven door de beschikbaarheid van voedsel en niet het aantal licht uren. Na de monsoon periode is er volop nieuwe groei en dus verse sorgum.

Groet, Kees, NT, Australia.
      Dank je Kees

Begrijp in iedergeval door dit gebeuren iets meer over het gedrag van deze prachtige vogeltjes.
      Vind het triest om het vogeltje vandaag dood te vinden, en nogmaals denk dat de andere ook dood zal gaan.
      De vleugels hangen ook naar beneden en blijft op de grond.
      Ook geen kracht om omhoog op een tak te vliegen.

Terwijl het andere koppeltje altijd op takken blijven eten drinken maar weer ergens hoog blijven zitten.

Dus de twee zullen het uiteindelijk niet overleven.

Trouwens beiden kwamen uit de kamer boven van de zaak waar alle soorten vogels vrij gehouden werden.
      Met papegaai soorten en vele andere soorten vogels hadden ze nesten en een ruime slaapkamer als kweekruimte.
      Gaten in de muren met gaas om de vogels te kunnen bekijken en voor ventilatie.

Of dit een reden zou kunnen zijn weet ik niet, heb het binnen in die kamer kunnen zien maar zeer vele vogels waren bij elkaar.
      En kunnen iets opgelopen zijn.
      Het andere koppel was in de zaak en zat apart in een kooi.

Jammer was erg blij met beide koppels en vind net als iedereen het altijd zeer triest een dier te verliezen.

Robert.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Vinkie
        Daarom vermoed ik ook dat de goulds van Robert in broed conditie komen na de regentijd aldaar
        Baden doen ze hier in alle lust. Als een schaap over de dam is dan.... dat is bij hun letterlijk
        Lichturen zijn vast bij de evenaar. In principe hoef je daar niets aan te doen. In ieder geval niet zoals hier het licht opbouwen voor de kanarie kweek.
        Het leven van de goulds kent fases en die zijn belangrijk voor de kweek
        Dat is wat Kees bedoelt. Het gaat van heel mager naar rijk voedsel en dan valt ook de kweek. Dat zelfde patroon volg ik ook in hoofdlijnen.
        Vinkie kort na ik ze kocht had 1 van de twee gele gouldamadine het nest al vaak bezocht dus daarom de verandering in nu nog 1 die nog leeft maar ook zal overlijden is zeer groot.
        Het gould. die nog leeft is niet eens in staat het laagste takje te vinden, dus kan niet meer vliegen.

Zeer jammer maar weet geen adres of deskundige die dit kan oplossen.

En dat is zeer frusterend.

Robert.

Opmerking

Hallo Robert,

Dit is nou een heel vervelend bericht. Heb nog eens naar je fotos gekeken. Daar zie je natuurlijk niet alles op maar daar zien de vogels er toch nog goed op uit.

Kan even geen verklaring vinden. Het met de kop in de veren slapen komt meer voor. Het niet meer kunnen vliegen is voor mij vreemd. Een zieke vogel gaat ook bol zitten als hij niet meer slaapt.

Niet leuk voor je deze start

Groeten
          Rob koppen

Opmerking

Robert

Dit is spijtig om te lezen. Nu weet ik niet wat de temperatuur buiten is overdag en in de nacht. Temperatuur beetje stabiel (warm) kan ook wat helpen. Heb je ook eens het borstbeen gevoeld bij de vogels. Als dit scherp is en uitsteekt kan het ook zijn dat er darmproblemen zijn waardoor de vogel minder voedsel kan opnemen. Maar ja dan moet je nog spul kunnen krijgen om ze te behandelen.
            Sterkte ermee kan best wel frustrerend zijn.
            Jo

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door rkoppen
              Hallo Robert,

Dit is nou een heel vervelend bericht. Heb nog eens naar je fotos gekeken. Daar zie je natuurlijk niet alles op maar daar zien de vogels er toch nog goed op uit.

Kan even geen verklaring vinden. Het met de kop in de veren slapen komt meer voor. Het niet meer kunnen vliegen is voor mij vreemd. Een zieke vogel gaat ook bol zitten als hij niet meer slaapt.

Niet leuk voor je deze start

Groeten
              Rob koppen
              Hoi Robert.

Ja de foto's heb ik ook gekeken tonen niets, ook hun gedrag.
              Zelf in een nest regelmatig al zitten en onderzoeken.
              De tweede wat ik al had verwacht was deze ochtend ook overleden.
              Zeer vervelend een rot gevoel ze alle twee kwijt te zijn.
              Vogeltje goed bekeken weet niet bij vogels of na overlijden een vogel die bijvoorbeeld te dik zou zijn dit te zien is.
              Maar mij viel op maar jullie moeten maar zeggen of dit bij overlijden iets zegt de huid was niet roze maar meer rood.
              En weet ook niet of dit iets zegt want er is geen spanning meer na overlijden het leek of bijvoorbeeld borst juist zeer veel het bot toonde.

Nogmaals ik weet niet of bij overlijden dit normaal is, maar vogeltje leek juist zeer mager.

Jullie moeten mij maar zeggen of dit wel of niet juist kan zijn.
              Beide hadden geen kracht meer om op iets hogere tak te vliegen, en zaten samen steeds op de grond te dutten.
              Heel jammer dat ik niet wist waar ik naar toe kon gaan, terug naar zaak om advies is in Nederland mogelijk maar hier toch iets anders.

Er is best verschil in houding per zaak van eigenaar of personeel, maar verkocht betekend niet terug komen.
              Want gaat meestal toch iets meer om het geld, misschien meer dan in Nederland waar ook een zaak niets doet voor niets.

Dus was eigenlijk wachten op het overlijden en dat is zeer frustrerend.

Robert.

Ja slechte start, beide andere tonen echter niet dit gedrag eten en drinken.
              En vliegen normaal lijkt of het alleen bij dit koppel blijft, hoop ik maar.

Opmerking

Dit is spijtig om te lezen. Nu weet ik niet wat de temperatuur buiten is overdag en in de nacht. Temperatuur beetje stabiel (warm) kan ook wat helpen. Heb je ook eens het borstbeen gevoeld bij de vogels. Als dit scherp is en uitsteekt kan het ook zijn dat er darmproblemen zijn waardoor de vogel minder voedsel kan opnemen. Maar ja dan moet je nog spul kunnen krijgen om ze te behandelen.
                Sterkte ermee kan best wel frustrerend zijn.

Vinkie dit is precies wat ik zag gisteravond toen ik keek of de laatste nog leefde.
                Er hing ontlasting aan, en nu na overlijden is het borstbeen scherp en uitstekend.
                Dat viel mij op dat het leek of de vogel compleet vermagerd was.

Jammer het vogeltje is overleden maar wat is er te doen aan darm problemen.
                Want heb veel meer vogels die geen problemen vertonen, maar wil het andere koppel gould. niet verliezen mochten ze ook darm problemen hebben.

Ik weet bijna zeker dat dit de oorzaak is.
                Er hing ontlasting aan het vogeltje zeer vreemd en sleutelbeen.

Robert.

Opmerking

wormen?

kijk eens of de vogels mager zijn scherp op de borst, dan kunnen ze wormen hebben en dan worm kuur geven.indien dit het geval is dan eerste dag maar de helft geven van wat ze aan bevelen op de omschrijving als de vogel echt vvol wormen zit dan kan de juiste dosering verstopping veroorzaken en kan de vogel daar aan sterven.

Ook als je de goulds verplaatst moet je even in de gaten houden of deze hun voer en water wel kunnen vinden want het zijn nou eenmaal niet de slimste vogels.
                  m.vr.gr. Harry
                  m.vr.gr. Harry

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door gebbinkjes
                    kijk eens of de vogels mager zijn scherp op de borst, dan kunnen ze wormen hebben en dan worm kuur geven.indien dit het geval is dan eerste dag maar de helft geven van wat ze aan bevelen op de omschrijving als de vogel echt vvol wormen zit dan kan de juiste dosering verstopping veroorzaken en kan de vogel daar aan sterven.

Ook als je de goulds verplaatst moet je even in de gaten houden of deze hun voer en water wel kunnen vinden want het zijn nou eenmaal niet de slimste vogels.
                    m.vr.gr. Harry
                    Dat is wat ik gisteren al vroeg en dat werd inmiddels met een ja beantwoord. Het hebben van wormen is zeker niet uit te sluiten maar.... de kans daarop acht ik wel klein. Probleem is dat er in feite snel wat moet gebeuren anders kiepen ook die andere goulds om. Ik weet ook niet of je daar een dierenarts of zo hebt en of er medicijnen te koop zijn in de handel voor vogels.
                    Om te weten wat er precies aan de hand is zou er mest onderzoek moeten plaatsvinden. Want dat bepaalt eigenlijk de inzet van de medicijnen en sterkte etc. Nu is het gissen en kan het straks te laat zijn. Hebben de goulds bij meeuwen gezeten zou het ook mogelijk zijn dat flagellanten in het spel zijn. Maar nogmaals of dat zo is allemaal???
                    Coccidiose daar denk ik dan aan in eerste instantie. Maar ja ben geen dokter.
                    Hoop dat je wat verder kan komen. De tijd dringt in ieder geval.
                    Jo

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door gebbinkjes

m.vr.gr. Harry

Dank je Harry

Bij de twee overgebleven vogels niet zo duidelijk.
                      Maar eten is niet zo veel als ervoor, waar halen jullie medicijnen ?
                      Dierenarts of dierenwinkel, want in dierenwinkel is er zo goed als niets te koop en dierenartsen zijn meestal voor honden katten en dan heb je het wel gehad.

Maar wat voor kuur ( naam misschien van middel geven ze in Nederland of bijvoorbeeld voor darm problemen ).

Robert.

Opmerking

Dat is wat ik gisteren al vroeg en dat werd inmiddels met een ja beantwoord. Het hebben van wormen is zeker niet uit te sluiten maar.... de kans daarop acht ik wel klein. Probleem is dat er in feite snel wat moet gebeuren anders kiepen ook die andere goulds om. Ik weet ook niet of je daar een dierenarts of zo hebt en of er medicijnen te koop zijn in de handel voor vogels.
                        Om te weten wat er precies aan de hand is zou er mest onderzoek moeten plaatsvinden. Want dat bepaalt eigenlijk de inzet van de medicijnen en sterkte etc. Nu is het gissen en kan het straks te laat zijn. Hebben de goulds bij meeuwen gezeten zou het ook mogelijk zijn dat flagellanten in het spel zijn. Maar nogmaals of dat zo is allemaal???
                        Coccidiose daar denk ik dan aan in eerste instantie. Maar ja ben geen dokter.
                        Hoop dat je wat verder kan komen. De tijd dringt in ieder geval.

Hoi Vinkie, dank je ja de tijd dringt.

Tot op heden geen dierenarts gevonden die bekend is met vogels.
                        Ga morgen opnieuw kijken bij dierenwinkel hebben ze zo goed als niets.
                        Was als moeilijk om normale spullen te kopen.
                        Dus mest onderzoek zal denk ik zeer moeilijk worden maar ga het proberen.
                        Merk meteen hoe je in de problemen komt als een dier anders dan een hond of kat iets krijgt.

Dus begrijp dat misschien wormen of een darmprobleem het meest voor de hand ligt.
                        Ik zal morgen opnieuw kijken de twee dode gauld. zaten bij vele soorten het zat in de kamer vol met van alles, maar denk voor zover ik meeuwen kan onderscheiden dit niet zeggen.

Maar de grote hoeveelheid verschillende soorten die normaal niet samen gehouden kunnen worden zou wel kunnen betekenen dat de kans van besmetting groot is geweest.

Hoop op tijd iemand te vinden een kliniek die ook verstand heeft van vogel ziekten.
                        Het probleem wat er nog bij komt, maar dat speelt met veel dingen is de taal, Thais is zeer moeilijk en spreek dit dus niet.
                        Ondanks dat ik in Pattaya woon, spreekt er maar een zeer klein deel Engels en dan zeer beperkt.

Jammer zo te starten maar ga met jullie informatie doorzoeken en hoop niet te laat te zijn, en zal aan arts de mogelijke redenen als ik die vind ter sprake brengen.

Robert.

Ik houd jullie op de hoogte.

Opmerking

Dat is nou ook wat. Vind ik helemaal niet leuk vind ik mijn gele ok witborst pop vanmorgen ook dood in de binnenkooi.

Geen idee wat de oorzaak is niets kunnen vinden was levendig, zat goed in de veren. Borst goed kleur lever goed.

Mogelijk is hij ergens tegen aangevlogen maae zie daar ook niets van.

Soms sta je voor een raadsel maar is wel balen was een erg aparte

Groeten

Opmerking

Dat is nou ook wat. Vind ik helemaal niet leuk vind ik mijn gele ok witborst pop vanmorgen ook dood in de binnenkooi.

Geen idee wat de oorzaak is niets kunnen vinden was levendig, zat goed in de veren. Borst goed kleur lever goed.

Groeten
                            Ja dat is nooit leuk om je kweekvogels zo te verliezen. Als je wist waaraan dan kan je kijken wat er te doen valt maar zo.
                            Nou sterkte en hopelijk straks toch een goede opvolgster.
                            Jo

Opmerking

Groeten

Jammer dat je ook je vogel kwijt bent, is echt balen als je er een verliest.
                              Bij jou nog onverwacht ook.

Ja jij bent toch beter thuis met vogels en de oorzaak is dus niet altijd te achterhalen.

Robert.

Opmerking

Ja dat is nooit leuk om je kweekvogels zo te verliezen. Als je wist waaraan dan kan je kijken wat er te doen valt maar zo.
                                Nou sterkte en hopelijk straks toch een goede opvolgster.
                                Begrijp uit het stukje van vinkie nog een zeer belangrijke kweekvogel.

Sorry sterkte.

Opmerking

Working...
                                X