Mededeling

Collapse
No announcement yet.

vraag over gouldamadines

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• vraag over gouldamadines

Heb sinds ruim 2 weken, twee koppels gouldamadines aangeschaft.
    Nooit in de winkel in Pattaya aangeboden gezien, ken deze vogel als kind toen mijn stiefvader een grote voliere had.
    Prachtige vogels, en dus blij om nu twee koppels te hebben die kans is w.s. klein om ze weer ergens aangeboden te zien.
    De verschillende vogels die ik houd zijn allemaal buiten, en gezien het altijd warm is en op dit moment in het regenseizoen wel fris in avond en nacht nooit vries koude uiteraard.
    Omdat ik erg blij met deze vogels heb ik ze op dit moment in een kamer in een niet al te kleine voliere.
    Vraag is deze soort vogel gevoeliger dan mijn andere vogels om de voliere buiten te zetten. Zou voor licht denk ik beter zijn dan in een kamer en veel betere ventilatie. Net als alle vogels natuurlijk niet blootstellen aan tocht, maar als dit voorkomen word is het goed om ze buiten te plaatsen ?

Tot slot lees in de onderwerpen van andere liefhebbers dat je moet uitkijken met overvoeden. Ik heb de verschillende soorten zaad en bijv. meelwormen voldoende in de voliere, is dat onverstandig.
    Nooit bij stil gestaan dat vogels bij voldoende voer zich kunnen vet eten.

Heel vriendelijk dank voor informatie.

Robert.

Jo

Opmerking

Hoi Robert.

Ik zit momenteel in Darwin area, Northern Territorie, Australie en het klimaat hier is niet zo veel vers hillend van waar jij zit. Mrt dat bedoel ik dat de dagelijkse temperaturen bijna niet verschillen met hier. De avonden hier zijn iets koeler. Wij hebben hier echter een droog en een nat seizoen. Op het moment is het hier winter en regent het niet en alles is kurk droog. In November begint het natte seizoen.
      Ik zit veel in het natuurlijke habitat van de Gould amadines hier in Australie en neem ook deel aan wat ondersoek betreffende het behoud van deze vogelsoort.

Klimaats gewijs zal je geen problemen hebben. Wel geldt met alle vogels dat tocht en wind veel schade kan doen.
      Buiten zetten is in jouw geval geen probleem.

Een goed zaadmengsel, dagelijks vers water, grit en serpia.Groenvoer nemen ze graag. Een beetje inlezen op dit forum en de meeste vragen zullen voor je beantwoord worden.
      Levend voer nemen de Gould amadines nagenoeg niet.

Veel success.

Groet, Kees, NT, Australia

Opmerking

Vriendelijk dank Vinkie

Inderdaad moeilijk een advies te vragen als je niet weet wat de werkelijke temperatuur is.
        Op dit moment is het half 10 in de avond, temperatuur 28 graden.
        Neerslag kans is 30 % en vochtigheid is op dit moment 88 %.
        De wind maar huis is met grote planten en muur 2 km per uur.
        Het regenseizoen is tot ongeveer oktober/november, maar dat is net als in Nederland wisselend kan veel regenen en juist lang droog blijven.
        Hoe kan je de vogels in goede conditie houden qua voer, ik geef de zaden die geadviseerd worden en heb zeker verschillende stukken gelezen van andere liefhebbers die deze vogels hebben.
        Gaat om deze twee koppels ik heb geen andere vogels in deze voliere in huis.
        Twee houten nestkastjes die in het forum vermeld zijn.
        Kranten als bodem, verschoon regelmatig het water.
        Voer dus blijkbaar te veel ook met een voldoende hoeveelheid meelwormen wat dus niet goed is. Zal dit aanpassen.

Dus nu de voliere in huis staat is het uiteraard warmer en minder vochtig.
        Heb de ramen open zonder op de tocht te staan met muggen schermen.
        TL verlichting gedurende 13 uur per dag.
        Verder laat ik de koppels met rust, begrijp uit eerdere artikelen dat deze vogels rustige vogels zijn en daarom geen andere vogels erbij.

Robert.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door casehulsebosch
          Hoi Robert.

Ik zit momenteel in Darwin area, Northern Territorie, Australie en het klimaat hier is niet zo veel vers hillend van waar jij zit. Mrt dat bedoel ik dat de dagelijkse temperaturen bijna niet verschillen met hier. De avonden hier zijn iets koeler. Wij hebben hier echter een droog en een nat seizoen. Op het moment is het hier winter en regent het niet en alles is kurk droog. In November begint het natte seizoen.
          Ik zit veel in het natuurlijke habitat van de Gould amadines hier in Australie en neem ook deel aan wat ondersoek betreffende het behoud van deze vogelsoort.

Klimaats gewijs zal je geen problemen hebben. Wel geldt met alle vogels dat tocht en wind veel schade kan doen.
          Buiten zetten is in jouw geval geen probleem.

Een goed zaadmengsel, dagelijks vers water, grit en serpia.Groenvoer nemen ze graag. Een beetje inlezen op dit forum en de meeste vragen zullen voor je beantwoord worden.
          Levend voer nemen de Gould amadines nagenoeg niet.

Veel success.

Groet, Kees, NT, Australia

Vriendelijk dank kees.

Neen de temperatuur zal niet veel verschillend zijn alleen is het hier niet droog met zeer regelmatig regen.
          De avond en nachten zijn koeler als je wat gewend ben aan de warmte voor je gevoel koel, maar komt iemand uit bijvoorbeeld Nederland zal het veel warmer aanvoelen denk ik.

Dus denk vaak in deze periode dat het te koud kan zijn voor de vogels zeker met natte dagen en nachten, maar denk nog steeds warm genoeg.
          Gelukkig kan ik dat vergeten.

Lijkt mij zeer bijzonder om onderzoek te doen naar deze vogels want begrijp van internet dat er niet zoveel meer in het wild voorkomen wat het vroeger was. Erg jammer want is een prachtige vogel.

Duidelijk is dat ik extra moet letten om tocht tegen te gaan, maar ze kunnen dus zeker buiten gehouden worden. Dat is prettig om te horen.
          Beter voor ze om natuurlijk licht en ventilatie te hebben.

Grit ga ik morgen kopen is in de normale zaken niet te koop, maar weet gelukkig een adres in de weekend markt waar het wel te krijgen is.
          Verder heb ik zaden die geadviseerd zijn en serpia al in de voliere.
          Klopt zie ze geen meelwormen eten.

Groenvoer wat is het beste om te geven ?
          Heb zeker veel gelezen in het forum wat liefhebbers schrijven over deze verzorging, dus zal zeker dingen vragen die al beschreven zijn.

Begrijp dat goed gekookte kippen eieren schaal fijn gemaakt goed zou zijn voor problemen met eventuele eitjes krijgen.

Is mij duidelijk tot nu toe, ze mogen buiten en voeren met mate.
          Verder lees ik regelmatig alles wat ik kan vinden over deze vogelsoort.

Zeer vriendelijk dank, en een prettige tijd in Australie.

Robert.

Opmerking

Hallo Robert,

Je hebt de belanrijke zaken al gehoord en op gepikt. Misschien nog een puntje van aandacht omdat ik die fout zelf heb gemaakt toen het hier erg heet was ( voor Nederlandse begrippen) Water regelmatig verversen en Goulds houden van een badje ook dit na een uur weer verwijderen ivm vervuiling water.

Zoals je weet zijn er meerder kleuren Goulds welke kleuren heb jij?

Succes

Rob koppen

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door rkoppen
              Hallo Robert,

Je hebt de belanrijke zaken al gehoord en op gepikt. Misschien nog een puntje van aandacht omdat ik die fout zelf heb gemaakt toen het hier erg heet was ( voor Nederlandse begrippen) Water regelmatig verversen en Goulds houden van een badje ook dit na een uur weer verwijderen ivm vervuiling water.

Zoals je weet zijn er meerder kleuren Goulds welke kleuren heb jij?

Succes

Rob koppen
              Dank je Rob

Heb natuurlijk eerst de stukjes van liefhebbers gelezen die deze vogels hebben, en internet nagezocht.
              Dus zal zeker een hoeveelheid dingen gevonden hebben, maar je wil altijd zeker weten als je zelf deze vogels hebt en ze niet door een fout wil verliezen.
              Zal het onderdeel water verversen en schoon houden zeker extra in de gaten houden.
              Heb ook een badje water maar ze nog niet zien baden, in tegenstelling met al mijn andere vogels die altijd druk bezig zijn met zich schoon te maken.
              Ik heb een koppel gele met rode koppen.
              En een geel witte met oranje deel bij de kop, en de zeer vele kleuren combinatie waarvan paars groen geel en rode kop een belangrijk deel is.
              De kleuren combinatie maakt deze vogel de andere niet minder mooi tot iets zeer bijzonders.

Zal binnenkort zien of ik foto's kan maken.
              Maar van drie is geel met rode kop de overhand, alleen 1 heeft alle kleuren en dus moeilijk te beschrijven maar een schoonheid.

Robert.

Ga morgen het is nu nacht, met Nederland 6 uur sneller nacht de voliere buiten plaatsen waarbij ik extra zal letten dat o.a tocht niet een probleem kan worden.
              Daar heb ik ook een voliere achter het huis met verschillende kleurslagen rijstvogels, en apart zebravinkjes.
              Aan de voorkant van het huis zijn de grotere vogels zoals de beo's en gaailijsters, en ook apart de roodoor buulbuul.

Opmerking

Leuk om te horen Robert een collega Gouldliefhebber zo ver weg.

Wat betreft het badje, bij goulds kan het een kwestie van geduld zijn. Toch heb ik in het begin een keer veranderd van kleur. Bad was donkergroen vogels gingen er niet in vervangen door een doorzichtig exemplaar en het lukte wel.

Inmiddels zitten ze op het bad te wachten en is het een prachtig gezicht ze zien spetteren.

Zelf heb ik ook 1 Oranje kop witborst pop daar is iets bijzonders mee. Die vliegt als enige niet weg als ik de voliere binnen kom kan haar zelfs aanraken. Maar als enige Gould bemoeit ze zich helemaal niet met de andere vogels.

Groeten
                Rob koppen

Opmerking

Leuk om te horen Robert een collega Gouldliefhebber zo ver weg.

Wat betreft het badje, bij goulds kan het een kwestie van geduld zijn. Toch heb ik in het begin een keer veranderd van kleur. Bad was donkergroen vogels gingen er niet in vervangen door een doorzichtig exemplaar en het lukte wel.

Inmiddels zitten ze op het bad te wachten en is het een prachtig gezicht ze zien spetteren.

Zelf heb ik ook 1 Oranje kop witborst pop daar is iets bijzonders mee. Die vliegt als enige niet weg als ik de voliere binnen kom kan haar zelfs aanraken. Maar als enige Gould bemoeit ze zich helemaal niet met de andere vogels.

Groeten
                  Rob koppen
                  Dank je Rob

Ja een stukje weg, en vreemd weinig speciaalzaken voor vogels in Pattaya.
                  Nu dus de zaak die begon met fruit, tegenover een aquarium zaak met een kleine hoeveelheid vogels en nu de meeste soorten vogels aanbied.
                  Hij verkoopt zeer veel papegaai soorten en nu geluk deze twee koppels Gould Heb per koppel 3000 Thais Bath betaald.
                  Dat zal 1 euro = rondom de 40 zijn.
                  Vandaag bij weekend markt waar ik dacht schelpenzand te kunnen kopen, maar nergens te koop. Dat is met mijn zeewater vissen ook zo, soms zeer moeilijk voor in Nederland zeer algemene spullen hier te vinden.

Heb inmiddels de Gould met voliere buiten geplaatst, gezorgd dat tocht en regen niet in de voliere kan komen.
                  En ze minder eten, en de meelwormen weggehaald.
                  Zal het badje morgen wat je zegt veranderen door iets anders te proberen, want ze doen buiten drinken er niets mee. Wie weet werkt een ander soort badje wel voor het goede resultaat.

De overwegend geel wit en oranje op kop is het vrouwtje die maar dat valt mij met de andere kleuren ook niet met elkaar slapen.
                  Alleen overdag gaat het prima en word alles samen gedaan, maar avond zoekt ieder zijn eigen plekje op.
                  Ja speciaal als jou Gould niet wegvliegt, ik heb te weinig ervaring om te kunnen zeggen of hun gedrag wel of niet gewoon is.
                  Maar vind nog steeds de kleur combinatie's van deze vogels zeer bijzonder.

Heb ze nu zo geplaatst dat ze weinig onrust zullen ervaren, buiten en kan toch vanuit de kamer kijken.
                  De ramen in huis zijn dat van buiten uit moeilijk naar binnen gekeken worden.
                  Dus de vogels kunnen mij niet of amper zien maar ik hun wel.

Nou ben blij met de aanwinst en hoop er lang van te genieten.
                  Blijf in iedergeval alles goed volgen wat met deze soort vogels te maken heeft.

Robert

Opmerking

Robert, als je de standaard verzorging goed uitvoert en de vogels goed doet observeren kan er haast niets mis gaan. Gaan goulds dik zitten is dat wel een indicatie dat er iets is. Het hoeft niet gelijk dramatisch te zijn maar de gould laat best wel snel zien als er iets niet klopt. Maar dat moet je wel een beetje op afstand doen. Te kort bij en hij houdt zich vrij normaal waardoor het niet gaat opvallen dat hij ziek is of zo. Heb je dat niet snel genoeg duidelijk kan het te laat zijn. Maar dat is overigens met veel vogels zo.
                    De prijs is moet ik zeggen wel vrij normaal.
                    Hier gaat het vanaf 17,50 p.st. tot zo'n 35 voor vrij normale en wat aparte kleuren.
                    Jo

Opmerking

Hallo Robert,

Het is wat Jo zegt als je aan de standaard eisen voldoet moet het goed gaan.

Ondanks al het inlezen zal je in de praktijk toch verrast kunnen worden. Ik had me ingelezen en wist dat de vogels in de rui vallen.

Als je daar voor het eerst mee geconfronteerd wordt slaan de twijfels toch toe. Is de vogel ernstig ziek of is dit nou de rui.

Is voor ons niet voor te stellen dat de basis benodigdheden niet altijd beschikbaar zijn. Wij staan er niet bij stil dat alles zomaar verkrijgbaar is.

Wel goed van je dat je dit forum gevonden hebt, je kunt er altijd je vragen op kwijt. Er zijn een aantal zeer kundige leden Die er veel ( meer dan ik) verstand van hebben.

Dat de vogels s,avonds nog niet bij elkaar zitten is normaal.

Nogmaals succes gewenst een geniet van deze prachtige vogels

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Vinkie
                        Robert, als je de standaard verzorging goed uitvoert en de vogels goed doet observeren kan er haast niets mis gaan. Gaan goulds dik zitten is dat wel een indicatie dat er iets is. Het hoeft niet gelijk dramatisch te zijn maar de gould laat best wel snel zien als er iets niet klopt. Maar dat moet je wel een beetje op afstand doen. Te kort bij en hij houdt zich vrij normaal waardoor het niet gaat opvallen dat hij ziek is of zo. Heb je dat niet snel genoeg duidelijk kan het te laat zijn. Maar dat is overigens met veel vogels zo.
                        De prijs is moet ik zeggen wel vrij normaal.
                        Hier gaat het vanaf 17,50 p.st. tot zo'n 35 voor vrij normale en wat aparte kleuren.
                        Vinkie ja neem aan dat ik ze verzorg wat ik gelezen heb.
                        En zal bij iedere vogel misschien net iets anders zijn, maar heb natuurlijk andere vogels dus moet lukken.
                        Buiten plaatsen merk ik werkt wel positief want ze zijn veel meer actief terwijl met de TL verlichting het vaak dommelen was.
                        Met het zonnetje en goede ventilatie zullen ze het zeker beter hebben.
                        Ja heb nog nooit het dik zijn van een vogel meegemaakt door dit onderwerp ben ik ook veranderd met voeren van mijn andere vogels.
                        Elke dag gooide ik het zaad voedsel weg, en ververste het maar ze pikten natuurlijk alleen de lekkere zaden weg en ik gooide voor niets te veel weg.

De prijs is in nederland als ik zo hoor niet zo duur, terwijl in Thailand een vogel zeer snel duur lijkt.
                        Omdat veel vogels voor zeer weinig geld verkocht worden, praat je in een paar duizend BTH dan worden ze niet vaak verkocht.
                        Waarbij ik zie dat in Nederland heel veel soorten vogels aangeboden worden, en in Pattaya in dit geval zeer beperkt en in bijna elke zaak hetzelfde aanbod.

Dus een beetje jalours op de veelvoud van o.a deze vogels die bij jullie te krijgen zijn.

Robert.

Opmerking

Hallo Robert,

Het is wat Jo zegt als je aan de standaard eisen voldoet moet het goed gaan.

Ondanks al het inlezen zal je in de praktijk toch verrast kunnen worden. Ik had me ingelezen en wist dat de vogels in de rui vallen.

Als je daar voor het eerst mee geconfronteerd wordt slaan de twijfels toch toe. Is de vogel ernstig ziek of is dit nou de rui.

Is voor ons niet voor te stellen dat de basis benodigdheden niet altijd beschikbaar zijn. Wij staan er niet bij stil dat alles zomaar verkrijgbaar is.

Wel goed van je dat je dit forum gevonden hebt, je kunt er altijd je vragen op kwijt. Er zijn een aantal zeer kundige leden Die er veel ( meer dan ik) verstand van hebben.

Dat de vogels s,avonds nog niet bij elkaar zitten is normaal.

Nogmaals succes gewenst een geniet van deze prachtige vogels
                          Rob heb ook eigenlijk niet veel de rui meegemaakt, terwijl ik een hoeveelheid vogels heb.
                          Ze zullen dit zeker hebben gehad maar niet te opvallend blijkt.
                          Maar weet dus nu wel dat dit zeer opvallend kan zijn en hierdoor zou ik ook hebben zou kunnen twijvelen of de vogel in de rui of ziek is.
                          Moet dit nog meemaken.

Maar ik ben dus gewaarschuwd.

Ja is echt zo, heel veel spullen kan je hier vinden als het betreft dieren verzorging.
                          Maar ook heel veel spullen kennen ze niet, of word niet aangeboden.
                          De zaken zijn normaal redelijk verzorgd, maar denk in tegenstelling met hoe de zaken in Nederland zijn die vogels verkopen uitermate vies en een rommeltje. Ik ben het gewend dat verf en schoonmaken niet nummer 1 is in bijvoorbeeld Pattaya, maar denk dat velen die het nooit gezien hebben zich er onprettig bij voelen.

Dat geld voor zaken met aquarium, vogels of andere dieren.
                          Kooien zijn vaak of kapot verroest of extreem vies uitzonderingen nagelaten. Personeel genoeg, vaak zeer veel Thai die in een wat grotere zaak werken maar onderhouden kooien vervangen of schoonmaken dat is er niet bij. Zaken voor dieren zijn er soms ineens, vaak zaken dicht bij elkaar, en ze zijn ook snel weer weg. Daarom zijn er weinig zaken die al zeer lang bestaan en w.s. waarom er weinig aanbod is.
                          En geen speciaalzaken, er word alles tegelijk verkocht tot honden en katten.

Daarom ben ik blij met deze zaak waarvan de eigenaar vriendelijk en altijd met zijn vogels bezig is. Hij verkoop ook alleen vogels, en buiten fruit. Heb deze week boven mogen zien, hij heeft een slaapkamer vermaakt met takken en nestkasten voor vele soorten vogels.
                          Gaten in de muren met gaas voor ventilatie en kunnen kijken in de kamer, en daar tropische vogels en bijvoorbeeld parkieten alles bij elkaar. Ik moest even wennen, maar vele vogels hebben nesten met jongen. Vogels die je normaal niet bij elkaar zou plaatsen maar bij hem lijkt het dus prima te gaan.
                          Deze jongen worden dus later beneden in de zaak weer verkocht.

In de zaak heeft hij een badkamer waar de kooien schoongemaakt worden, dus geen poep kooien wat ik meestal zie in andere zaken.
                          En bijvoorbeeld beo vogels krijgen een persoonlijke douche.
                          Met zijn vrouw die fruit buiten verkoopt, zijn dochter die kan vertalen hij spreekt een beetje Engels en ik geen Thais denk ik dat deze zaak niet ver waar ik woon een geluk is.

Hoop dat dit stukje schrijven over hoe het soms hier gaat interessant is, voor liefhebbers van vogels hoe het soms in Thailand gaat.

Rob

Opmerking

Robert,

Plaats eens wat foto's van jouw vogelwinkel. Met de soorten die ze verkopen.
                            M.vr.gr.
                            Wim van der Linden
                            http://www.vvvogelvreugd.nl/

Vogelfoto's en kweekverslagen zijn altijd welkom.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door wjvdlinden
                              Robert,

Plaats eens wat foto's van jouw vogelwinkel. Met de soorten die ze verkopen.
                              Zal kijken wjvdlinden

Om foto's te maken en te plaatsen, heb van de nieuw gekochte vogels nog geen foto gemaakt.
                              Zal geen foto's kunnen maken van de zaak waar ik over schreef, maar misschien word het contact zo dat de eigenaar er geen probleem mee heeft.
                              Mijn andere vogels zal ik zeker foto's van maken, vooral van de twee koppels gouldamadines zal leuk zijn om te tonen welke ik nu heb.

Robert.

Opmerking

Working...
                              X