Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kleur van overgoten gouldamadines voor jeugdrui

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Kleur van overgoten gouldamadines voor jeugdrui

Ik heb voor de eerste keer een nest van 6 van gouldamadines

Nu heb ik een foto van jongen en ouders gezet.Man groen witborst en pop geel witborst
    Nu zijn alle jongen geel in nest en dit zou willen betekenen dat dit allemaal overgoten witborst mannen zijn.
    Geen enkele pop op nest van 6
    Hebben, jullie collegakwekers die al veel meer ervaring dan ik hebben,dit al voorgehad
    Vroeger in kleinere nesten was dit wel goed verdeeld.
    Mits ik aan coloniebroed doe kan het zijn dat de pop met een pastelman-paarsborst gepaard heeft maar dan nog moet bijna de helft groen of enkelfactorig pastel zijn dus dit zou ook weeral straf zijn.

Vraagje aan kwekers van overgoten witborsten(ef-pastel ,witborst)
    Deze kleur van de jongen is wel heel erg geel en zo was de moeder ook toen ze in nest lag(eigen broed).
    Komt hier tijdens de rui een vleugje groen in want ik heb nog nooit overgoten witborst jongen gehad??
    Ook hebben 2 van de 6 jongen een roze snavel. Bij de 4 overige is de kleur van snavel leigrijs.

Greetz Leffe
    Bijgevoegde Bestanden

Had je de vraag circa een maand later gesteld dan had ik je denkelijk een duidelijk antwoord kunnen geven.
    Ik heb 1 koppel waarvan de man pastel is en de pop geel. De jongen zijn zowel geel als pastelkleurig. De eerste jongen zijn bijna uit de rui en een man is geel roodkop paarsborst en deze heeft op de rug wel wat groene zweem. Dit was in het nest niet te zien. Ik verwacht wel dat er vogels gaan kleuren. Het feit dat je er 6 hebt duid er wel op dat de niet gele split moet zijn of zit ik er naast? Tot nu toe heb ik uit twee koppels nog geen compleet nest gele gehad. Ik zal morgen kijken of het inderdaad klopt wat ik zeg van die gele.
    Jo

Opmerking

geel bij goulds is geslachtsgebonden dominant, alleen mannen kunnen dus split zijn. (ZZ) en de poppen zijn wel of niet geel (ZW)

wij hebben al wel nesten gehad van 6 goulds. dit ging vaak zonder problemen maar als de vogels toch in problemen kwamen met het opvoeden dan werd er 1 of 2 jongen overgelegd naar een ander nest goulds. wel goed in de gaten houden welke je overlegd zodat je die vogel altijd nog kunt terug vinden. probeer bijvoorbeeld de oudste (die je misschien al kan ringen) over te leggen en anders moet je creatief zijn met bijv. nagellak.

Opmerking

Beste Leffe,

Omdat beide ouders witborsten zijn tonen de pastel jongen bijna net zoals een dubbele factor pastel mannen.

Het enige goed zichtbare verschil zal dan de blauwe band in de nek zijn.

Ik heb zelf een koppel Man zk/pb-split wb/groen x Pop Zk/Wb/Geel
        Hier heb ik zowel paarsborst pastel als witborst pastel uit gehad.
        De witborst pastel mannen zien er bijna net zo uit als mijn dubbele factor pastel mannen

Als de man niet pastel is heb je hier allemaal mannen in dit nest, aangezien je hier dan wildkleur poppen uit krijgt

Opmerking

Hopelijk komen ze snel op kleur dan weet ik of het allemaal mannen zijn.
          Hopelijk is de man split zwartkop en de pop split oranjekop.
          Dan verkrijg ik hier de 3 kopkleuren uit.

Opmerking

Kopkleuren durf ik niks over te zeggen ;-)

als de man wildkleur is dan heb je een nest vol mannen.

Opmerking

Working...
            X