Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Dorn astrilde kenners, wat vinden jullie van deze pop?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Dorn astrilde kenners, wat vinden jullie van deze pop?

http://www.cowxl.nl/prive/dornpop1.JPG

http://www.cowxl.nl/prive/dornpop2.JPG

http://www.cowxl.nl/prive/dornpop3.JPG

Inderdaad de foto's zijn niet heel duidelijk, zo kun je de kleur niet beoordelen, Volgende keer misschien beter bij een kweker op bezoek gaan en daar een vogel kopen.

Gr Harm
    Onze site Tropische vogels: http://hbgrimmius.webklik.nl/

Opmerking

Hoi Ronald,

Ik heb wel meer gezien dat een pop bruiner is als gemiddeld.
      Deze zal dan ook wel iets anders van tint zijn.
      Je kan ervan vinden natuurlijk wat je vind, als je een vogel niet mooi vind
      moet je deze uitselecteren.
      Je kan ook proberen mee te kweken en later nog kijken wat je ermee doet.

Owja je vroeg om onze mening, kleur kun je het beste zelf bepalen maar
      heb komt zoals hierboven vermeld zeker vaker voor.
      Ik zou lekker mee kweken en als je leuk jongen krijgt alles klopt lekker laten zitten.
      Niet elk span is een goed span! Dus als het klikt is een andere pop niet altijd verbetering!
      Maar je kan natuurlijk andere pop aanschaffen.

gr. Ben
      Groeten, Ben

Opmerking

Harm en Ben,

Dank voor jullie reacties. Ik zal proberen een betere foto te maken. Het is niet zo dat ik de vogel niet mooi vind maar hij heeft gewoon een afwijking. Ik ben wel benieuwd of de eieren uit komen en hoe deze jonge van kleur zullen zijn.

Opmerking

Hallo Ronald,

Je noemt het een afwijking.
          Maar zoals ik je begrijp is de vogel gewoon net een andere tint grijs omdat er een bruine waas door zit.
          Meer is het natuurlijk niet. Dus om het meteen als een afwijking af te doen lijkt mij niet juist.
          De vogel zal zoals ik al eerder bij andere poppen gezien heb gewoon niet de kleur hebben als de wildkleur en
          er zijn mensen die dit heel interessant vinden.
          Misschien dat kees vanuit zijn ervaring en wildkleur kennis er iets van kan zeggen?

Gr. Ben
          Groeten, Ben

Opmerking

Ter vergelijking, links de man, rechts de pop.
            Inderdaad je foto's zijn niet best.

Opmerking

Betere vogel

Hallo Sytse, dank ook voor jouw bijdrage. Ik volg jouw kweek met interesse, mooie duidelijke verslaggeving heb je op je site.

Ik heb hier een wat betere foto, zoals hier goed te zien is mist er veel "groen" op de rug.

Opmerking

geel (oranje) stuit i.p.v rood.
                had ik nog nooit gezien.
                zou hem lekker houden, zijn leuke vogels.
                http://www.vogelarena.com/voliere/vo...000000678.html

Opmerking

Klopt Peter, ik heb een paar jaar geleden 1 keer een koppel geelstuit gehad, lagen helaas de volgende dag beide al dood. In Zwolle gekocht van een Tsjech. Ik zou deze vogel zeker houden, de conditie lijkt niet 100%. Maar dit is zeer zeldzaam.
                  Ik hoop dat je ermee kweekt.
                  Ik heb geen idee hoe dit vererft. Als je jongen kwijt moet dan hoor ik het graag!

Opmerking

Kan dit niet gewoon het gevolg zijn van binnen houden? Als je een Japanse nachtegaal in de woonkamer gaat houden onder kunstlicht verliest hij ook alle groen en rood in het verenpak en wordt grijsbruin. Ik kan mij zo voorstellen dat dit een wat oudere pop is die een poos in broedkooien heeft gezeten. Over geelstuit ed weet ik niks. Dus het kan natuurlijk ook een mutatie zijn.

Als de vogel kweekt zou ik het dier dus nooit uitsluiten op basis van de kleur. Want het is of een kleurafwijking die blijkbaar niks doet met de gezondheid of het is een afwijkende kleur door afwijkende verzorging. Ook dat zou niks uit moeten maken.

Verder heeft ze al een nest. Dus uitsluiten voor de kweek en ondertussen benieuwd zijn welke kleur er nu uit zal komen is een beetje dubbel

Opmerking

Dank voor jullie informatie en reacties. Door jullie krijg ik nu een heel andere kijk op deze Dorn. Ik heb er niet bij stil gestaan dat je het ook kan zien als iets heel bijzonders en niet alleen als afwijkend van hoe 'het hoort'.

Ze zit te broeden op volgens mij drie eieren. Ik hoop dat ze bevrucht zijn en er jongen van op stok komen. Als je dan interesse hebt Sytze moeten we zeker even contact hebben. Misschien kunnen we wat ruilen.

Opmerking

Aan de intensiteit/glans van de oogstreep te zien (of die nu rood, geel of ertussen ligt), is volgens mijn ervaring deze pop niet in topconditie.

Ook al heeft ze eitjes gelegd, dan nog zou ik haar voorlopig uitsluiten voor de kweek, en er alles aan doen om haar tiptop in orde te krijgen. Geef haar natuurlijk (zon)licht, badwater, eivoer, halfrijpe graszaden en pinkies/buffalo's, maar ontneem de mogelijkheid om te kweken, want dankzij deze zaken zal ze alsnog willen nestelen. Tegen (ten vroegste) september bekijken hoever ze staat om eventueel een laatste poging buiten te wagen of ze gelijk binnen de kans te geven om te nestelen.

Natuurbroed dornastrildes kweken is niet makkelijk, maar systematisch de legsels onder JPM leggen wordt zeer vaak gedaan, met conditieverlies voor de pop na x-tal legsels (en dit lijkt me dergelijk geval).

Dus geef ze dit seizoen om helemaal tot haar positieven te komen.

My 2cents.
                        www.veugelkoer.be Voorlopig nog non-actief

Opmerking

Heb vorige week mijn eerste jonge dorns mogen verwelkomen. ik had 1 man en 2 poppen. maar alleen maar onbevruchte eieren, ik heb er 1 man bij gekocht, en zie hier.

[IMG][/IMG][IMG][/IMG]
                          groeten Ton
                          mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Opmerking

Working...
                            X