Mededeling

Collapse
No announcement yet.

tweede keer Gouldman met dode jongen in de bek

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• tweede keer Gouldman met dode jongen in de bek

Omdat ik dat nog nooit had gezien was het even schrikken toen ik een gould man met een dode jongen in de bek zag vliegen. Deze kwam uit het het al eerder door mij vermeldde nest gebouwd in een sier vaas.

Daarvan heb ik inmiddels het advies gekregen de man tijdelijk apart te zetten.

Echter nu voor de tweede keer weer een man met een dood jong waar de eischil nog aanzat.

Deze man heeft een nest met drie jongen die nu zeven dagen zijn. Er lag nog 1 ei in het nest dat zal de dode jongen geweest zijn.

Nu vroeg ik mij af is dit uitsluitend aggresief gedrag of worden ook jongen verwijderd die niet levensvatbaar zijn?

Groeten Rob koppen

Het kan komen dat je misschien te weinig nestkastjes hebt hangen,
    heb dat zelf vroeger ook mee gemaakt, ik dacht toen, ik stop met kweken,
    had alle nestkastjes er uit gehaald, behalve 1 waar nog een koppel Goulds in zaten met 5 jongen,
    een andere pop wou in dat nestkastje en was bezig de jonge vogels er uit te trekken, alle 5 de jongen dood,
    als ik nu stop met kweken haal ik alle nestkastjes er uit,

Opmerking

Misschien is dat ei per ongeluk kapotgegaan en heeft de man het om op te ruimen naar buiten gebracht?
      Volgens mij ruimen ouders het nest op als een jong dood is of niet levensvatbaar.
      Wij hebben ook een keer een dood bichenowjong op de balk bij het gaas gehad. Dat is een paar meter bij het nest vandaan. Moet dus ook door een vogel daar 'neergelegd' zijn.

Wees in dat geval maar blij dat ze een dood jong eruit gooien. Anders zou je verrotting in je nest krijgen waardoor ze de andere jongen ook niet meer zouden gaan voeren.

Groetjes, Chantal
      http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Gerrit Bredenhoff
        Het kan komen dat je misschien te weinig nestkastjes hebt hangen,
        heb dat zelf vroeger ook mee gemaakt, ik dacht toen, ik stop met kweken,
        had alle nestkastjes er uit gehaald, behalve 1 waar nog een koppel Goulds in zaten met 5 jongen,
        een andere pop wou in dat nestkastje en was bezig de jonge vogels er uit te trekken, alle 5 de jongen dood,
        als ik nu stop met kweken haal ik alle nestkastjes er uit,
        dit lijkt me een eenmalig, toevallige, gebeurtenis.

wat Chantal zegt is plausibeler

het kan zijn dat het jong te zwak was of niet uit het ei kon komen o.i.d. en dat de man om deze reden het jong maar verwijderd heeft uit het nest.

Opmerking

heb het ook wel gehad dat er een jong uit werd gegooit maar ze verzorgden de rest die er nog in zat prima,dus vermoed zelf dat het een kwestie is van opruimen.

Opmerking

Bedankt voor reacties, meeste wijzen er toch op dat het een om een niet levensvatbaar jong gaat.

Klopt voorlopig want gaat nog steeds goed met de drie jongen die al in het nest lagen.

Groeten
            Rob koppen

Opmerking

[QUOTE=Gerrit Bredenhoff;228103]Het kan komen dat je misschien te weinig nestkastjes hebt hangen,

Zal ik wel rekening mee houden. door binnenkort alle nestkastjes in 1 keer weg te halen. Was in dit geval niet aan de orde. Waren beide mannen met jongen uit eigen nest

Groeten
              Rob koppen

Opmerking

Working...
              X