Ik heb een mooi koppel gordelgrasvinken, hoe lang duurt het voordat er een nestje komt bij deze mooie vogels. Ze zitten al enige weken bij elkaar maar er gebeurd nog steeds niets. Ze hebben al wel gepaard dus het zijn wel echt een man en een vrouwtje. Ik heb ze ook kokosvezels gegeven en daarmee hebben ze het nestje iets mee bewerkt. Maar hoe lang duurt dit allemaal. Wie kan mij hierin helpen.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Gordelgrasvinken
Collapse
X
-
hoe groot is de kooi/vlucht? zijn er nog meer vogels? hoe oud zijn de vogels?
hebben ze badwater?
-
Ze zitten in een ruime kooi, ruim 50 cm breed en ze hebben de hele dag door een badje aan hun kooi hangen. Hoe oud de vogels zijn? Ik denk nog jong, maar niet te jong, niet ouder dan een jaar. En ze krijgen trosgierst en goed tropenzaad elek dag vers en ook elke dag vers water.
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door Karin38Ze zitten in een ruime kooi, ruim 50 cm breed en ze hebben de hele dag door een badje aan hun kooi hangen. Hoe oud de vogels zijn? Ik denk nog jong, maar niet te jong, niet ouder dan een jaar. En ze krijgen trosgierst en goed tropenzaad elek dag vers en ook elke dag vers water.
die van mij zijn ong. 10maand en hebben nu een nestje, eerder kan ook echt niet (geprobeerd met een man, maar ging niet). dus ze kunnen best nog te jong zijn...
ik voerde tijdens het kweken eivoer, tropenzaad, grit (was door het zaad gemengd, anders eten ze het niet goed (mijn ervaring)) en als de jongen op uitvliegen staan trosgierst.
als nestkasje gebruikte ik kanarie kastjes (de kastjes, niet de kuipjes) en kokosvezel.
als verlichting heb ik ''cool white'' TL lampen.
misschien heb je een moeilijk koppel, 1 koppel heeft eerst een stuk of 25eieren gelegd en daarvan waren er in totaal maar 3 bevrucht (die hebben ze uit het nest gegooid) maar bij een ander koppel had ik 6eieren en 6bevrucht. als ze eenmaal goed gekoppeld zijn blijven ze ook bijelkaar tot je ze echt uitelkaar haalt.
in (broed)kooien kweken is wat moeilijker maar in een kweekvlucht met voldoende nestkastjes lukt het eigenlijk ''altijd'' wel.
Opmerking
-
Ze zitten in een ruime kooi, ruim 50 cm breedGroet Ton,
www.allevogels.nl
Opmerking
-
Hi Karin,
Eigenlijk niet zo'n moeilijke vogel om mee te kweken.
Begin met een ruime kooi (ruim zoals Ton Koek het beschrijft).
Een goed zaadmengel, cuttlefish, dagelijks vers water, grit en af en toe wat trosgierst.
Verder moet je zeker weten dat het natuurlijk een koppel is.(een man en een pop) paringen tussen twee dieren van hetzelfde geslacht is niet abnormaal
Gun ze eerst de tijd om aan elkaar en de omgeving te wennen en dan moet je ze in broed conditie zien te krijgen.
Ik was ook al "enige weken" getrouwd, maar het duurde toch nog 5 jaar voor de eerste baby langs kwam.
Zelf hou ik het erop dat de vogels ten minste een jaar oud moeten zijn voor je er mee kweekt.
Zijn ze eenmaal zo ver geef ze dan wat witte donsveertjes om het nest af te werken.
Success en veel geduld toegewenst.
Groet, Kees, NT, Oz
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door Ton KoekDat is niet ruim, dat is voor dergelijke vogels behoorlijk klein juist. 100 x 50 x 50 zou ik zelf als minimum aanhouden.
(ik had gelezen dat een een ruime kooi had van 50cm diep, mijn fout)
Opmerking
-
In deze kooi waar ze nu zitten heb ik een heel mooi nestje Japanse meeuwtjes gekweekt met heel veel succes. Ik geef ze ook eivoer en grit, dat lusten ze heel graag. De kooi is trouwens 80 cm hoog. IK wacht wel rustig af hoe het verder gaat met ze. Ze kunnen heel goed met elkaar opschieten, dus dat is het probleem niet.
Opmerking
-
-
mijn kanarie en gordels kunnen ook goed met elkaar overweg maar dat betekend nog niet dat het meteen een koppel is.
en JM zijn wel iets anders dan gordels.
@Karel81 bij mij slapen ze als er geen nest is op de stok (en in broedkooien ook maar dan ook wel eens op de stok als er wel een nest is)
Opmerking
Advertentie
Collapse
Opmerking