Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kleine nesten Gouls

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Kleine nesten Gouls

Alhoewel ik tevreden ben met de kweek in mijn voliere vroeg ik mij het volgende af.

In drie nesten zijn er maar 1 jongen op stok gekomen.Er waren in die nesten wel meer eieren gelegd maar niet uitgekomen

Bij de kwekers hoor ik daar niet veel over maar krijg de indruk dat kleine nesten niet iets is waar je mee te koop loopt.

Mijn vraag is het zo dat kleine nesten een aanwijzing zijn dat er ergens iets niet goed gaat? En zou ja wat kan een mogelijke oorzaak zijn.

Groeten
    Rob koppen

Ouder keuze en broed rijpheid lijken mij de hoofd oorzaken bij dergelijk malheur is de ervaring die ik er van heb.

Opmerking

Wat ik heb gehoord en tot nu toe ook ervaren heb bij twee koppels mutatie kleuren dat deze een lager percentage hebben dan de wildkleur. Bij de gele max 5 eieren en max 3 jongen. Merendeel 2 jongen. Andere eieren onbevrucht.
      wildkleur vorig jaar 4 tot 8 eieren en ook bevrucht en uitgekomen.
      Over welke kleur heb jij het?
      Jo

Opmerking

Wel, dit is nu nog eens interessant om over na te denken : welke invloed heeft pastel op het uitkippingspercentage/bevruchtingsgraad van de eieren ten opzichte van de wildvorm ?

Daar moet volgens mij een verklaring en een oplossing voor zijn.

Zal er eens over praten met mijn collega-gouldkwekers, met jarenlange praktijkervaring, op de volgende vergadering van onze speciaalclub.

Opmerking

Het is geen uitspraak van mij maar wel van een kweker die eveneens wild en mutatie kweekt. Zelf kweek ik geel dit jaar voor het eerst en kom niet hoger dan 5 eieren maar met een max van 3 jongen.
          Het hoeft allemaal niet zo vreemd te zijn als je alleen kweekt en het niet boeit hoe de afstamming is. Maar ik heb ook het idee dat er kwekers zijn die het achterste van hun tong niet laten zien. Vogels die onder de maat blijven wat eieren leggen en het uitkomen betreft daar is toch iets mis mee. Maar je bent een goeie wil je dat boven water krijgen.
          Maar dat is dus ook niet alleen bij de goulds amadines.
          Jo

Opmerking

Hallo Rob,

Ik heb de basis dingen nog niet voorbij zien komen dus hierbij toch nog even.
            Hebben ze badwater? Ik bedoel meer is je luchtvochtigheid goed?

Verder iets wat je eens zou kunnen proberen maar pas wel op.
            Als je de vogels iets levend diepvries voer geeft gaan ze vaak langer door met leggen.

Verder is de conditie belangrijk van je vogels
            Ook ben ik van mening dat je soms in het bezit kan zijn van vogels die
            genetisch gewoon minder productief zijn.
            Kortom goed door selecteren en niet alleen de mooiste kleur vogel aanhouden.

gr. Ben
            Groeten, Ben

Opmerking

Bedankt voor de snelle reacties,

Even wat willekeurige reacties op gemaakte opmerkingen:

Luchtvochtigheid is goed. Elke middag badwater beschikbaar. Ik heb nog nooit levend voer gegeven. Ben geeft ook aan door selecteren. Neem aan dat bedoeld wordt op ouder paren die wel grotere nesten voortbrengen.
              Stel dat er wel mooie jongen uit kleine nesten komen zou je die dan uitselecteren.

Ik heb de indruk ben van mening dat ik gezonde vogels heb

Voliere kweek is voor echte kwekers denk ik wat minder geschikt.

Ben me een beetje aan het richten op OK/WB

Koppels waren o.a

OK/PB x OK/WB
              ZK/PB x OK/PB
              RK/PB x ZK/PB

Op dit moment heeft een koppel RK WB geel x OK PB geel een nest gebouwd in een siervaas die op de grond lag. Daarin liggen vijf eieren afwachten wat dat wordt.

En waarachtig gisteren en vandaag zijn vier jongen uit het ei gekomen van een ZK PB x OK WB. Uit de opmerking van Jo begrijp ik dat een zekere terughoudendheid over dit onderwerp ook bij andere soorten kwekers voorkomt.

Een hele vreemde gedachte van mij die ik nergens op kan baseren. Met 30 goulds is mijn voliere ( 5 x 1,5 mtr buitenkooi en 1,5 x 1,5 binnenkooi)
              behoorlijk vol. Zouden de vogels daar hun aantal jongen op aanpassen?

Groeten
              Rob koppen

Opmerking

Jo

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ben86
                  Hallo Rob,

Ik heb de basis dingen nog niet voorbij zien komen dus hierbij toch nog even.
                  Hebben ze badwater? Ik bedoel meer is je luchtvochtigheid goed?

Verder iets wat je eens zou kunnen proberen maar pas wel op.
                  Als je de vogels iets levend diepvries voer geeft gaan ze vaak langer door met leggen.

Verder is de conditie belangrijk van je vogels
                  Ook ben ik van mening dat je soms in het bezit kan zijn van vogels die
                  genetisch gewoon minder productief zijn.
                  Kortom goed door selecteren en niet alleen de mooiste kleur vogel aanhouden.

gr. Ben
                  Ben ik de broedtijd en ook daarbuiten krijgen mijn vogels best wel regelmatig diepvries voer in de vorm van pinkys en ook wel meelwormen. Dit heeft niet geleid tot een groter legsel. Wel montere jongen.
                  Jo

Opmerking

Bij mij geven de gele vogels juist veel meer eieren

Wildkleur man x gele pop:
                    • 1e broed 8 eieren 6 jongen
                    • 2e broed 7 eieren 5 jongen
                    • 3e broed 5 eieren 4 bevrucht (helaas gestopt met broeden)

Geel x Geel:
                    • 1e broed 6 eieren 5 bevr 4 jongen
                    • 1e broed 7 eieren (3 stuk gemaakt door eerste jongen)

Ik heb met een aantal wildkleur poppen (eigen kweek) gezien dat de 1e en soms 2e keer broeden het aantal bevruchte eieren vaak minimaal is

Opmerking

1000HrZ

Nou ik vind dit een heel mooi staatje wat duid op goede eigenschappen. Het kan best zo zijn dat op enig moment ook daadwerkelijk alle eieren bevrucht zijn. Dat is vaak ook afhankelijk van een aantal factoren en hoeft niet per se genetisch te zijn. Maar ik denk dat het best wel interessant is dat kwekers bijhouden hou hun kweekvogels het doen en daar verder op bouwen.
                      P.s. heb je enig idee waarom de vogel gestopt is met broeden? De rui of ziek worden?
                      Jo

Opmerking

Ja ik ben er zelf ook blij mee :-)

De reden waarom ze gestopt zijn met broeden is mij niet echt duidelijk.
                        Ze zijn gestopt op de dag voordat de jongen uitkwamen. Er zijn namelijk nog wel 2 uitgekomen maar deze hebben het helaas niet gered.

Er bestaat een mogelijkheid dat een van de andere 9 jongen ze gedood heeft en dat ze daarom niks meer gedaan hebben.

In elk geval ben ik tevreden met de 6 gezonde poppen en 3 mannen die er zijn uit gekomen.

Zo had ik vorig jaar over het hele jaar gezien 2 poppen en 30 mannen, dit is nu ongeveer 22 poppen en 10 mannen :-)

Opmerking

Waarom het aantal poppen en mannen zo verschillend is en vooral wat daar de reden van kan zijn is mij een raadsel. Vorig jaar ook bijna driekwart aan mannen ten opzichte van poppen. Wat meer mannen vind ik niet erg omdat dit voor de eigen selectie wel wat speelruimte geeft. Maar als je gaat verkopen wilt men toch wel eigenlijk een koppel hebben. Is ook logisch maar ja wat dan niet is, is niet.
                          Jo

Opmerking

Waarom het aantal poppen en mannen zo verschillend is en vooral wat daar de reden van kan zijn is mij een raadsel.

Opmerking

Had bij me vader ook een keer een nest gehad van zwartkop pop en roodkop man, alleen maar poppen eruit.
                              Mutaties zijn meestal wel zwakker dan de wildvorm, wel een interessante verhaal wel
                              Groeten Niels

Opmerking

Working...
                              X