Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hoe verloopt kweek?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Hoe verloopt kweek?

Hallo
    Hoe verloopt de kweek bij jullie? Bij ons beginnen ze nu pas echt, we hebben op dit moment uitgevlogen, 3 jonge zwartkopsijzen, 1 jonge mannelijke baardman
    Maar vandaag even een ronde gedaan qua eierleg, 3 barmsijs eieren, 4 nesten zwartkopsijs eieren, elke man heeft dus eieren op dit moment, we hebben namelijk ook trio's
    En het mooiste wat ik nooit had verwacht, is dat mijn Japanse nachtegalen toch echt een nest hebben gemaakt, ik kan niet wachten, helaas ben ik binnenkort op vakantie en moet ik mijn oom en zus alle jongen toe gaan vertrouwen, maar hoop dat het allemaal goed verloopt hier
    Mvg Birdbreeder!
    Amerikaanse sijzen + Postuurkanaries
    Vergeet niet te kijken op mijn site!
    http://birdbreeder.simpsite.nl/

Hoi Birdbreeder,
    Mijn Cubavinkjes zijn gisteren begonnen met nestje te bouwen en de bouw ervan loopt als een trein. mooi nestje met lange pijp aan de ingang waar enkel zij door hun kleine gestalte doorheen kunnen. Hoop dat het lukt...
    Ik zie dat jij nestje gehad hebt van zwartkopsijzen.
    Wat bied jij die vogels aan als nestgelegenheid ?
    Mijn popje probeert wel nestje te bouwen maar weet het precies niet goed :-)
    Heb jij enkele nuttige tips ?
    Audi et alteram partem

http://buiten-voliere.webnode.nl/

Opmerking

De kweek bij onze vogels is al even bezig en gaat gestaag door.
      Bichenow (1), van ander koppel een paar hele kleintjes van een week oud in het nest (3?), nu net uitgevlogen binsen (3), nu net uitgevlogen diamantduif met nog eentje in het nest (2), zebravinken (13), Japanse meeuwen (5), gordelgrasvinken (2).

Leuk dit topic om te lezen wat andere mensen hebben.
      Wij voeren gewoon als extra eivoer en af en toe universeelvoer erdoor.
      Elke dag trosgierst en een goede mix zaden.
      Elke dag of om de dag wat groen.
      Badderbak is elke dag aanwezig. Alsook ruimschoots cocosvezel en ander materiaal omdat ze soms tijdens het broeden hun nest nog verder afmaken.

Groetjes, Chantal
      http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

Opmerking

Wizzy, ik geef een kanarie nest kast, mijn poppen weten er vaak ook geen raad mee, want ze zijn erg kieskeurig, mijn tip is, je gooit er een toef nestmateriaal in, maakt met je handen een kommetje, en biedt ook gewoon nestmateriaal aan, binnen 1 dag is het klaar, ik had het gedaan omdat ze al maanden aan het slepen waren maar geen nest kwam, en nu heb ik bij alle koppels een nest, sommige poppen maken de nesten zelf, maar lukt dit niet, dan helpt dit zeker, een andere tip vind ik, is dat ik pas pinkies geef zodra de eieren worden gelegd, anders wordt de man veel te wild en begint de pop niet met nestbouw Hoop dat je hier wat aan hebt
        En met je cubavinken, straks lijkt het of ze niet broeden, maar dat ik wel zo, ze gaan gewoon meteen het nest af zodra ze je horen, bij mij is het nooit gelukt om jongen op stok te krijgen, vaak laten ze bij mij het nest in de steek omdat de eieren onbevrucht zijn, maar zijn erg leuke en actieve vogeltjes, daarom zal ik deze ook altijd houden ook al kweek ik er niks mee

Opmerking

In mijn voliere verloopt de kweek met mijn goulds vanaf het begin voorspoedig.Inmiddels 13 jongen op stok. Terwijl in 5 nestkastjes druk wordt gebroed. Vandaag in een van de nestjes weer een jong uitgekomen verwacht de rest binnenkort.

Ook is er een koppel Gele Goulds die een stenen siervaas als nest hebben omgebouwd waar inmiddels ook vier eeiren in liggen.

Wordt nog wat betreft het ringen zou niet weten hoe ik erbij moet komen.

Maar voorlopig ben ik tevreden met de kweek van dit jaar.

Groeten
          Rob Koppen

Opmerking

Hallo Rob,

Kun je niet met een lange lepel bij de jongen komen?
            Bij mijn vuurvinken heb ik vorig jaar dit ook gedaan maar het nest was niet heel diep.

Hierbij een update/status van mijn kant.
            Ik heb mijn edelzangers al geruime tijd bij elkaar zitten
            ze begonnen met slepen strootje in het nest dan weer dons erin
            volgende dag eruit etc. nu heb ik een kokos matje in het nest gelegd en
            hebben ze daarop een klein nestje gemaakt. Dus even afwachten wat het doet.
            Verder heb ik een week 2 koppels goudbuikjes bij elkaar
            en sinds gisteren een kolonie goudbuikjes 3 span en 1 span vuurvinken bij elkaar zitten.
            Deze hebben allemaal nog niks gedaan.

Ook heb ik momenteel 1 vuurvink man van vorig jaar in de tt kooi om alvast te wennen.

Ik ben ook begonnen met kiemzaad door het eivoer te doen.
            Dus voorlopig maar weer even afwachten of er nog iets gebeurt.

groeten, Ben
            Groeten, Ben

Opmerking

Jo

Opmerking

Op stok :
                8 jonge kapoetsensijsjes (van 2 koppels)
                2 jong zwartborstsijsjes
                8 jonge gouldamadines (van 1 koppel, de man is geel, 4 jonge zijn ook geel)

Mislukt :
                15 onbevruchte eitjes, bij 2 koppels kapoetsensijsjes.
                3 jonge gouldamadines dood
                1 jong zwartborstjes dood en het eerst broedsel van 3 bevruchte eitjes mislukt.

Op dit moment:
                1 koppel kapoetsensijsjes op 4 eitjes

Dat blauwe vraagteken boven mijn berichtje moet weg, ik weet alleen niet hoe ik die weg kan krijgen.
                groetjes
                Heidi

Neem eens een kijkje op mijn site.
                http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

Opmerking

Even bij mij ook in 1 duidelijk overzicht:
                  Uitgevlogen:
                  1 jonge mannelijke baardman
                  2 jonge mannelijke zwartkopsijzen en 1 jonge pop
                  Mislukt:
                  Nest barmsijzen(onbevrucht)
                  Nest zwartkopsijzen(pop eierpikker die broedt nu wel)
                  Nest goudvinken(pop eierpikker en legt eieren niet in nest)
                  Nest Baardmannen(1e ronde jong spontaan verdwenen, 3e ronde jongen niet gevoerd)
                  Nog bezig:
                  4 Koppels zwartkopsijzen(eerste jong uit het ei vandaag)
                  1 nest Japanse nachtegalen
                  1 koppel kobalt barmsijzen op eieren
                  1 ei gevonden van Baardmannen, zonder nest, helemaal intact

Opmerking

Hallo Ben,

Goede tip had ik zelf nog niet bedacht. Als het wat wordt zal ik zeker een poging wagen.

Groeten Rob

Oorspronkelijk geplaatst door Ben86
                    Hallo Rob,

Kun je niet met een lange lepel bij de jongen komen?
                    Bij mijn vuurvinken heb ik vorig jaar dit ook gedaan maar het nest was niet heel diep.

Hierbij een update/status van mijn kant.
                    Ik heb mijn edelzangers al geruime tijd bij elkaar zitten
                    ze begonnen met slepen strootje in het nest dan weer dons erin
                    volgende dag eruit etc. nu heb ik een kokos matje in het nest gelegd en
                    hebben ze daarop een klein nestje gemaakt. Dus even afwachten wat het doet.
                    Verder heb ik een week 2 koppels goudbuikjes bij elkaar
                    en sinds gisteren een kolonie goudbuikjes 3 span en 1 span vuurvinken bij elkaar zitten.
                    Deze hebben allemaal nog niks gedaan.

Ook heb ik momenteel 1 vuurvink man van vorig jaar in de tt kooi om alvast te wennen.

Ik ben ook begonnen met kiemzaad door het eivoer te doen.
                    Dus voorlopig maar weer even afwachten of er nog iets gebeurt.

groeten, Ben

Opmerking

Op dit moment 4 jonge kapoetsensijzen van 1 koppel in 2 rondes.
                      14 jonge goulds van 1 koppel over 3 rondes. Dit koppeL heb ik nu gestopt omdat ze weer wilden nestelen.

In de voliere liggen jonge bichenows en gisteren was het 1 e ei van de 4 van de Forbes papegaaiamadines uitgekomen.
                      xxxxxxxxxxxxxx.
                      De andere koppels overjarige goulds zijn bijna uit de rui misschien gaan die nog aan de slag.

Verder heeft gisteren een zwartkopsijs in de binnenruimte gisteren een 1 e gelegd.

Het koppel bruinborstrietvinken zit gezellig bij elkaar maar maakt geen aanstalten om te gaan nestelen.
                      2 koppels kapoetsensijzen waarvan de poppen geen nestdrang hebben.

De komende 2 1/2 maand kan er nog van alles gebeuren we wachten het af.

Opmerking

Broed 2013

Hoi,

leuk om jullie ervaringen te lezen...
                        bij mij is alles ook trager en later dan voorheen. komt deels doordat ik ze wat later dan normaal heb voorzien van nestgelegenheden (agv uitbreiding voliere)
                        ik broed volledig koud in een buitenvoliere met nachthok

Toch ben ik niet ontevreden:
                        - diamantduifjes op stok (ondanks dat de duivin doodging toen de jongen 4 dagen waren, groot gebracht door de doffer/man)
                        - 2x 4 goulds op uitvliegen
                        - meerdere spitsstarten op stok
                        - 15 zebravinken op stok, vnl witte

Mislukt:
                        - 2x nest van de kwartel
                        - nest van de binsen

Verder is het nog volop broeden en jongen. kan door vegetatie en ingewikkelde nesten niet overal schouwen. Helaas.

Cubavinkjes zijn ook bezig met broed. Vorig jaar voor het eerst (6 totaal) jongen op stok, dit jaar nog niet, maar vind het altijd wel opvallend (bij mij dan...) dat je amper doorhebt dat ze broeden... Ze blijven allebei actief.

Een roodkop bins is trouwens helemaal woos van de cubaatjes

Succes allen met de broed!
                        Groeten,

Henry
                        zebravinken, japanse meeuwtjes, diamantduifjes, chinese dwergkwartels, gouldamadines, cubavinken en roodkopamadines.

Opmerking

Helaas bij mij 1 nest is blijkbaar de eierpikker weer actief, een ander nest met jongen worden de jongen uit het nest verwijdert door iemand, weet niet wie? Gaat allebij om zwartkopsijzen

Opmerking

Met name Japanse nachtegalen en mindere mate de baardmannetjes zijn
                            gek op jonge vogeltjes van kleinere soorten.
                            Als je deze soorten er bij in zitten;hoef je je niet meer af te vragen waar alle
                            jongen gebleven zijn.
                            Wel duur voer!

M.vr.gr.Evert-jan

Opmerking

hallo de kweek bij ons(binnen en buiten)
                              9 driekleur papagaai amadine
                              8 bichenow astrildes
                              17 gould amadines
                              2 emblema picta's (geschilderde astrilde's)
                              1 sint helena fazant
                              1 masker amadine
                              diverse Japanse meeuwen
                              5 kanaries
                              3 brilwevers(buiten)

mislukt:
                              te veel om op te noemen(word ik depressief van.. )
                              Duco

Opmerking

Working...
                              X