Als dit uw eerste bezoek is bekijk dan de veel gestelde vragen. U moet zich registeren voordat u zelf berichten kunt plaatsen en bijlage kunt bekijken.
Blauwfazantjes heb ik altijd wat ouder pas aan het broeden gekregen, anderhalf tot twee jaar nadat ik ze gad. Geen idee hoe oud ze dan waren, het was import destijds allemaal.
Bedankt voor de reactie's. Ik heb een aantal vogels van 2007. Deze kan ik dan denk ik volgende zomer in zetten. Dat komt goed uit.
Wat wordt geadviseerd. De vogels zowel zomer's als s'
winters bij elkaar te houden? Of is het beter de vogels te scheiden en voor het broedseizoen weer bij elkaar te zetten?
De laatste tijd gaan er steeds meer geludien de geslachten te scheiden, vooral om de pop de nodige rust te gunnen.
Zoals bekend gingen de popjes altijd eerder dood, mogelijk door "overbelasting" van te felle mannen.
Als ik ze nu had, zou ik ze gescheiden houden, een half jaar wel.
Bedankt voor je reactie. Zijn er meer mensen die ervaring met deze methode (man gescheiden van pop tijdens de rust periode) hebben? Ik zie reacties tegemoed.
Bedankt voor je reactie. Zijn er meer mensen die ervaring met deze methode (man gescheiden van pop tijdens de rust periode) hebben? Ik zie reacties tegemoed.
Bij mij gaan ook de meeste vogels apart, puur voor de rust voor de pop.
Op zich heeft dit mijn voorkeur. O.a. voor de vuurvinken en blauwfazanten. Ik zal dan sommige mannen van de zelfde soort bij elkaar moeten zetten, om ze te kunnen scheiden van de poppen. Zal dat problemen opleveren? En zo ja, welke?
Ik pas dit al jaren toe om de mannen en de poppen te scheiden.
Nu heb ik wel zebravinken.
Maar nu weet ik wel zeker dat de poppen hun verdiende rust krijgen en ik kan zelf de koppels samenstellen die ik wil.
Anders heb je de kans dat de vogels zelf gaan koppelen in samenstelling die je misschien niet wil.
in augustus heb ik een koppel bruinborstrietvinken (geboren mei 2007) aangeschaft om daar in 2008 mee te kweken in de voliere.
Ik had ze zolang in een broedkooi gezet.
De eerste week moest de pop niets van de man (die steeds zat te baltsen) weten. Na een week klikte het en na 3 weken vond ik een eitje op de bodem.
Ik heb de pop met poppen van andere soorten in een kooi gezet en de man met andere mannen in een andere kooi.
Ik heb ze nu op eieren zitten, voor de tweede keer.
Eerste keer hebben ze de eieren niet uitgebroed, heb deze onder jap. meeuwtjes gelegd en afwachten maar.
Nu de tweede keer kijken hoe het gaat anders daarna scheiden tot de zomer, en dan in de buitenvoliere opnieuw proberen.
Opmerking