Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Geslachtsbepaling oranjekaakjes

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Geslachtsbepaling oranjekaakjes

Ik heb een tijdje geleden een paar oranjekaakjes gekocht. Op internet heb ik al het een en ander gelezen over de verschillen tussen de geslachten, maar ik vind het in praktijk erg lastig om te zien. Zijn hier mensen die me er mee kunnen helpen?

Dit zijn foto's van de eerste vogel:

En dit is de 2e vogel:

Ik heb de foto's gemaakt met mijn mobieltje, dus de kwaliteit is een beetje zo-zo, maar ik hoop dat het duidelijk is. Ik heb zelf al een vermoeden, maar wil graag een second opinion .

Opmerking

Hallo
      Ik zou zeggen de eerste foto's zijn van de pop en de laatste van de man
      DIT denk ik door de intensiviteit van het oranje van het masker
      Duco

Opmerking

Heb er niet veel ervaring mee heb ze 1 keer gehad mij is toen verteld dat je het verschil kunt zien aan grijs onder de staart bij jou vogels zit daar ook kleur verschil in, maar weet niet meer wat de pop of man is.

Gr Harm Berend
        Onze site Tropische Vogels: http://hbgrimmius.webklik.nl/

Opmerking

Hoi,

Het oranje is inderdaad intensiever bij vogels die uit dezelfde streek komen.
          is dit niet zo dan kan een pop intensiever van kleur zijn als de man.
          Afrika is groot dus verschil in intensiteit ook.
          Of je heb 2 mannen met echt een kleur tint verschil in het masker.
          Hoe reageren ze op elkaar dan?
          een span reageert anders als 2 mannen.
          Ook zijn ze nog niet helemaal goed in conditie lijkt het dus kan de kleur ook nog iets anders worden.
          wil je van al het gezeur af en het zeker weten laat ze dan even dna sexen.
          Scheelt je een hoop gezeur en weet je zeker wat je in je hok heb vliegen.

gr. Ben
          Groeten, Ben

Opmerking

Ok bedankt voor het meedenken. Ik heb deze 2 vogels gekocht als koppel. De eerste de pop, en de tweede de man. Ik heb de man echter nog nooit horen zingen. Aan de oranje kaakjes kan ik maar weinig verschil zien qua intensiteit (op de foto niet echt duidelijk te zien). Ze zitten wel veel samen, maar dat doen afrikaantjes wel vaker, ook 2 mannen of 2 poppen. Ik merk niet duidelijk imponeer gedrag van de man. Ik vind de ene over het algemeen net een tintje grijzer dan de andere, maar ik vond het niet overtuigend genoeg .

Op deze site staan mooie foto's waar de verschillen duidelijk te zien zijn: http://natuurbroed-vogels.blogspot.n.../oranjekaakjes
            De man heeft veel geel op de onderbuik, dit mist bij mij bij beide vogels. Ook is de staart veel zwarter. Daarom had ik het vermoeden dat ik 2 poppen had. Ik kan via een kennis eventueel een man bijkopen, maar ik twijfel. Als ik al een koppel heb, dan heb ik natuurlijk niks aan een losse man er bij. Als dit nou wel 2 poppen zijn, zou ik dan een man met ze samen kunnen zetten en ze samen laten? Of moet ik er dan een pop bij weg halen?

Opmerking

man of pop

hallo ik denk dat het 2 mannen zijn zo te zien aan her grijs op de buik,bij poppen is daar toch vaak meer een bruine kleur te zien.
              ze moeten wel goed in conditie zijn en alle veren hebben om het goed te kunnen zien.
              ik zou ze altijd per paar zetten en nooit per trio,heb het zelf 1 keer gedaan met als gevolg 2 nesten en een man die bijna overspannen raakte om van het ene naar het andere nest te vliegen om te voeren.
              mvg wim

Opmerking

Hallo Wim,

dat is een luxe probleem volgens mij. Het is echt niet de moeilijkste afrikaanse soort.
                Maar er wordt volgens mij veel te weinig serieus gekweekt met dit leuke vogeltje
                Dus als een trio garant staat voor een gestrest mannetje omdat die zoveel moet voeren.
                Zou volgens mij iedereen het zo moeten doen.
                Het is natuurlijk afhankelijk van de ruimte waarin ze komen maar zelf zou ik
                dan minimaal proberen 2 span of anders 5 vogels in 1 ruimte/vlucht te doen 3 lijkt me niet echt de juiste combi.

gr. Ben
                Groeten, Ben

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ben86
                  dan minimaal proberen 2 span
                  The more the marrier met oranjekaakjes, ze zijn ook 't gelukkigst in een groep.

Opmerking

in een groep of niet????

hallo
                    mijn ervaring is dat ze per paar beter broeden en jongen grootbrengen dan in een groep
                    dan word er vaak toch teveel verstoord.
                    heb ze nu niet meer helaas,mijn hoogste aantal jongen in 1 jaar is 16 oranjekaken en dat was toch niet verkeerd wel alles in vluchtjes gekweekt die hoeven niet te groot te zijn en vaak combineerde ik ze met bijv goudbuikjes en zilverbekken en dat ging altijd perfect.
                    mvg wim
                    Bijgevoegde Bestanden

Opmerking

@wim:

Ook op jouw foto zie je duidelijk het verschil tussen man en pop! De man is echt veel intensiever van kleur, zowel over het lichaam als de oranje kaakjes. Dit zet mij toch weer aan het twijfelen of het toch niet 2 popjes zijn..... Voor mij is vogel 1 toch wel met 90% zekerheid een popje, gekeken naar houding en postuur. Mijn eerste gedachte was om een koppel samen te houden met een koppel goudbuikjes en een koppel Sint Helena fazantjes in een vlucht. Mocht het niet lukken om duidelijkheid te verkrijgen over de oranjekaakjes probeer ik het met een groepje. Ik vind 16 jongen wel erg indrukwekkend . Op internet heb ik wel gelezen dat ze erg grote nestjes kunnen hebben 6-7 eitjes is vrij normaal. Maar voor ik zover ben moet ik eerst toch echt een 100% koppel zien te krijgen .

Ik denk dat ik er toch maar een man bij koop, dan heb ik tenminste een houvast. Vanuit zijn gedrag zou ik dan mijn andere 2 maar moeten gaan observeren. Mijn kennis heeft er meerdere, misschien kan hij me het verschil wat duidelijker laten zien in het echt in plaats van op een foto. Hoe zit het eigenlijk met het zingen van het mannetje, waar kan je dat mee vergelijken?

Op zich zien mijn beide oranje kaakjes er wel prima uit, maar met het vangen hebben ze wat veertjes verloren en lijken ze wat minder in conditie. Ik vind het hele leuke nieuwsgierige vogels, dus ik zou er wel een poging mee willen doen om er mee te gaan kweken.

Opmerking

Om het kweken te stimuleren, kun je wat dichte struikjes en graspollen plaatsen, bij mij broedden ze destijds in een kogelrond nest in een behoorlijk dichte buxus.
                        Daarnaast gaf ik dagelijks een welhaast onbeperkte hoeveelheid buffalowormpjes.
                        Groet Ton,
                        www.allevogels.nl

Opmerking

ik heb bij ons vandaag een nestje met 2 eitjes van de oranje kaakjes gevonden
                          hopen dat het wat word
                          Duco

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door ducocatch
                            ik heb bij ons vandaag een nestje met 2 eitjes van de oranje kaakjes gevonden
                            hopen dat het wat word
                            binnen of buiten ?
                            groeten Ton
                            mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

ik heb ze binnen,
                              voor heen werden de eitjes kapot gemaakt na het leggen dus....
                              ik hoop dat het goed gaat
                              Duco

Opmerking

Working...
                              X