Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Vragen mbt mijn vogels
Collapse
X
-
Toch heel bizar he?
Ik zat te denken dat ze een kale kop zouden hebben door bv 's nachts tegen het dak aangeknald te zijn uit schrik?
En dat ze nu dus door schrik verkeerd is gegaan en daardoor ten prooi gekomen is aan?? rat of zo iets.
Geen idee of een rat dat zo doet. maar ik dacht dat een rat een voeding meeneemt naar zijn slaapplek en als het de vogel niet mee kan nemen dat het de vogel dan laat liggen?
Zou een andere vogel zo een vogel zijn kop op eten?
Je zou aan de buitenkant van je voliere (als dat mogelijk is) een laat wit zand kunnen neerleggen en gladstrijken, dan zou je pootjes moeten zien.
Kunnen ze uberhaupt in je voliere komen ergens? via dak of onderdoor graven?
Opmerking
-
Zo gaat de lol er voor jou van af terwijl het toch een leuke hobby is/ kan zijn.
Ik heb ook in al die jaren wel zulke periodes gehad en wilde ik ook de handdoek in de ring gooien.
Misschien een idee om terug te gaan naar twee soortjes,en je daar echt in te verdiepen?
En dan na een jaar of twee eens om te zien naar een andere soort erbij?
Heeft voor mij gewerkt ,dat het dit jaar bij mij ook niet loopt ligt op persoonlijk vlak ( heb nog geen jong op stok)en ik ga/ ben behoorlijk gaan minderen.
Maar dat is even een ander verhaal en staat hier los van.Mvg,
Kingfisher.
Opmerking
-
-
Ik had ook al met Hans gemaild hierover, want die dorns en bichenows komen bij mij vandaan. Een rat of marterachtige valt af voor mij, want die hadden toch echt het hele beestje met huid en haar verslonden en niet alleen de kop.
Hans vertelde mij dat zijn gaas niet de kleinste maat heeft.
Misschien dat een dorn zijn kopje er door kan steken, maar niet verder komt. Die zou een uil, kat, sperwer eraf kunnen hebben gebeten. Vandaar dan ook misschien de kale kopjes van de dorns, van schrik 's nachts tegen het gaas en erdoor willen proberen te komen. Het lukt niet, en weer terug met de beschadiging tot gevolg.
Eerder was Hans 2 cubavinken kwijt, die kunnen echt door een heel klein gaatje en hebben zich misschien wel door het gaas weten te wringen.
Oplossing: kleinere maat gaas, of een dubbele rij gaas met bijv. 5 cm ertussen. Ik ga voor optie 2, want dan zoeken de rovers denk ik wel een andere plek om voedsel te verkrijgen. Gaas even zwart maken zodat er toch voldoende zicht is op de vogels en je ervan kunt genieten.
En als je die roodkop man verwijderd dan zie ik die gordels nog wel voor een succesje zorgen dit jaar. De bichenows zijn te jong.
Opmerking
-
Kop op Hans, ik denk dat iedere vogelhouder wel tegenslagen heeft meegemaakt en ik vind het knap dat jij het durft te vertellen.
De aanhouder wint (meestal).
Mijn eerste goulds gingen destijds bijna allemaal het hoekje om.
Dit omdat ik van meerdere plaatsen vogels had gekocht en enkele daarvan een ziekte bij zich bleken te hebben welke zich in no-time had verspreid onder de gezonde vogels. Dit mede omdat ik zeker wou zijn van onverwantschap voor zover dat mogelijk is zonder enige voorkennis van de ouders en voorouders van de vogels (al denk ik dat enige verwanschap niet schadelijk hoeft te zijn) en dus alles door elkaar had gedaan.
1 Van mijn fouten was dat ik dus niet verwacht dat deze vogels zo gevoelig zouden kunnen zijn voor ziekte en het zich zo snel zou kunnen verspreiden (elke vogel in quarantaine was niet te doen).
Dit ondanks mijn super schone manier van werken destijds (sindsdien mag het iets viezer zijn ).
Ook is het niet onverstandig om een bepaalde structuur te volgen ten aanzien van de soorten, de aantallen enz.
Hieronder versta ik ook om te beginnen met de als gemakkelijker bekend staande soorten die niet te veel eisen stellen en langzaam over te gaan op de wat meer eisen of specifieke eisen stellende vogels.
Iemand die je met raad en daad bijstaat zou de "leerperiode" sterk kunnen verkorten.
Al moet je soms ook een beetje geluk hebben.
Van mijn roodkoppapegaai amadines heb ik ooit van gezien dat ze een dooie vogel, die op de grond lag, tot op het bot hadden kaalgevreten.
Desondanks blijven het voor mij leuke vogels. Het waren misschien maar 1 of 2 roodkoppen die dit deden. Van 1 weet ik het zeker en die is naar de handel gegaan. Misschien dat hij het bij een ander niet doet (al heeft hij geen vogels gedood).
Een vogelvriend heeft ook mexicaanse roodmussen gehad.
Hij heeft jaren lang een goed en sociaal koppel tussen allerlei andere kleinere tropen gehad zonder vervelend gedrag.
Afgelopen jaar hield hij een eigen gekweekte man aan en kocht een pop aan.
Dit nieuwe koppel heeft hij, na afscheid genomen te hebben van zijn "emotionele" band met deze vogelsoort, verkocht aan de handel.
Elke vogel heeft een eigen karakter.
Ik denk dus dat je er goed aan doet om de roodkoppen en de roodmussen weg te doen ondanks dat je er misschien een zekere band mee hebt.
Opmerking
-
Dat een jap meeuw het nest ingenomen heeft lijkt me wel ongewoon maar zo ontdekte ik afgelopen week dat een koppel bichenows een nest met eieren van ook Goulds ingepikt heeft en er zelf eieren bij heeft gelegd. Ben benieuwd wat dat gaat worden.
Opmerking
-
Optie is om het te proberen met die pop, mits de pop de temperaturen aankan mocht het nog gaat vriezen, koud kan het sowieso nog op de dag maar zeker 's nachts worden.
Mocht je man met die pop erbij nog zo dominant zijn dan zou ik hem er idd uithalen. Ik weet dan ook niet of ik zo'n vogel zou aanhouden maar dat is voor jou ook anders omdat je kooien heb en niet alleen volieres. Wel kweek je dan misschien het dominante karakter mee van die man als je er jongen van laat komen. Het kan natuurlijk ook dat hij een pop mist en dat het weer de braverd wordt die het was vorig jaar.
Heb je op een paar plaatsen voer en water?
Groetjes, Chantal
Opmerking
Advertentie
Collapse
Opmerking