Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Huidskleur jonge goulds

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Huidskleur jonge goulds

Ik heb momenteel een nest gouldsamadines waarvan de vader pastelkleurig is richting geel overgoten en de moeder geel. Op juiste benamingen ben ik nog aan het studeren Het koppel heeft momenteel 3 jongen die nu bijna op uitvliegen staan. Toen de jongen nog geen veren hadden ze alle 3 een andere huidskleur. Van heel licht tot donker. Nu zijn de veren er en de twee lichte jongen hebben wel voor zover te zien dezelfde kleur veren. De donkere wordt denkelijk als de vader.
    Maar kan het zo zijn dat de huidskleur ook aangeeft dat de vogel ergens split voor is? Bij de wildkleurigen is mij dat nog niet opgevallen maar wel bij de gele.
    Het gele is bij twee jongen is ook nog eens heel licht. Je zou zeggen bijna tegen het wit aan.
    Ik vind dit wel leuk om nog eens voor verassingen komen te staan. Over een dag of 4 vliegen ze uit en dan kan ik het nog beter zien dan nu.
    Jo

Hoi Vinkie,

Naar mijn ervaring is een vaak iets lichtere kleur een enkele factor pastel man.
    Een vrij lichte/geel lichaam kan een gele pop zijn of een dubbele factor pastel man.

Opmerking

als we dan toch over dit onderwerp beginnen heb ik ook nog een vraag

ik heb een koppel man geel lilaborst pop wildkleur
      ook deze hebben nu 5 jongen
      3 zijn nu een dag of 15
      3 wildkleur
      1 geel
      1 roze huid ?
      wat zal dit voor kleur worden??

alvast bedankt
      Duco

Opmerking

@du

Bedoel je met de roze huid een lichtere kleur als de volgens jou wildkleur jongen ? Ik zou dan zeggen dat de kans vrij groot is dat dit een enkele factor pastel man wordt.

De gele kan afhankelijk van de vader (enkele of dubbele factor pastel) een gele pop of dubbele factor pastel man worden.

Als je zekerheid wilt zul je nog even moeten wachten met totdat ze op kleur zijn :-)

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door 1000HrZ
          Hoi Vinkie,

Naar mijn ervaring is een vaak iets lichtere kleur een enkele factor pastel man.
          Een vrij lichte/geel lichaam kan een gele pop zijn of een dubbele factor pastel man.
          Vorig jaar het ik uit een gele witborst oranjekop man x wildkleur pop een roodkop geelovergoten ? pop gekweekt. Deze was dus ook licht van huidskleur.
          Ik heb het boek over de goulds en ook een Duits boek maar overal wordt gepraat over de kleur van de veren. Opvallend was nu dat er drie jongen zijn met ieder zijn eigen huidskleur maar inmiddels twee met dezelfde kleur verenpak. Tenzij er nog wat opvalt wat afwijkt als ze zijn uitgevlogen. Bij kanaries bijvoorbeeld weet je dat een donkere huidskleur ook donkere veren geeft en op zijn minst bontvorming kan zijn. Als ik die drie jongen neem en geef het lichtste jong een 0 de daarop volgende tint een 5 en de donkere een 10 dan is het interessant denk ik om die midden tint eens verder te volgen hoe deze weer vererft.
          Jo

Opmerking

kan je het met foto`s laten zien, dat beoordeeld een stuk beter.
            groeten Ton
            mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Ik probeer een dezer dagen wat foto's te maken was toch al de bedoeling. Vandaag de jongen wel nog wat beter kunnen bekijken. De kleur is wel licht maar gok op geel overgoten. Het ene jong heeft een witte kop en het andere een zwarte. Vorig jaar bleek het gele jongen met de witte kop een roodkop te zijn. Ik denk dat dit ook nu het geval is. Want de vader is roodkop. Het is alleen jammer dat je nu geen verschil ziet tussen beide jongen behalve dan de kop kleur.
              Jo

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ton
                kan je het met foto`s laten zien, dat beoordeeld een stuk beter.
                Eindelijk een redelijke foto van het jong. Nu nog circa 7 dagen te gaan voordat ze echt zelfstandig zijn.
                Jo

Opmerking

Als ik mag gokken zeg ik een man gezien de rugkleur.
                  Het blijft altijd afwachten met deze mooie soort

Opmerking

de rug kleur heeft niets te maken of het een pop of een man word,
                    dat zie je pas als ze beginnen naar de eerste rui,
                    dan kijk je naar de borst kleur,en naar de onderbuik, word die donker geel is het een man, word het een paars borst man dan zie je bij de man een donker paarse verticale streep op de borst
                    zie je een lichte gele kleur van de onder buik dan heb je een pop.en die begint licht paars te kleuren over de gehele borst
                    Gerrit

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Gerrit Bredenhoff
                      dan kijk je naar de borst kleur,en naar de onderbuik, word die donker geel is het een man, word het een paars borst man dan zie je bij de man een donker paarse verticale streep op de borst
                      zie je een lichte gele kleur van de onder buik dan heb je een pop.en die begint licht paars te kleuren over de gehele borst
                      Gerrit
                      Beste Gerrit Bredenhoff, bedankt voor je antwoord maar dat gegeven is denk ik ons wel duidelijk. Waar het hier met name om ging was dat het koppel drie jongen heeft en dat de huidskleur bij alle drie verschide. Een jong het lichtste van alle kreeg de kleur zoals de foto liet zien. De twee andere meer pastelkleurig en het verenkleed verschild weinig van elkaar. Deze gele is wel heel licht van kleur ten opzichte van de vogel die ik vorig jaar had gekweekt. Deze is wat men ook voorspeld had een pop. Roodkop geel overgoten.
                      Het is in dit geval spannend om te zien hoe het zich allemaal ontwikkelt. Daarnaast is aan de huidskleur al iets op te maken welke kleur een jonge vogel gaat krijgen. Hierbij gaat het dan niet om man of pop. Mijn probleem is dat ik de kleuren nog niet zo onder de knie heb, terwijl voor mijn neus een grote poster hangt met allemaal kleurslagen van de goulds.
                      Verder heb ik het gouldsboek en ook een Duits boek maar helaas, dus je begrijpt iedere reactie is wel welkom.
                      Jo

Opmerking

Hallo Gerrit,

Aan de borst ed kan je eigenlijk ook niks zien in deze fase....
                        Mijn gele poppen zijn eigenlijk altijd lichter op de rug van kleur vandaar mijn gok dat dit een man is.

Maar goed iedereen heeft toch zijn eigen ervaringen/denkwijze over deze zaken.

Oorspronkelijk geplaatst door Gerrit Bredenhoff
                        Gerrit

Opmerking

Hoii vinkie,

de ouders van het jong op de foto zijn deze toevallig witborst?

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door marc30b
                            Hoii vinkie,

de ouders van het jong op de foto zijn deze toevallig witborst?
                            Neen beide zijn paarsborst en de kopkleur is ook bij beiden rood. Alleen de man is pastel en de pop is geel.
                            Jo

Opmerking

Working...
                            X