Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kale nekken gouldamadines

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Vinkie
    Vandaag kreeg ik een Duits antwoord dat aangaf "dat veel kaalkoppen in de broedtijd voorkomen en dat dit met het soort voer te maken heeft. Het zou te rijk zijn".
    Is dit ook hier in het land kenmerkend?
    te rijk? Aan wat dan?

Maar wat de buren mee maken dat het tijdens de broedperiode veelal gebeurt kan er wel link worden gelegd dat het volgens mij geen groot probleem hoeft te zijn en dat het misschien een natuurlijk verschijnsel is dat de ene vogel het wel treft en de andere niet.

Weet iemand of dit in de natuur bij goulds ook het geval is?

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Boele
      te rijk? Aan wat dan?

Maar wat de buren mee maken dat het tijdens de broedperiode veelal gebeurt kan er wel link worden gelegd dat het volgens mij geen groot probleem hoeft te zijn en dat het misschien een natuurlijk verschijnsel is dat de ene vogel het wel treft en de andere niet.

Weet iemand of dit in de natuur bij goulds ook het geval is?
      Wat zij vooral bedoelen is het voer wat vooral gevoerd wordt om ze in conditie te krijgen en om de jongen te voeren.
      Of het wel of geen groot probleem is dat is nou net de vraag natuurlijk. Is het te wijten aan voer bijv. dan zeker niet. Is het te wijten aan stress dan zou dat opgelost kunnen worden. Maar zijn het parasieten dan moet er ingegrepen worden. Immers die kunnen de totale vogel op de duur aantasten.
      Maar ik vind het opmerkelijk dat ook in Duitsland diverse meningen zijn zonder een hoofd schuldige aan te kunnen wijzen. Ben benieuwd of er nog wat andere meningen komen.
      Daar waar kaalkoppen ontstaan tijdens het broeden zou voeding en stress een rol kunnen spelen. Mogelijk dat dan in de aanloop tijd naar het broeden wat extra vitaminen en mineralen gegeven kunnen worden. Hoe sterker de vogel des te groter de weerstand.
      Jo

Opmerking

Wat zij vooral bedoelen is het voer wat vooral gevoerd wordt om ze in conditie te krijgen en om de jongen te voeren.
        Of het wel of geen groot probleem is dat is nou net de vraag natuurlijk. Is het te wijten aan voer bijv. dan zeker niet. Is het te wijten aan stress dan zou dat opgelost kunnen worden. Maar zijn het parasieten dan moet er ingegrepen worden. Immers die kunnen de totale vogel op de duur aantasten.
        Maar ik vind het opmerkelijk dat ook in Duitsland diverse meningen zijn zonder een hoofd schuldige aan te kunnen wijzen. Ben benieuwd of er nog wat andere meningen komen.
        Daar waar kaalkoppen ontstaan tijdens het broeden zou voeding en stress een rol kunnen spelen. Mogelijk dat dan in de aanloop tijd naar het broeden wat extra vitaminen en mineralen gegeven kunnen worden. Hoe sterker de vogel des te groter de weerstand.
        Je zou bijna zeggen dat het net mensen zijn met kinderen, de een kan meer hebben van hun kinderen dan een ander. (niet verkeerd bedoeld hoor)

Met voeding betreft ik geef ze het hele jaar door het zelfde en ik voer niks speciaal voor de kweek en ik heb de laatste jaren prima resultaten gehaald ook op de tt.
        Dus ik denk dat het niet perse door de voeding komt, maar net wat jij erbij zegt een soort van stress factor.

Opmerking

Als je ouders hebt met kale nekken,
          dan hebben de jonge vogels uit dit koppel ook aanleg voor kale nekken en kop
          dus vererft het volgens mijn wel.
          mvg Gerrit

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Gerrit Bredenhoff
            Als je ouders hebt met kale nekken,
            dan hebben de jonge vogels uit dit koppel ook aanleg voor kale nekken en kop
            dus vererft het volgens mijn wel.
            mvg Gerrit
            Maar heeft zich dat ook al concreet voorgedaan?
            Jo

Opmerking

Kaalkoppen

Oorspronkelijk geplaatst door Van den Broeck Alfons
              Ben het met veel interesse aan het volgen. Jullie zijn goed bezig. Mooi denkwerk.

Heb zelf nog nooit kaalkoppen gehad, maar voor alles zal er ooit wel eens een eerste keer zijn.

Vraagje : roodkoppen, zwartkoppen, oranjekoppen : bij welke zie je statistisch de meeste kaalkoppen ?
              Dat om het even : bij alle kleuren kan het gebeuren
              Schik niet : ik ben dit week-end bij een kweker geweest deze had er 23 in alle kleuren mannen en/of poppen?
              Ook voor hem al ruim 20 jaar Goulds kweken " wie wat en hoe "

Gouldmama

Opmerking

Ik ben bang dat zo ieder zijn eigen ervaring heeft. Jammer is dat er geen eenduidige reden te vinden is. Alles bij elkaar zijn het wel aannemelijke oorzaken. Maar wat veel belangrijker is, is er een goede en snelle behandeling mogelijk? Verder moet men goed beseffen dat als de veren gaan groeien het circa 6 weken kan duren voordat het verenpak weer up to date is.
                Heel eerlijk, ik kijk momenteel toch vooral naar de stressfactor. We kunnen het wenden of keren maar er komt nagenoeg geen vers bloed meer in de gould bestanden. Mogelijk is er een degeneratie aan de gang. Bij mij zijn het dan in hoofdzaak poppen maar ik heb momenteel ook een man die het heeft zij het niet zo uitgebreid. Maar deze heeft ook weer met een 4 tal mannen gehuisd in een kooi van 1,20 m. Het luchtpijp middel heeft tot nu toe zero resultaat gehad. Ondanks herhalen na 14 dagen. Maar wij blijven verder zoeken.

Opmerking

Liquid Iodine = vloeibare Jodium
                  kwam dit erover tegen....iemand ervaring mee?

Zit in gezasept niet heel veel jodium?

Mijn gedachte was dat de man achter de pop aan zit..... Heb een 3 tal van de 6 poppen die deze kaalheid ook vertonen, zitten bij elkaar in een voliere binnen. De mannen hebben nergens last van.
                  Je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden!

Opmerking

Nou ik ben benieuwd. Biergist wordt wel vaker gebruikt binnen de vogelwereld. En so wie so baat het niet schaad het niet.
                    Het is opmerkelijk dat men vele oorzaken noemt bij het kaal worden van de vogels. Maar zelden tot nu toe een duidelijk antwoord waar het aan ligt.
                    Jo

Opmerking

Ik ben hiernaar best benieuwd laat het ons weten als er meer info is

Opmerking

Working...
                      X