Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kale nekken gouldamadines

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Kale nekken gouldamadines

Ik heb een paar Gould amadines welke vorig jaar op de TT 91 - 92 pnt hadden en nu met kale nekken en koppen zitten, voor de rest gezond maar zien er nu niet uit.
    is er iemand die mij kan zeggen waar door dat komt en wat ik er aan kan doen?
    Ook na de rui bleef het het zelfde.
    Marijke ( Gouldmama )

Hallo Gouldmamma

Misschien kan deze link je verder helpen.

Groeten Rob

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Gouldmama
      Ik heb een paar Gould amadines welke vorig jaar op de TT 91 - 92 pnt hadden en nu met kale nekken en koppen zitten, voor de rest gezond maar zien er nu niet uit.
      is er iemand die mij kan zeggen waar door dat komt en wat ik er aan kan doen?
      Ook na de rui bleef het het zelfde.
      Marijke ( Gouldmama )
      In de link van Rob B is al veel te vinden hierover. Opmerkelijk is dat bij mij vooral die vogels betroffen zijn die ook jongen hebben gehad. Nog voordat de jongen zelfstandig waren werden al bij een paar popjes de kopjes wat kaal. Maar ook mannetjes hebben het.
      Belangrijk is om te achterhalen wat de oorzaak is. Het kunnen diverse oorzaken zijn. Is het evenwel door stress dan is het zaak om deze poppen uiteindelijk te vervangen. Want het is niet uitgesloten dat de jongen het ook kunnen hebben. Vreemd is evenwel dat jouw poppen geen veren bijkregen na de rui. Ik zit dan toch te denken aan een parasiet.
      Jo

Opmerking

Kaalkoppen

Heb al geprobeerd met vaseline, met antiparasiet ook heb ik van iemand gehoord van slakken slijm hij zou daar goede resultaten mee hebben gehad
        maarja het is een vreemde zaak

Opmerking

lijkt het of er droog vel/huid hangt op de nek?

ik heb dit al gehad bij een vogel

dan gewoon dactarine zalf halen bij de apotheek

Opmerking

Hallo,
            heb je bij goulds vaak last van ,geef dan antieluchtpijpmijt op de kale plek in de nek(een druppel) dit 14 dagen later herhalen en dan moet het binnen een week of 6 over zijn en het kopje weer vol met veren zitten.Laat de vogels iedere week 1x baden in water met badzout voor duiven.
            m.vr.gr. Harry

Opmerking

Hallo, ik denk dat ze vitaminen te kort hebben.

Ik heb dit zelf ook gehad vorig jaar en heb ze toen op aanrade van een andere kweker vitamine druppels van Quiko vitamines a-d-e-c gegeven.
              Dit is in water oplosbaar en ik gaf het in het begin 2x in de week in het drinkwater aan de vogels, binnen 4 a 6 weken waren de vogels weer volledig opgeknapt.

Ik zal deze vogels niet meer voor de kweek gebruiken zodat ze in alle rust hun veren terug kan krijgen.

Op dit ogenblik heb ik ook een paar poppen met kale koppen zitten maar zitten nu met jongen in het nest. De kale koppen die ze krijgen is tijdens het broeden gekomen net voordat de jongen uit het ei kwamen.
              Het is heel gek dat de poppen gewoon fit ogen maar er niet meer uitzien.

Er zijn meerdere kwekers die op deze problemen stuiten maar er is hiervoor geen echte verklaring van wat de rede kan zijn.

Overigens geef ik de vogels nu ook vitamines in het drinkwater.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Boele
                Hallo, ik denk dat ze vitaminen te kort hebben.

Ik heb dit zelf ook gehad vorig jaar en heb ze toen op aanrade van een andere kweker vitamine druppels van Quiko vitamines a-d-e-c gegeven.
                Dit is in water oplosbaar en ik gaf het in het begin 2x in de week in het drinkwater aan de vogels, binnen 4 a 6 weken waren de vogels weer volledig opgeknapt.

Ik zal deze vogels niet meer voor de kweek gebruiken zodat ze in alle rust hun veren terug kan krijgen.

Op dit ogenblik heb ik ook een paar poppen met kale koppen zitten maar zitten nu met jongen in het nest. De kale koppen die ze krijgen is tijdens het broeden gekomen net voordat de jongen uit het ei kwamen.
                Het is heel gek dat de poppen gewoon fit ogen maar er niet meer uitzien.

Er zijn meerdere kwekers die op deze problemen stuiten maar er is hiervoor geen echte verklaring van wat de rede kan zijn.

Overigens geef ik de vogels nu ook vitamines in het drinkwater.
                Was je dan daarna gestop met vitamine geven nadat ze de veren weer terug hadden?
                Jo

Opmerking

Nee, ik geef ze daarna 1 x in de week a 2 weken vitaminen.

Als ik jonge vogels heb en ik heb ze van de ouder koppel gescheiden houdt ik 1 x in de week aan.
                  Dit ook een beetje omdat ze vaak gestrest zijn en net moeten wennen om volledig zelfstandig te eten en drinken.

Er is mij toendertijd verteld dat sommige goulds bepaalde stoffen niet zelf aanmaken of bij krijgen via voeding. Dus geef ik ze om bepaalde tijd vitamine.
                  Dit geef ik ook aan mijn ob zb bruin/grijs zebravinken.

Ik ben niet zo van de kuurtjes en medicatie, maar dit is het enige wat ik ze wel wil geven. En dat bevalt me prima.

En toch hoor ik bij meerdere kwekers van goulds dat vooral de poppen last krijgen van kale koppen tijdens het broedseizoen meestal na 1 of 2 nestjes.
                  Het ene jaar zijn ze goed en het andere jaar vertonen ze dit.

Het is voor de meeste echt een raadsel van wat het kan zijn, maar ik blijf bij mijn eigen visie en dat is vitamines....

Ik zelf broed 2 x met de koppels.
                  Ik heb nu 6 koppels zitten en er is maar 1 pop die dit toont maar is voor de rest topfit, ze is niet helemaal kaal maar wel rond de ogen en in de nek.
                  En nee, deze vogel is al door de rui geweest voordat ik ze inzette voor de kweek.

Opmerking

Oke, maar dan valt vitamine tekort in feite af toch? Overigens vooral de vogels in de blauw kleur kunnen een bepaalde vitamini niet aanmaken. Ik meen vit. a. Deze moet dan bij gegeven worden. Voor het overige is het raar met die kale nekken. Heel veel liefhebbers hebben het en net zo veel oorzaken zijn er te noemen maar momenteel werkt kennelijk geen duidelijk middel. Tenzij men heel goed weet waardoor het komt bij zijn/haar vogels.
                    Jo

Opmerking

Het zou ook een zink gebrek kunnen zijn

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Vinkie
                        Oke, maar dan valt vitamine tekort in feite af toch? Overigens vooral de vogels in de blauw kleur kunnen een bepaalde vitamini niet aanmaken. Ik meen vit. a. Deze moet dan bij gegeven worden. Voor het overige is het raar met die kale nekken. Heel veel liefhebbers hebben het en net zo veel oorzaken zijn er te noemen maar momenteel werkt kennelijk geen duidelijk middel. Tenzij men heel goed weet waardoor het komt bij zijn/haar vogels.
                        Dat de vitamine tekort afvalt kan, maar ik ben toch van mening dat de vogels er van opknappen.

Het jaar daarvoor had ik van de 3 koppels na 1x broeden dat de poppen kale koppen kregen en ze deden daarna niks meer.
                        Ik ben toen met vitamine druppels begonnen en binnen de korste keren zatten ze weer vol in de veren.
                        Ik ben toen niet meer verder gegaan met kweken tot dit broedseizoen.

Qua voeding geef ik ze tropen zaad, 2 soorten eivoer (orlux en CeDe) trostgierst en split en die kleiblokjes.
                        Dit lijkt mij voldoende...

Opmerking

Wat heb je eigenlijk gekweekt vorig seizoen?
                          Jo

Opmerking

Wat versta je onder zink gebrek Aat
                            Gerrit

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Vinkie
                              Wat heb je eigenlijk gekweekt vorig seizoen?
                              Ik heb vorig jaar 2 nesten van 6 en 1 nest van 5.

Koppel 1 man pop zk wb: 1-5 zk wb

koppel 2 man zk pb pop zk pb 2-4 zwartkop paarsborst

koppel 3 man rk pb pop zk pb 2-2 roodkop paarsborst
                              1-0 roodkop witborst

Ik heb vorig jaar beduidend meer poppen gekweekt dan mannen.

Opmerking

Working...
                              X