Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Emblema Picta

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Emblema Picta

Hallo allemaal,

Sinds eind december heb ik een koppel Emblema Picta's, beide vogels zijn van 2012 (geringd en natuurbroed).

In de tussentijd heeft het popje 4 eitjes gelegd, maar helaas onbevrucht.
    Ik heb het idee dat het nestkastje (tralie) wat ik in de kooi heb hangen niet geschikt is. Is er iemand die mij kan vertellen welke type nestkastje ik het beste kan gaan gebruiken en waar ik deze moet gaan ophangen in de kooi, laag of hoog ?

Verder zijn de vogels in goede conditie, het mannetje is druk met baltsen richting de pop, echt een leuk gezicht trouwens.

Wellicht dat ik nog iets met de voeding kan gaan doen ?

Ze krijgen het volgende aan voeding:

* Graszaden mix
    * Onkruidenzaden
    * Pagima Green
    * Foniopady
    * Eivoer
    * Universeel
    * Trostgiers
    * Pinkies en Buffelo'tjes

En iedere dag vers drink en badwater.
    Bijgevoegde Bestanden
    Groeten Rob

http://www.bec-info.com

Hallo Rob,

Het lijkt er meer op dat het span niet echt iets tekort komt maar je het probleem meer moet zoeken
    in het nog niet helemaal in top conditie zijnde van de pop.
    De pop wordt dan door de man getrickerd om te nestelen maar ze laat de man dan niet treden en legt wel eieren.
    Dit is iets wat bij veel tropen voorkomt. Gewoon lekker zo doorgaan en geduld houden.
    Het zijn natuurlijk niet de makkelijkste tropen.

gr. Ben
    Groeten, Ben

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Babbes
      Hallo allemaal,

Sinds eind december heb ik een koppel Emblema Picta's, beide vogels zijn van 2012 (geringd en natuurbroed).

In de tussentijd heeft het popje 4 eitjes gelegd, maar helaas onbevrucht.
      Ik heb het idee dat het nestkastje (tralie) wat ik in de kooi heb hangen niet geschikt is. Is er iemand die mij kan vertellen welke type nestkastje ik het beste kan gaan gebruiken en waar ik deze moet gaan ophangen in de kooi, laag of hoog ?

Verder zijn de vogels in goede conditie, het mannetje is druk met baltsen richting de pop, echt een leuk gezicht trouwens.

Wellicht dat ik nog iets met de voeding kan gaan doen ?

Ze krijgen het volgende aan voeding:

* Graszaden mix
      * Onkruidenzaden
      * Pagima Green
      * Foniopady
      * Eivoer
      * Universeel
      * Trostgiers
      * Pinkies en Buffelo'tjes

En iedere dag vers drink en badwater.
      Ik mis een exotenvoer/tropenvoer?
      Mvg,
      Kingfisher.

Opmerking

Ik kweek ook met de emblema, al wil het de laatste 2 jaar niet lukken. Voorheen wel veel natuurbroed jongen groot gekregen.
        Dit jaar het eerste nest 4 eitjes, waarvan 3 bevrucht maar zijn niet uitgekomen. Nu de 2e ronde hadden ze 5 eitjes, waarvan 4 bevrucht. Ik heb er 2 bij de meeuwen gelegd. Dus 2 kansen. Ze kunnen bijna uitkomen vandaag of morgen denk ik. Ze willen zelf de jongen er nog wel eens uitsmijten dus altijd een spannend moment.

In veel literatuur vind je dat ze laag bij de grond broeden, ik heb ze tot nog toe altijd in de voliere gekweekt en ze zoeken altijd een nestkastje zo hoog mogelijk. Ik heb ook wel eens een vrijstaand nest gehad in een takkenbos helemaal tegen het plafond aan. Als nestkast nemen ze het liefst een groot tralienestkastje (14x14x14cm), maar ook wel eens de kleine variant of een halfopen nestkastje.
        Nestcontrole zijn ze gevoelig voor en moet je pas doen als je zeker weet dat ze zitten te broeden. Alleen dan gaan ze wel weer terug. Mijn ervaring is dat als je voortijdig nestcontrole doet ze het nest in de steek laten.

Hier krijgen ze een tropenmengsel van Himbergen met onkruidzaden en graszaden, foniopaddy, rode trosgierst, eivoer met wat universeel erdoor.
        De eerste week na en ook vlak voor het uitkomen van de eieren laat ik de pinkies en buffalows even achterwege om uitwerpen van de jongen te voorkomen.

Het zijn inderdaad fantastische vogels qua gedrag, zeker als je generaties lang natuurbroed hebt. Maar dat is aan weinigen gegeven.

Veel succes met de kweek!

Opmerking

groetjes
          Heidi

Neem eens een kijkje op mijn site.
          http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door kingfisher
            Ik mis een exotenvoer/tropenvoer?
            Hallo Kingfisher,

De samenstelling van de graszadenmix bestaat o.a. uit diversen soorten graszaad, rode, witte en japanse millet, perillazaad, gele en rode panicum, wilde zaden, klaverzaad, witslazaad enz. Maar moet ik hier ook nog een exoten/tropenvoer aan gaan toevoegen ?
            Groeten Rob

Opmerking

Bedankt voor jullie reacties en info.

Zelf heb ik ook al diverse kweekverslagen op internet gelezen en daaruit bleek dat het een moeilijk te kweken vogel is. Maar ik laat ze lekker hun gang gaan en ik zie wel of het gaat lukken.

Het tralie nestkastje laat ik gewoon lekker hangen, maar weet iemand toevallig of ze voorkeur hebben voor licht of donker nestmaterialen ????

Ik vind het prachtige vogels en qua gedrag zijn inderdaad zoals Loodje al aangaf rustig en de zang van de man (als je het zingen mag noemen ) is niet mooi, maar wel grappig om te horen. Voor m'n zelf vind ik het prettig dat het geen nerveuze vogels zijn en zeer snel aan hun verzoger wennen.

Ik hou jullie op de hoogte over de verdere ontwikkelingen.
              Groeten Rob

Opmerking

wel opletten met de buffalo`s en pinkies, mannen worden daar vaak te driftig van. daardoor worden soms de jongen uit het nest gegooid.

wees daar alert op.
                groeten Ton
                mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Qua nestmateriaal was ik altijd gewend dat ze houden van veel verscheidenheid, ze verwerken echt van alles in het nest. Cocosvezel, hooi, stro, sisal, jute, plantenwortels, stengels van de trosgierst. Maar het koppel wat bij mij nu vooral actief is gebruikt toch voornamelijk bruine cocosvezel.

Opmerking

bij ons hebben we het tralie kastje met haakjes tegen het gaas aan hangen en wij brengen veeeel jongen op die manier groot
                    en als je jongen hebt is het ook goed om gemalen tropen voer neer te zetten

Duco
                    Duco

Opmerking

Bij mijn vrienden en kennissen in Oz kweken deze vogels als muizen.

Sommige emblema's hebben de voorkeur om een eigen nest te bouwen maar bij andere zie ik dat ze geen voorkeur hebben al allerlei soorten nestkastjes innemen, tralie nestjes, open en half open nestkastjes, gould amadine nestkastjes en noem maar op.

Bij het bouwen van een eigen nest gebruiken ze houtskool en schors als basis van het nest. Afwerken doen ze met veertjes.
                      Australische kwekers maken ook veel Emu veertjes beschikbaar voor de vogel kweek maar ik weet natuurlijk niet of deze in NL voorradig zijn.

In de natuur kweken ze laag bij de gront en maken de nesten in Spinifex grass.

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

Opmerking

Over het malen van zaden. Daarmee geef je ook de schillen, dat verarmt het voer behoorlijk, lijkt mij niet echt handig.
                        Groet Ton,
                        www.allevogels.nl

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
                          Over het malen van zaden. Daarmee geef je ook de schillen, dat verarmt het voer behoorlijk, lijkt mij niet echt handig.
                          de schillen en te klein voer kan je eruit zeven en araf zuigen
                          verwarmt?? dan maak je het toch een dag van te voren klaar??
                          bij ons werkt het in ieder geval prima
                          Duco

Opmerking

Niet verWarmd, maar verarmt... armer, minder voedzaam.
                            Groet Ton,
                            www.allevogels.nl

Opmerking

Hoi Rob

Ik heb me nog een beetje meer ingelezen aan deze kant en vond een artikel in de Australian Birdkeeper Magazine van May 2007.

Voeding:Jap millet, gele en rode panicum, French (witte) millet, plain Canary.
                              Niger en sla zaad wordt afzonderlijk aangeboden.
                              Half rijpe zaden zoals Wilde panic, ryew gras en couch.
                              Groenvoer zoals spinazie en gekiemde zaden.

Gedurende het kweekseizoen levend voedsel, speciaal als ze jongen in het nest hebben.

Hier wordt ook aangegeven dat het een makkelijk te kweken vogel is en goed voor beginners dus het zal jou moeten lukken.

Verder wordt er vermeld dat deze soort het beter doet in een vlucht dan in een kooi omdat ze graag op een - droge - vloer rondscharrelen. In een buitenvlucht zou deze dan ook overdekt moeten zijn.

Alle kleine beetjes helpen dus dit was mijn aandeel.

Success.

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

Opmerking

Working...
                              X