Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Zilverbekjes - kweek

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Zilverbekjes - kweek

Hoi allemaal,

Ik heb wat rondgeneusd maar niks gevonden, vandaar mijn vraag (sorry als het al eens behandeld is).

Wij hadden dit najaar een koppeltje bruinbuik bruine zilverbekjes aangeschaft. Omdat ze maar bleven nestelen en we de pop wat rust gunden hebben we nog een 'koppeltje' wildkleur zilverbekjes aangeschaft. Dit bleken twee mannetjes. Nu hebben we dus drie mannen en een pop in een kamervoliere van 90x90x187 cm. Ze slapen lief met z'n viertjes.

Het popje lijkt een paartje te vormen met een wildkleur mannetje. We vinden dit fijn omdat we niet weten of het popje verwant is met het bruinbuik bruine mannetje. De bruinbuiken hebben twee nestjes gemaakt met onbevruchte eieren, voordat we de wildkleurtjes erbij deden.

Omdat we het toch wel erg leuk vinden om een nestje zilverbekjes te krijgen, willen we in het nieuwe jaar het bruinbuik bruine popje met haar wildkleur vriendje in een aparte kooi met nestkastje en nestmateriaal onderbrengen.

Onze vragen;
    1. Wanneer is de juiste periode voor zilverbekjes om te kweken?
    2. Hoeveel uren licht is nodig bij de kweek of maakt dat niet zoveel uit?
    3. Moeten we verder nog op iets letten?

We hebben ervaring met kanaries, die in onze buitenvoliere zitten.

Alvast bedankt!
    Cynthia
    Terug van weggeweest

Een goed tijdstip in het jaar bestaat er niet voor kweek binnen in een kooi, dat kan op elk moment in het jaar.

14-16 uur licht is prima. Je kunt het richting de start van de kweek ook een beetje op laten lopen van bijv. 14 naar 16. Langer licht=meer broeddrift.
    Een beetje extra eiwitten in die aanloopperiode kan ze ook stimuleren om te beginnen met nestbouw. Dit kan door eivoer, pinkies, buffalows. Of als je het bij zaden wilt houden kun je wat extra witzaad, japanse millet en/of gepelde gesneden haver verstrekken. Dat zijn eiwitrijke zaden die door zilverbekjes prima worden gegeten.

Halfopen of tralienestkast wordt het liefst genomen.
    Grit, maagkiezel en een kippen-eischaal constant aanwezig dan hebben ze de nodige calcium voor het ontwikkelen van de eieren.

Zo moet het best lukken. Veel suc6 met de kweek!

Opmerking

Lichturen is naar mijn mening niet nuttig bij zilverbekjes, die komen van het zuidelijk hafrond.
      Wat de trigger volgens mij is, is water. Geef ze op het moment dat jij wil dat ze gaan broeden, dagelijks badwater en sproei de kooi af en toe. Regentijd in het wild betekent overdaad aan voedsel, juist dat zet ze aan tot broeden.
      Groet Ton,
      www.allevogels.nl

Opmerking

Als je ze in het voorjaar een nestkastje geeft gaan ze vanzelf broeden.
        Extra licht is (dan) helemaal niet nodig.
        Je kunt ze zelfs gewoon bij de andere in de kooi laten zitten.
        Het zijn drukke maar vriendelijke vogeltjes.
        Tropenzaad ,normaal eivoer ,onkruidzaad en trosgierst. Meer is niet nodig.
        Natuurlijk ook water ,grit en sepia en regelmatig wat groen.

Opmerking

Super, bedankt voor jullie antwoorden!

Ik merk dat de zilverbekjes nu geen eivoer opnemen. Ik geef ze cede eikrachtvoer wat ik niet rul maak. Ook groenvoer laten ze links liggen.
          Het tropenzaad en trosgierst eten ze goed. Natuurlijk is altijd sepia, grint/maagkiezel mengsel en drinkwater aanwezig.

De mannen proberen allen het popje te veroveren, met nestelen zal het wel goed komen

Ik zal eiwitrijke zaden kopen en onkruidzaad.

Groeten,
          Cynthia
          Terug van weggeweest

Opmerking

in kanarie zaad zit volgensmij veel witzaad maar weet het niet zeker...
            Klik hier voor Mijn Gordelgrasvink kweek

Opmerking

Persoonlijk zou ik het eivoer wel rul maken. Mbt het groenvoer is het gewoon proberen. Sommigen van mijn vogels eten witlof, anderen niet. Dat geldt ook voor komkommer en broccoli. Je kan ook kleingesneden soepgroenten geven (door het rulle eivoer).
              Bekijk mijn vogels op:

http://papegaaiamadine.webnode.nl/

Opmerking

Bij mij krijgen merkloos eivoer ,gemengd met Fruttie Patee.

Opmerking

Ik heb twee week terug een koppel zilverbekjes aangeschaft en heb ze binnen gezet op alleen basisvoer (tropisch zaad, schelpenzand, sepia, trosgierst en water). Nu heb ik al een nestje met 2 eieren in de voerbak, want ik heb geen nestkasten hangen. Ik ga deze week maar een een nestkastje ophangen Deze vogeltjes kweken vanzelf wel, gewoon geduld hebben en zorgen dat je een koppel hebt en deze goed verzorgen. Maar dat komt wel goed geloof ik. Succes!

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door jelmertjuhh11
                    Ik heb twee week terug een koppel zilverbekjes aangeschaft en heb ze binnen gezet op alleen basisvoer (tropisch zaad, schelpenzand, sepia, trosgierst en water). Nu heb ik al een nestje met 2 eieren in de voerbak, want ik heb geen nestkasten hangen. Ik ga deze week maar een een nestkastje ophangen Deze vogeltjes kweken vanzelf wel, gewoon geduld hebben en zorgen dat je een koppel hebt en deze goed verzorgen. Maar dat komt wel goed geloof ik. Succes!
                    Hihi dat hadden wij ook sliepen in voerbakje, slaapkooitje gekocht, meteen mooi nest en (onbevruchte) eitjes. En toen weer een nest en werd de pop 'ziek', waarschijnlijk door de diepvriesbuffalo's. Daarom gestopt met de buffalowormen en nog een paartje gekocht zodat er van het broeden niet veel terecht zou komen, om de pop rust te gunnen. Nu maakt ze een mooi setje met een nieuw mannetje. Na oud & nieuw gaan we ze apart zetten (omdat het nieuwe koppel twee mannen blijken en alle drie mannen strijden om het vrouwtje) en dan tropenzaad, trosgierst, sepia, grint/kiezel, eikrachtvoer wat ik rul ga maken en wat extra eiwitrijk zaad voor als ze het eivoer nog niet willen eten (kippenei eten ze ook niet ). En kijken welk groen ze willen eten. Volgens mij gaat het goedkomen. Ik was vooral benieuwd naar de lichturen, maar wat ik begrepen heb maakt dat niet zoveel uit.

Het eerste koppeltje, de bruinbuik bruine pop en man, gaan alleen met hun staart in het badje. Het nieuwe paartje, de lichtbuik mannen, gaan wel meteen lekker in bad. Is het zinvol om de bruikbuiken nat te sproeien?

Ik vind het hele leuke vrolijke vogeltjes, leuk geluidje en lekker speels. Ik vind ze alleen wat schuw. Daarom laten we ze zoveel mogelijk met rust.

Heeft iemand ervaring met het los laten vliegen van de zilverbekjes? Wij doen dat met twee kanaries die we eerder van de buitenvoliere naar binnen hebben gehaald omdat ze wat ziekig leken en ze nu niet meer naar buiten kunnen ivm de kou. Zij gaan vanzelf weer in hun kooitje als de vleugels genoeg gestrekt zijn.
                    Zou dit ook met zilverbekjes kunnen?

Iedereen nogmaals dank voor de info!

Groetjes,
                    Cynthia
                    Terug van weggeweest

Opmerking

[QUOTE=Cynnie;206455]Hoi allemaal,

Ik heb wat rondgeneusd maar niks gevonden, vandaar mijn vraag (sorry als het al eens behandeld is).

Wij hadden dit najaar een koppeltje bruinbuik bruine zilverbekjes aangeschaft. Omdat ze maar bleven nestelen en we de pop wat rust gunden hebben we nog een 'koppeltje' wildkleur zilverbekjes aangeschaft. Dit bleken twee mannetjes. Nu hebben we dus drie mannen en een pop in een kamervoliere van 90x90x187 cm. Ze slapen lief met z'n viertjes.

Het popje lijkt een paartje te vormen met een wildkleur mannetje. We vinden dit fijn omdat we niet weten of het popje verwant is met het bruinbuik bruine mannetje. De bruinbuiken hebben twee nestjes gemaakt met onbevruchte eieren, voordat we de wildkleurtjes erbij deden.

Cynnie ,

Zoals hier al aangegeven zilverbekjes kweken vanzelfs , zeker niet vergeten van griet of sepia schelpen bij te geven en voldoende licht ! dat licht en griet ....is tegen legnood waar deze vogeltjes soms wel mee te kampen heeft .

Met Cocosvezels maken ze graag nest maar je kan als het nest bijna af is nog wat charpie of iets bijgeven want de kleine eitjes zouden wel nog eens tussen de cocosvezels durven glijden want zilverbekjes zijn woelige vogeltjes in het nest en soms zou het kunnen dat er enkele eitjes niet voldoende bebroed zijn !

Opmerking

mijn ervaring met zilverbekjes is, ze stellen niet te veel eisen aan voer tropen mengeling en eivoer is voldoende ik had 3 koppels en die hadden de voorkeur van een dicht nestkastje 12x12x20 invlieggat 35mm. 2 rondes gebroed en 26 jongen groot en op stok gekregen.

groeten hielke
                        lukt het vandaag niet dan morgen wel

www.hielkegrasparkiet.webnode.nl

Opmerking

Working...
                        X