Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Help, goulds gaan dood.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Help, goulds gaan dood.

De afgelopen weken zij bijna al mijn gould amadines dood gegaan.
    ze zitten net als andere jaren gewoon buiten uit de tocht en kunnen in een binnenkooi.
    ze eten en drinken gewoon goed ik heb nu nog 1 koppel over.
    heeft iemand tips op de vogel is geen luis of andere ongedierte te zien.
    ontlasting zet er goed uit.
    Echt koud is het nog niet geweest.

is de binnenkooi verwarmd? Als de verwarming hier te hoog staat, kan het temperatuur verschil tussen binnen en buiten hok de oorzaak zijn.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door jelmertjuhh11
      is de binnenkooi verwarmd? Als de verwarming hier te hoog staat, kan het temperatuur verschil tussen binnen en buiten hok de oorzaak zijn.
      Beste jelmertjuhh11,
      In mijn binnenkooi hangt een tl-lamp die een beetje warmte afgeeft nu op dit moment is het 4 graden boven nul. Ik heb er geen kachel in hangen.

Ardie

Opmerking

Zou de zon het binnenhok kunnen opwarmen? Als er bijvoorbeeld ramen in het binnenhok zitten? Hierdoor kan de temperatuur ook snel oplopen, terwijl het buiten koud blijft.

Opmerking

We zijn natuurlijk geen helderzienden Ardie, maar 1 van de dingen waar ik aan denk is dat de vogels geen of niet genoeg eten hadden.
          Wat mij lijkt op te vallen bij de goulds is dat ze overdag bij koud weer niet uren zonder eten lijken te kunnen, ze gaan dan al snel bol zitten en doen alsof hun laatste uur heeft geslagen.

Een andere mogelijkheid is dat ze het te koud hebben gehad, maar u zegt dat ze dit gewend waren?
          Wanneer ze de vorige winter ook hebben overleefd zouden ze nu zeker niet mogen omvallen.

Of bevroren water?

mvg. Eelke

Opmerking

meer voer geven en anders naar binnen halen dan moet het goed komen en lekker op 15 graden zetten maar pas de temp, wel geleidelijk aan anders krijg je het zelfde als dat ze van warm naar kou gaan.
            in een vogel bot zit lucht dit moet zich langzaam aanpassen op de temp, binnen anders verkken ze nog van de pijn.
            daar de botten dan gaan uitzetten

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ardie
              ze zitten net als andere jaren gewoon buiten uit de tocht en kunnen in een binnenkooi.
              ze eten en drinken gewoon goed ik heb nu nog 1 koppel over.
              heeft iemand tips op de vogel is geen luis of andere ongedierte te zien.
              ontlasting zet er goed uit.
              Echt koud is het nog niet geweest.
              Ik vind het altijd riskant. Maar het kan ook zijn dat er een vogel ziek is geworden en de rest heeft aangestoken. Ik lees veel over koudbroed maar zelf durf ik het toch nog niet aan. Want goulds zijn warmte minnende vogels. Toch en vocht kunnen rampzalig zijn. Daarnaast een te snelle afkoeling kan ook een probleem zijn.
              Jo

Opmerking

Opmerking

Opmerking

Afgelopen weken : traag verlopend ziekteproces.

ontlasting zet er goed uit
                    Dus, sluit alle ziektetoestanden in het onderste deel van het spijsverteringstelsel maar uit.

ze eten en drinken gewoon goed
                    Ogenschijnlijk wel. Dus, ze pellen zaden en nemen deze op, maar worden ze wel verder verteerd in het spijsverteringsstelsel ?

Maar het kan ook zijn dat er een vogel ziek is geworden en de rest heeft aangestoken.
                    Zou wel eens best kunnen, maar in een andere kontext.

lijkt het weer niet de oorzaak.
                    Daar sluit ik mij bij aan, maar zou wel eens een factor kunnen zijn die het ziekteproces heeft versneld.

hebben met dit koude weer en kunnen niet genoeg voedsel binnekrijgen en/of verteren heeft dit niet veel nodig en zullen de reserves van de vogel onmiddelijk opgbruikt zijn.

Opmerking

Opmerking

Opmerking

Opmerking

Jo

Opmerking

Heb hetzelfde gehad als rkoppen.
                              Helft van Goulds gingen buiten slapen omdat ik daar voederhuisjes in hangen had(vond het wel mooie huisjes en ze zaten er graag in maar ze gingen er in slapen ook.
                              Met het koude weer in zicht heb ik ze dan wel verwijderd zodat ze binnen gingen slapen.
                              Ik lichte 10,5u omdat ze bij meer licht te broeds worden en het daar toch noch te vroeg voor is buiten.
                              Die buiten slaapte hadden dan toch maar 7u30 tot 8u licht maar bleken er geen last van te hebben

Opmerking

Working...
                              X