Mededeling

Collapse
No announcement yet.

geslacht spitsstaart amadines

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• geslacht spitsstaart amadines

Hallo,
    In heb 2 maanden geleden 'een koppeltje' spitsstaart amadines aangeschaft, maar niks wijst er op dat het een koppeltje is. Nu is mijn vraag of iemand mij eens goed uit kan leggen hoebje het verschil in geslacht kan zien (het liefst even met een foto).
    M.v.g. wouter

het is volgensmij niet echt te zien, de een zegt wat over de grote van de bef (keel vlek) maar bij een goede pop lijkt het al snel een man...

de staart schijnt bij mannen ook langer te zijn.

je kunt ze in een broedkooi zetten voor een tijdje dan scheiden en wachten, vanzelf gaat de man dan fluiten, anders gewoon goed op letten als je wat hoort ringnummer noteren.

wil je ermee kweken? dan kun je ze ook met een nest bij elkaar zetten, als 1 fluit en je hebt eieren, heb je man en pop, mannen gaan vaak vechten oid.
    Klik hier voor Mijn Gordelgrasvink kweek

Opmerking

Het beste is inderdaad om ze apart te zetten. Ik heb wel de ervaring dat, als je ze dan later weer bij elkaar zet, dat de man dan even laat zien dat hij de man is en een paar keer duidelijk fluit.

Opmerking

de staart en de flanken kun je het aan zien, flanken zwarte streep breed of dun, breed is man dun is pop.

groeten hielke
        lukt het vandaag niet dan morgen wel

www.hielkegrasparkiet.webnode.nl

Opmerking

Is heel lastig om bij aanschaf te beoordelen. Ik vind maskers en bichenows eigenlijk nog makkelijker. De eerder genoemde kenmerken kunnen dan een handig hulpmiddel zijn, echt zeker ben je eigenlijk nooit.
          Maar eenmaal in je hokken laten de mannen qua gedrag wel een verschil zien. Ze laten meestal wel hun liedje horen en zijn dominanter aanwezig.
          Je ziet het ook bij het aanvliegen op de stok, een man doet vaak even trots het snaveltje omhoog en de borst vooruit. De poppen blijven over het algeen lager(horizontaal) op stok.
          Maar 100% zeker ben je pas bij bevruchte eieren. Of bij 2 eieren binnen 1 etmaal, dan heb je 2 poppen.

Opmerking

Ik heb de afgelopen 2 maanden nog geen gefluid gehoord. Kan ik er dan vanuit gaan dat ik 2 poppen heb?

Opmerking

Er vanuit gaan...dat niet. Er zijn ook mannen die weigeren te zingen.

Hoe is het met de omstandigheden? temperatuur?/lichturen?/nestkastjes aanwezig?/nestmateriaal aanwezig?/krijgen ze levend voer en eivoer?
              In goede kweekomstandigheden zal het verschil in gedrag eerder te zien zijn.
              En hoe oud zijn de vogels?

Doe ook eens een foto, al kunnen we er vaak weinig over zeggen. Maar het geeft ons wel een totaalplaatje.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door wouter919
                Hallo,
                In heb 2 maanden geleden 'een koppeltje' spitsstaart amadines aangeschaft, maar niks wijst er op dat het een koppeltje is. Nu is mijn vraag of iemand mij eens goed uit kan leggen hoebje het verschil in geslacht kan zien (het liefst even met een foto).
                M.v.g. wouter
                Wouter hoe goed heb je je vogel bekeken? Fluiten alleen is helaas niet zaligmakend maar er zijn meer verschillen maar minimaal. De bef bijv. is bij de man groter. De man ziet zelfs wat forser uit dan de pop. Maar dat zijn verschillen die je alleen ziet als ze bij elkaar zitten. Ik heb van de zomer een pop gekocht en ging af op de bef. Deze moest niet te breed zijn en ja ze heeft wel twee jongen groot gekregen. Zekerheidshalve heb ik ze met verschillende knijpringen geringd en het bewijs werd al snel geleverd en de man, die zingt tot op de dag van vandaag nog niet echt.
                Jo

Opmerking

ook een manier is naar de snavelkleur kijken bij een man is die vel rood en bij een pop meer oranje achtig behalve bij geelsnavels dan maar bij roodsnavels is dit meestal aardig duidelijk.
                  M.v.g. Bartel

Opmerking

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Leffe
                      Dus bevruchte eieren zoals hierboven is aangegeven is de beste methode om een koppel te herkenen en dat is wel zekerheid
                      Prachtig maar enige juiste antwoord
                      Jo

Opmerking

Working...
                      X