Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Handopfok Gould

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Handopfok Gould

Ik ben benieuwd naar het volgende: is het zo dat als je een Gould grootbrengt door middel van handopfok je een Gould krijgt die later niet in staat is een eigen nest te bouwen en een jong groot te brengen?

We hebben nu overigens in onze voliere een koppel broedende Goulds (zes eitjes) en een koppel broedende Zilverbekjes (vijf eitjes). De andere Goulds zijn overgeplaatst naar andere kooien en staan ook in onze huiskamer.

zo hebben de broedende vogels alle benodigde rust.

Nog een vraag; onze Goulds eten geen groenvoer. Ik heb ze van alles aangeboden (Vogelmuur, andijvie etc. etc. Overigens in zeer kleine hoeveelheden) maar ze eten er niets van.

Kiemzaad misschien een vervanger? En hoe vaak?

Oorspronkelijk geplaatst door merel joanne
    Ik ben benieuwd naar het volgende: is het zo dat als je een Gould grootbrengt door middel van handopfok je een Gould krijgt die later niet in staat is een eigen nest te bouwen en een jong groot te brengen?de vogel moet tegen een natuurbroed geplaatst worden, dan nog kan het een paar nesten/jaren duren voordat de vogel het door heeft, hij/zij moet immers leren.
    wil je ze met de hand opfokken?

waarom, het is gevaarlijk en het jong ''moet'' minstens een paar dagen oud zijn
    Klik hier voor Mijn Gordelgrasvink kweek

Opmerking

Nog een vraag; onze Goulds eten geen groenvoer. Ik heb ze van alles aangeboden (Vogelmuur, andijvie etc. etc. Overigens in zeer kleine hoeveelheden) maar ze eten er niets van.

vogels die zelf geen groenvoer eten (in mijn geval, aangekochte vogels o.i.d.) steken wij altijd in een hok met bijvoorbeeld k cubavinken, deze eten van alles en zijn echte snoepers, de vogels die geen groenvoer eten leren het vaak eten van andere vogels. dat zou dus een manier kunnen zijn om ze groenvoer te leren eten, voor zo ver dat voor jou mogelijk is.

Opmerking

Helemaal eens met van Tuijl eens

Opmerking

nee hoor, geen handopfok

Nee hoor, het is zeker niet mijn bedoeling!! Ik begrijp dat mijn vraagstelling dit suggereert. Het is eigenlijk zo dat ik het lastig zou vinden als mijn Goulds de jongen uit het nest zouden gooien (ik lees dat dit nog wel eens gebeurt). Ik zou ze niet kunnen laten liggen doodgaan en toekijken. Daarom mijn vraag.

Dankjewel voor jullie antwoorden!

Opmerking

Ik zou ze niet kunnen laten liggen doodgaan en toekijken. Daarom mijn vraag.

Opmerking

Hallo Merel Joanna:

U schreef:
              >> is het zo dat als je een Gould grootbrengt door middel van handopfok je een Gould krijgt die later niet in staat is een eigen nest te bouwen en een jong groot te brengen?>>

Als u dat in een noodgeval zou moeten doen is mijn wedervraag: is het zo dat een baby die met de fles gevoed wordt later niet in staat is enzovoort ?

ALS u dus gedwongen zou worden tot hand opfok, dan plaatst u de vogel zodra die zelfstandig is bij soortgenoten, zodat hij/zij het 'sociale gedrag' van de soort kan aanleren.

Wessel van der Veen.

Opmerking

Ik ben benieuwd naar het volgende: is het zo dat als je een Gould grootbrengt door middel van handopfok je een Gould krijgt die later niet in staat is een eigen nest te bouwen en een jong groot te brengen?

We hebben nu overigens in onze voliere een koppel broedende Goulds (zes eitjes) en een koppel broedende Zilverbekjes (vijf eitjes). De andere Goulds zijn overgeplaatst naar andere kooien en staan ook in onze huiskamer.

zo hebben de broedende vogels alle benodigde rust.

Helaas kan ik nog niet optimaal mee doen in de discussie omdat ik een heup operatie achter de rug heb en nog niet echt achter de pc kan zitten.
                Een jong uit het nest duid op een afwijking maar hoeft dat niet altijd te zijn. Als de oudervogel snel van het nest komt kan het zijn dat er een jong aan het pootje blijft hangen. (lange teennagels) Leeft het jong nog even opwarmen en terugplaatsen. Alleen als het herhaaldelijk voorkomt kan je overgaan tot handopfok. Dit hoeft niet schadelijk te zijn voor de vogel als deze volwassen wordt. Er zijn kwekers die de jongen ook nog bijvoeren voor de nacht maar dat vind ik zelf een beetje te. In principe moeten de vogels dat zelf aankunnen. Op Youtube is hierover genoeg te vinden overigens.
                Goulds leren snel van andere vogels en dat gaat heel goed moet ik zeggen. Bij mij eten ze groen en alles wat de anderen ook pikken.
                Jo

Opmerking

pop van het nest

Misschien is het zo dat ik ergens al problemen verwacht. Het zijn onervaren volgens (eerste nestje) en wat opvallend is is dat, waar bij mijn koppel Zilverbekjes de man en pop elkaar continu afwisselen, bij de Goulds de man op het nest zit en de vrouw continu buiten het nestkastje zit. Ik verwacht daarom dat als de eieren straks uitkomen, de vrouw misschien ook wel afwezig is in het voerproces en erger. Daarom mijn vraag.

Opmerking

Vinkie, een spoedig herstel gewenst en ik hoop dat de heupoperatie zijn nut zal bewijzen in de nabije toekomst.

Opmerking

Misschien is het zo dat ik ergens al problemen verwacht. Het zijn onervaren volgens (eerste nestje) en wat opvallend is is dat, waar bij mijn koppel Zilverbekjes de man en pop elkaar continu afwisselen, bij de Goulds de man op het nest zit en de vrouw continu buiten het nestkastje zit. Ik verwacht daarom dat als de eieren straks uitkomen, de vrouw misschien ook wel afwezig is in het voerproces en erger. Daarom mijn vraag.
                      Jo

Opmerking

Jo: spoedig herstel

En inderdaad, Jo, ik wens je een zeer spoedig herstel

Opmerking

Dank u wel
                          Jo

Opmerking

Working...
                          X