Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Help, zilverbekje pop doet vreemd

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Help, zilverbekje pop doet vreemd

Hoi allemaal,

In onze kamervoliere hebben wij een koppeltje zilverbekjes.
    Zij hebben al snel nadat we ze aanschaften twee maanden geleden een mooi nestje gebouwd. Daarin zaten 3 onbevruchte eitjes. We hebben nestje en eitjes na 3 weken weggehaald en inmiddels heeft de man weer een mooi nestje gemaakt. We willen graag 1x jongen op stok omdat we dat zo schattig vinden. Maar als het niet lukt, kopen we er nog twee bij zodat ze gezellig met z'n allen in het nestje kunnen zitten.

Afgelopen dagen viel me op dat het popje een beetje voorover hing met haar koppie in het voerbakje. En ze sliep overdag op stok. Ik dacht dat het misschien door het donkere weer komt.

Vandaag echter zat ze op de grond, niet op haar pootjes, maar met haar buikje.
    Ze kon ook niet meer vliegen, leek wel dronken.

We hebben haar uit de voliere gepakt en onderzocht. Er zaten aangekoekte uitwerpselen aan haar buikveertjes. Deze heb ik verwijderd. We hebben met wat zonnebloemolie met een wattenstaafje haar cloaca gemasseerd, want ik dacht aan legnood.

Ik heb haar in een badje gedaan en daarna even warm gehouden in een handdoek in mijn handen. Ik heb haar een met handdoek en al in de volie gezet, waar ze een tijdje bleef liggen. Uiteindelijk fladderde/tolde ze weg en toen hebben we een warmtelamp op haar gezet. Af en toe probeerde ze op te vliegen, maar ze wankelde alleen achteruit. Op een gegeven moment kon ze zich wat beter wassen (ze leek duizelig) en uiteindelijk is het haar weer gelukt om op stok te komen en ze slaapt nu weer in het nestje.

Weet iemand wat er kan zijn? De man ziet er prima uit en heeft nergens last van. In het nestje vond ik geen eitjes, de man heeft haar deze week wel getrapt.

Als nestmateriaal hebben zij sisal. Ze krijgen tropenzaad en dagelijks een halve eetlepel buffalowormpjes uit de vriezer (ontdooit natuurlijk). Af en toe wat groen waar ze nooit van eten. Er is altijd grit/maagkiezel en sepia beschikbaar. En drinkwater natuurlijk. Een aantal keer per week geef ik ze een badje.

Sorry voor dit lange verhaal, ik wil zo volledig mogelijk zijn.

Ik hoop dat iemand herkent wat er met het popje zou kunnen zijn.

Alvast bedankt!

Groetjes,
    Cynthia
    Terug van weggeweest

Hoi, ik zou het zo niet weten. Misschien een darmbacterie, dit door de aangekoekte poep. Maar als ze weinig van de plek komt dan kan dat ook daar van komen.
    Misschien is ze in het donker ergens tegenaan gevlogen?

Wil je in ieder geval sterkte wensen.
    Wie weet knapt ze nog op maar het klinkt niet goed..

Groetjes, Chantal.
    http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Tal
      Hoi, ik zou het zo niet weten. Misschien een darmbacterie, dit door de aangekoekte poep. Maar als ze weinig van de plek komt dan kan dat ook daar van komen.
      Misschien is ze in het donker ergens tegenaan gevlogen?

Wil je in ieder geval sterkte wensen.
      Wie weet knapt ze nog op maar het klinkt niet goed..

Groetjes, Chantal.
      Dank je Chantal!
      Ze zat wel veel op het nest, dus wie weet. Ik ben blij dat ze uiteindelijk zelf van de grond in het nestje (op 1,5 m hoog) is gekomen. Maar of ze het redt.... ???

Groetjes,
      Cynthia
      Terug van weggeweest

Opmerking

Even voor de volledigheid: geen beestjes/bloedluis in het nestkastje?

Opmerking

Als ze ergens tegen aangevlogen is of bloedluis, dan heeft ze geen aangekoekte uitwerpselen. Ik denk dat er toch iets anders aan de hand is, en als ik zo lees heb je haar gered met de warmte lamp anders had ze het volgens mij niet gered, hou haar maar goed in de gaten.

Gr Harm

Onze site Tropische vogels: http://hbgrimmius.webklik.nl/

Opmerking

Beste Cynnie,

Gelukkig is ze weer opgeknapt! Ik ben nu benieuwd? Was het koppel alweer bezig met een nieuw nest of dat nog niet? Als dat wel zo was kan het heel goed zijn dat ze leg nood had. Als dat zo was moet je niet gaan rommelen met de vogel zoals olie op de achter kant doen of in een badje leggen van de vogel! Daar wordt de vogel zeer gestrest van en wordt het alleen erger!

Dan moet je de vogel in een warmte kooi doen op 38 graden! Dit helpt vaak het beste met ziekte vogels, die hebben heel veel behoefde aan warmte als ze ziek zijn!

Wel 1 tip voor je weer wilt kweken met de vogels. Wacht min 2 weken met het verschaffen van nestmateriaal. De vogel moet eerst weer opknappen!
            Geef anders ook wat broccoli dat helpt bij vogel met een verstoord darmflora.

Gr Joost

Opmerking

Bedankt voor jullie reacties!

Ik denk dat ik met mijn beste bedoeling het toch verkeerd heb gedaan afgelopen weken.
              Eerst hadden we geen nestkooitje, maar toen gingen ze in het voerbakje slapen (en poepen) en toen las ik dat het nestslapers zijn, dus meteen een kooitje gekocht met een beetje sisal daarin, zodat ze een lekker slaapplekje hebben.

Ik had meer sisal verstrekt met als gevolg een prachtig nestje en dus drie onbevruchte eitjes, die ik met nestje en al verwijderd heb na drie weken.

Daarna heb ik het verkeerd gedaan. Want ik heb meteen nieuw sisal verstrekt. Niet omdat we perse een nestje willen, maar omdat ik ze een zachte slaapplaats gunde. Het mannetje ging meteen weer aan de slag en wilde wel. Maar ik had het popje rust moeten gunnen en geen sisal moeten verstrekken.

Ik dacht vanmorgen aan legnood en ik had wel gehoord dat met olie masseren helpt, maar toen ik dat had gedaan en verder onderzoek deed op internet las ik inderdaad dat het niet goed is (en natuurlijk had ik eerst onderzoek moeten doen, maar mijn eerste reactie was; redden dat arme beestje). Ook las ik aparte methoden als; in een warm vochtige doek rollen van de pop en boven een pan kokend water houden. Maar ook wisselbaden koud /warm. Of het uitdrukken van het eitje. Aan dat soort methoden waag ik mij niet hoor!

Ik ben blij dat ze uiteindelijk opkrabbelde en nu met haar ventje in het nestje ligt.

Morgen wil ik haar nog eenmaal lastig vallen. Dan wil ik haar in een kleine kooi doen, met alleen een krant op de grond. Voer en sepia en water etc. binnen bereik en de warmtelamp erboven. En het nestje (niet het nestkooitje) uit de volie halen.

En dan rust rust rust (ik laat ze sowieso zoveel mogelijk met rust, ik kijk naar ze van een afstandje).

Het is soms moeilijk, je wilt het beste voor de beestjes, maar daarmee doe ik dus soms het verkeerde. Ik wil dat ze een lekker slaapplekje hebben, maar ze maken er meteen een nest van... Logisch denk ik nu.

Ik heb overigens geen beestjes gevonden.

Ik hou jullie op de hoogte!

Groetjes en nogmaals dank,
              Cynthia

Terug van weggeweest

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Harm Berend
                Als ze ergens tegen aangevlogen is of bloedluis, dan heeft ze geen aangekoekte uitwerpselen. Ik denk dat er toch iets anders aan de hand is, en als ik zo lees heb je haar gered met de warmte lamp anders had ze het volgens mij niet gered, hou haar maar goed in de gaten.

Gr Harm
                Vandaag echter zat ze op de grond, niet op haar pootjes, maar met haar buikje.
                Ze kon ook niet meer vliegen, leek wel dronken.

Zo kan een vogel ook aangekoekte poepjes krijgen Harm.
                Cynnie schrijft nl ook: Er zaten aangekoekte uitwerpselen aan haar buikveertjes.

Opmerking

Ze lijkt weer helemaal opgeknapt.
                  Ik heb het popje niet apart gezet, omdat ze 'normaal' lijkt te zijn.

Wel heb ik het nestmateriaal uit de voliere gehaald, net als het gebouwde nestje.
                  Nu maar even rust gunnen.

Groetjes,
                  Cynthia
                  Terug van weggeweest

Opmerking

Hoi Cynthia,

Dat is verstandig om je nestkastjes eruit te halen!
                    Wat je wel kan doen om ze een rust plek te geven, is een plankje
                    horizontaal aan het gaas bevestigen zodat ze een plek hebben waar
                    ze op kunnen uitrusten want daar gaat het eigenlijk om!

Ik zou je vogels ook brocceli geven, dat is een groene die weinig vocht bevat
                    maar heel goed is voor het herstel.

Gr Joost

Opmerking

en dagelijks een halve eetlepel buffalowormpjes uit de vriezer (ontdooit natuurlijk).
                      Dit is vermoedelijk de boosdoener.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Joost_8
                        Hoi Cynthia,

Dat is verstandig om je nestkastjes eruit te halen!
                        Wat je wel kan doen om ze een rust plek te geven, is een plankje
                        horizontaal aan het gaas bevestigen zodat ze een plek hebben waar
                        ze op kunnen uitrusten want daar gaat het eigenlijk om!

Ik zou je vogels ook brocceli geven, dat is een groene die weinig vocht bevat
                        maar heel goed is voor het herstel.

Gr Joost

Bedankt voor de tip Joost! We gaan een plankje maken om op te rusten en ik haal broccoli.

Oorspronkelijk geplaatst door Van den Broeck Alfons
                        Dit is vermoedelijk de boosdoener.
                        Terug van weggeweest

Opmerking

Hoeveel en hoe vaak zou ik het moeten geven?
                          Geen buffalowormen geven.

Opmerking

Beste Cynthia,

Die buff wormpjes en pinkies zijn niet nodig bij zilverbekjes.
                            Die doen het gewoon goed op trope zaad, trosgierst, maaggrit en wat eivoer.
                            Eivoer geven als een soort van lekkersnoepje en pas als je wilt kweken meer gaan geven. Niet te veel groen voer of fruit het zijn tenslotte zaadeters.
                            Ik geef 1 keer in de week brocceli en verder niks extra.

Gr Joost

Opmerking

Hallo Cynthia,blij dat het weer goed gaat met het popje maar nog even terug komend op het verhaal bij eventuele legnood,ik zag dat je verschillende methodes had gelezen oa die boven een pan kokend water houden ivm de stoom en ook die van het uitdrukken van het eitje.
                              Je gaf zelf al aan dit nooit te doen,gelukkig dat jij in ieder geval je verstand gebruikt.
                              Doe dit nooit,heb je dit evt aan de hand de vogel warm zetten en inderdaad wat sla/zonnbloemolie gebruiken en verder niet.

Zou je een eitje uitdrukken en het zou kapot springen in de eileider dan is de vogel er geweest.
                              Ik weet niet waar je dit hebt gelezen,doet er ook niet toe maar deze persoon spoort niet helemaal.
                              Mvg,
                              Kingfisher.

Opmerking

Working...
                              X