Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Gordels en ondersoorten

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Gordels en ondersoorten

Zodra de zomer hier voorbij is ga ik weer richting Oz en dit keer de Oost kust.

De Black throated finch - Poephila cincta heeft twee ondersoorten; de zwart stuit en de wit stuit.

Mijn vraag is: worden de twee ondersoorten in Nederland, of Europa, nog apart gehouden en gekweekt of is het hetzelfde gesteld als met de zwart/wit stuit Bichenow?

De witstuit Gordel, Poephila cincta cincta is in Australie erg bedreigd en naar schatting slechts 600 nog in het wild levende exemplaren.

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

Ik kweek met de gordels apart Kees, zwartstuit en witstuit gaan samen zetten geeft gordels met een bonte stuit.
    En dit duurt een paar jaar eer ge terug aan de wildkleur bent dus NIET doen.
    Mvg Karel
    http://users.telenet.be/mijn-grasvinken/

Opmerking

Net als bij de bichenow, komt de witstuit hier vele malen meer voor dan de zwartstuiten. Er zijn maar een handjevol kwekers die zwartstuiten in de hokken hebben. Dit zijn meestal wel ervaren kwekers, waardoor de 2 ondersoorten niet zo heel vaak gekruisd worden.

Opmerking

Ik wist dat op je kon vertrouwen Karel.

Mooi dat je ondanks je geringe aantal berichtgevingen op dit forum op de achtergrond lekker mee leest.

Blij te vernemen dat de twee ondersoorten toch wel apart worden gehouden, tenminste door de serieuze kwekers.

Opmerking

witstuit wordt inderdaad veel meer gehouden en wordt hier wel aanschouwd als de "gewone" gordel. ik ken iemand die met de zwartstuit heeft geprobeerd te kweken maar die heeft hij weggedaan ivm te veel tegenslagen.

Opmerking

De zwartstuiten,zijn dat de zgn "diggles"?
            Mvg,
            Kingfisher.

Opmerking

Je hebt het juist Bob.

Opmerking

Kijk hier maar eens:
                This website is for sale! allevogels.nl is your first and best source for all of the information you’re looking for. From general topics to more of what you would expect to find here, allevogels.nl has it all. We hope you find what you are searching for!
                Groet Ton,
                www.allevogels.nl

Opmerking

Ik heb weer even op je site gekeken Ton betreffende deze vogelsoort.
                  Het zwartstuit verspreidings gebied is voornamelijk Cape York in het Noorden van Queensland en het gebied ten Noorden van het plaatsje Cairns.

De witstuit heeft een verspreidings gebied ten Zuiden van Cairns en voornamelijk rond het plaatsje Townsville. Zoals al eerder door mij vermeld zijn er naar schatting slechts rond de 600 Parson finches over in het wild. Schrikbarend weinig dus.

Opmerking

Working...
                  X