Mededeling

Collapse
No announcement yet.

voeding

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• voeding

hallo allemaal
    ik zou graag een paar vragen willen stellen.
    ik gebruik al een paar jaar APV gould 84 voor mijn goulds.
    daarbij geef ik extra apart onkruid
    witzaad
    wildzang
    japanse millet
    graszaad
    nu wil ik die extra zaden bij de APV gould 84 doen
    hoeveel kilo van het extra zaad moet ik erbij doen bij die 20 kilo APV 84 vanwegen de verhouding en omdat ik geratsoeneerd geeft voer per dag denk ik dat ze te weinig van die zaden krijgen dan dat je het apart geeft .
    hoe denk men over alles in een en
    hoe denk men over apart geven.
    met vriendelijke groeten louis bosman

Eerst dan toch de vraag heb je de vogels buiten zitten, wil je dat het hele jaar doorvoeren en waarom niet apart?
    Zelf hanteer ik het volgende voer regime. In de kweektijd en in de aansluitende rui van de ouder dieren maar ook voor de opgroeiende jongen voer ik apv. Daarbij krijgen ze 1 maatbeker nigerzaad, 1 maatbeker witzaad, 1 maatbeker jappanse millet, 1 maatbeker rode en gele panis. Verder ook 1 maatbeker onkruidzaad. In het eivoer meng ik graszaad en kruidzaad. In de regel krijgen de vogels dit apart aangeboden maar de laatste tijd meng ik dat door elkaar en krijgen ze het in een apart voerbakje. Ik de broed en ruitijd geef ik in feite wat overvloedig voer. Wel dat ze het nagenoeg in een dag ophebben. Nadat de rui voorbij is en de jongen op kleur ga ik langzaam over naar alleen apv en dan 1x per week eivoer met wat pinky's en kruidzaad. Tegen de nieuwe broedtijd ga ik weer uitgebreider voeren. Dan krijgen ze ook weer kiemzaad erbij.
    Ik heb er bewust voor gekozen om de vogels zelf te laten kiezen. Opmerkelijk is dat de ene vogel graag meer witzaad pakt en de ander weer Japanse millet. Het is allemaal heel verschillend. Verder pakken ze ook wildzangzaad aangezien ze samen zitten met Europese cultuurvogels.
    Als maat gebruik ik een kopje wat ook voor meen ik expressokoffie wordt gebruikt, dus niet al te groot. In percentage van bijvoedering zal dat dan uitkomen op ongeveer 15% Mogelijk zelfs 20% ten opzichte van apv. Maar nogmaals ik meng het niet met apv omdat ik dit zuiver wil houden als basisvoer voor in de rusttijd.
    Jo

Opmerking

Louis, dit is de samenstelling van Deli Nature nr. 84 :

Kanariezaad 30%
      Millet Geel en Wit 16%
      Millet Japan 15%
      Nigerzaad 1.5%
      Perilla Bruin 2.5%
      Panis Geel 25%
      Panis Rood 10%

De verhoudingen in deze samenstelling zijn gebaseerd op de praktijk, bij kwekers.

Alles wat je zou extra geven, geeft geen noemenswaardige meerwaarde in de voeding van uw vogels. Dus, vermeng hier niets anders mee.

Hetgeen er moet inzitten, zit er in.

Dit is zoals Vinkie terecht zegt, een basisvoer.

Al de rest, tijdens uw kweek, gaat moeten komen van uw eivoer of zachtvoer.

Opmerking

voeding

ik heb 8 koppels in broedkooien zitten in de schuur en die geef ik voer per dag dan heb ik een binnenvoliere die naar mijn buiten voliere gaat 3 meter lang 2 meter hoog en 1 meter diep hoeveel voer geef in een binnenvoliere met ongeveer 30 goulds binnenvoliere is 2 meter breed bij 1 meter diep.
        groeten louis bosman

Opmerking

Jo

Opmerking

Ik denk dat in een groep vogels de dominantste vogels de lekkerste zaden zullen eten en de rest van de vogels geen andere keuze hebben dan de andere zaden op te eten.
            Daarom geef ik vogels in een groep bijna onbeperkt voer.
            "Bijna" omdat ik niet elke dag aanvul.
            Ze zullen als groep dus ook (deels) de minder lekkere zaden moeten eten.
            Ook ik heb de ervaring net als "Vinkie" dat de voorkeur voor een zaadsoort per vogel kan verschillen.

mvg. Eelke

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door ele
              Ook ik heb de ervaring net als "Vinkie" dat de voorkeur voor een zaadsoort per vogel kan verschillen.

mvg. Eelke
              ik denk dat je dan soms zelfs individueel kan zien. zo hebben wij een hok met meeuwen waarbij al het nigerzaad wordt opgegeten maar een paar hokken veder zitten ook meeuwen en daar wordt het niet aangeraakt. ieder hok heeft ook een cubavink als medebewoner. maar omdat dit gelijk is kan het daar niet aan liggen.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door van Tuijl
                ik denk dat je dan soms zelfs individueel kan zien. zo hebben wij een hok met meeuwen waarbij al het nigerzaad wordt opgegeten maar een paar hokken veder zitten ook meeuwen en daar wordt het niet aangeraakt. ieder hok heeft ook een cubavink als medebewoner. maar omdat dit gelijk is kan het daar niet aan liggen.
                Ik heb me onlangs laten vertellen dat in Nigerzaad mangaan zit en dat ze daar verslaafd aan kunnen raken, zou dat misschien de oorzaak zijn van Tuijl?

Opmerking

Nigerzaad moet met beleid gegeven worden. Er zitten stoffen in die de vogels nodig hebben maar het kan ook doorslaan naar inderdaad een soort verslaving. Vogels worden dan al snel te dik met alle gevolgen van dien. Maar het is geen reden om het bijv. weg te laten. Ik weet nog dat vroeger de vogelvangers pas gevangen vogels op nigerzaad zetten. Dat was dan het begin om ze op zaad te brengen. Maar wist je dat niet dan had je toch een probleem met de pas verworven vogels.. In ieder geval wat nigerzaad aangaat overdaad schaad.
                  Jo

Opmerking

voeding

hallo vinkie
                    wat voor maatbeker gebruik jij voor die bijzaden
                    begrijp ik het goed na dat je alle bijzaden bij elkaar heb gedaan hoeveel geef je dan aan de koppels in broedhokken [ koffielepeltje ]
                    groet louis

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Bosman
                      hallo vinkie
                      wat voor maatbeker gebruik jij voor die bijzaden
                      begrijp ik het goed na dat je alle bijzaden bij elkaar heb gedaan hoeveel geef je dan aan de koppels in broedhokken [ koffielepeltje ]
                      groet louis
                      Jo

Opmerking

voeding

sorry vinkie dat ik er hier nog over terug komt.
                        heb ik het goed om voor mij een beetje op een rij te zetten.
                        als je met de kweek gaat beginnen ik doe dat van september tot februari dan geef je alleen maar apv met een beetje eivoer en daarna geef je de bijzaden als er jongen zijn en in ruiperiode en dan afbouwend naar rustperiode aleen maar apv .
                        sory vinkie groet louis

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Bosman
                          sorry vinkie dat ik er hier nog over terug komt.
                          heb ik het goed om voor mij een beetje op een rij te zetten.
                          als je met de kweek gaat beginnen ik doe dat van september tot februari dan geef je alleen maar apv met een beetje eivoer en daarna geef je de bijzaden als er jongen zijn en in ruiperiode en dan afbouwend naar rustperiode aleen maar apv .
                          sory vinkie groet louis
                          Jo

Opmerking

voeding

vinkie
                            vriendelijk bedankt voor U uitleg over dit onderwerp ik ben er weer wijzer van geworden.
                            hartelijk dank hiervoor louis bosman

Opmerking

Voeding voor Gouldsamadine

Hallo vinkie.

goede uitleg ook mijn dank daar voor, maar ik heb nog een vraag j.l. was ik op een TT en daar zaten vogels van P. de Jong uit vlaardingen

ik nog nooit zulke grote vogels gezien, kan je mij vertellen wat daar de oorzaak van is en heeft dat met voeding te maken?

Bedankt Marijke

Opmerking

Working...
                              X