Als dit uw eerste bezoek is bekijk dan de veel gestelde vragen. U moet zich registeren voordat u zelf berichten kunt plaatsen en bijlage kunt bekijken.
Was de vogel al aan de leg?
In ieder geval warm zetten. Druppelen met olie (lauwwarm) Dit laten inwerken. De vogel wel rustig even laten zitten want door die stress schiet het niet op. Komt het ei dan nog niet de vogel in de hand nemen en het achterste in een kom lauw warm water houden. Hierdoor gaan de spieren ontspannen. Eventueel heel licht masseren vanaf de borst/buik naar de cloaca. Maar dan ook echt voorzichtig want als het ei breekt is het over. Komt binnen een kwartier nog geen ei dan de olie opnieuw en de vogel even op verhaal laten komen om vervolgens weer dat badje te doen. Stoom kan ook maar daarbij moet je oppassen dat het niet te heet wordt en te koud heb je ook niets aan.
Ik heb ze gerust gelaten tot vanmorgen en er is nog altijd geen ei maar ze zit nog te slapen op stok. Ik heb gisteren twee keer olie gedruppeld. Dit is haar tweede ei. Jouw methode ga ik zo meteen proberen.
Ik had echt gehoopt dat het ei eruit zou zijn vanmorgen.
Ze is wakker en levendig, eet, vliegt en drinkt. Ze zit nu op het nest. Ik heb eens gekeken zonder ze te pakken en het lijkt erop dat als er nog een ei is, dat het zich nu aan de uitgang bevind ipv in haar buik. Zolang ze niet op de grond zit en op het nest zit laat ik haar maar doen.
Mocht het een windei zijn geweest:
Goulds zijn gek op gekookte eierschalen (incl vliesje, wel droog).
Deze kalk wordt zeer snel opgenomen.
mvg. Eelke
Ik heb nog niet goed gekeken maar op het eerste zicht geen windei. Ik wil ze nu ook niet teveel storen. De vogels krijgen eivoer, een zaadmengeling die ik van de kweker heb gekregen, trosgierst, mineralen en sepia.
Gelukkig dat alles goed is gekomen. Schalen van kippeneieren vinden ze inderdaad heel lekker en hebben ook bewezen van nut te zijn. Opmerkelijk is dat de vogels deze schalen pakken naar behoefte.
Nee gelukkig niet,omdat ik ze van voldoende kalk (eierschalen en grit) voorzag.
Maar het is wel voorgekomen en zette de pop dan extra warm met wat olie op de cloaca apart. Hielp altijd prima. Van andere kwekers hoorde ik wel dat ze er last van hadden.
zo handel ik eigenlijk ook altijd. met afrikaantjes helaas wel een aantal keren legnood gehad, voedsel is bij alle vogels van ons gelijk dus zal aan de soort vogel liggen.
Opmerking