Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Help, legnood gouldamadine?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Help, legnood gouldamadine?

Bij thuiskomen zie ik dat het popje dik zit en met haar snavel aan de zitstok wrijft. Ze eet en drinkt en vliegt nog gewoon. Ik heb haar goed bekeken en ze zit te duwen dus ik heb gedruppeld met olijfolie. Moet ik nu nog olie in haar bekje doen ook? Ze heeft het moeilijk en ik wil mijn pop niet verliezen. Dit is niet haar eerste legsel en de vogels krijgen grit, mineralen en sepia.

Ik hoop echt dat ze niet dood gaat...

is niet goed te zeggen maar het is goed dat je olijfolie op de cloaca gedaan. verder kan je haar warmt zetten met een lamp.

op zich bijzonder dat je legnood bij een gould heb.

Opmerking

De olijfolie is goed zo, moet niet in de bek, alleen op de cloaca.
      De vogel moet de warmte in, liefst 30 graden.
      eierschalen geven als voer schijnt/lijkt ook te helpen, al heb ik daar geen verklaring voor, baat het niet dan schaadt het niet.
      Een stoombadje geven wil ook wel eens helpen, maar moet dan daarna wel de warmte in.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door van Tuijl
        is niet goed te zeggen maar het is goed dat je olijfolie op de cloaca gedaan. verder kan je haar warmt zetten met een lamp.

Ik dacht juist dat het vaker voorkwam bij goulds? Ik lees op verschillende sites dat je ook olie in de bek moet doen. Maar ze zit nu, een paar minuten na druppelen, op de grond dus ik hoop dat het ei er uit komt. Ze heeft nog niet op de grond gezeten tot nu toe.

Opmerking

morgenochtend zal er meer duidelijkheid zijn.

geef der nu wel echt rust niet om de kwartier kijken en uitvangen enzo dan schieten alle vogels in de stress

Opmerking

morgenochtend zal er meer duidelijkheid zijn.

geef der nu wel echt rust niet om de kwartier kijken en uitvangen enzo dan schieten alle vogels in de stress
            Ze zit apart in een broedkooi met een man, en ik kon ze zo pakken en ik zag het ei zitten. Lamp staat er ook op. Vannacht ook warm houden zeker? Ik laat ze met rust maar ik kan ze wel zien.

Opmerking

prima. laat der lekker zitten. zij moet het doen

Opmerking

Verklaar je nader van Tuijl, heb je enige ervaring met het kweken van goulds?

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Drum
                  Verklaar je nader van Tuijl, heb je enige ervaring met het kweken van goulds?
                  ja Drum, die heb ik

Opmerking

Dan moet je weten, dat legnood wel bij gouldpoppen kan voor komen. Het is geen regel, en velen hebben hier nooit of weinig last van, maar vreemd is het niet.

Opmerking

in principe is het natuurlijk bij iedere vogelsoort mogelijk.

ik ken inmiddels vele gouldkwekers en eigenlijk heb ik nog nooit meegemaakt laat staan gehoord dat een gould legnood had. maargoed dat is mijn persoonlijke ervaring. vandaar dat ik het op zich bijzonder vind.

heb jij regelmatig legnood gehad met goulds Drum?

Opmerking

Dik twee uur later en nog altijd niks. Popje slaapt en zit nog altijd te duwen. De man maakt onophoudelijke piepgeluidjes. Precies een krakende fiets.

Ik ga maar slecht slapen vannacht denk ik.

Opmerking

legnood komt wel degelijk voor bij goulds hoe kom je erbij dat het niet zo is en het kan onstaan bij ook vele andere soorten .
                          wat is vaak de oorzaak de poppen zijn te jong mannetjes kan je best al met 8 maanden mee kweken maar de pop moet minimaal 1 jaar oud zijn .
                          mijn vogels worden niet voor een jaar in de kweek gezet zowel pop als man niet .
                          je kunt hem eens een badje geven dit wil ook wel eens helpen

Opmerking

Was de vogel al aan de leg?
                            In ieder geval warm zetten. Druppelen met olie (lauwwarm) Dit laten inwerken. De vogel wel rustig even laten zitten want door die stress schiet het niet op. Komt het ei dan nog niet de vogel in de hand nemen en het achterste in een kom lauw warm water houden. Hierdoor gaan de spieren ontspannen. Eventueel heel licht masseren vanaf de borst/buik naar de cloaca. Maar dan ook echt voorzichtig want als het ei breekt is het over. Komt binnen een kwartier nog geen ei dan de olie opnieuw en de vogel even op verhaal laten komen om vervolgens weer dat badje te doen. Stoom kan ook maar daarbij moet je oppassen dat het niet te heet wordt en te koud heb je ook niets aan.
                            Jo

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door natuurkweker
                              legnood komt wel degelijk voor bij goulds hoe kom je erbij dat het niet zo is en het kan onstaan bij ook vele andere soorten .
                              wat is vaak de oorzaak de poppen zijn te jong mannetjes kan je best al met 8 maanden mee kweken maar de pop moet minimaal 1 jaar oud zijn .
                              mijn vogels worden niet voor een jaar in de kweek gezet zowel pop als man niet .
                              je kunt hem eens een badje geven dit wil ook wel eens helpen
                              De pop is iets ouder dan een jaar en de man is een jaar, van oktober.

Opmerking

Working...
                              X