Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Edelzangers

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Edelzangers

Hallo allemaal,

Ik zag gisteren edelzangers en het valt mij op dat ze niet veel kleur hebben.
    Op internet kwam ik wel verschillende ondersoorten tegen.
    Heb al even snel op de site van de speciaalclubs gekeken.
    Ik ben eigenlijk benieuwd wat de meest gekleurde edelzanger is.
    Doet een andere serinus soort van zang onder dat van de edelzangers?
    Ik ben benieuwd naar jullie mening.

p.s. het is voor op mijn lijstje zou wel eens willen hebben.
    gr. Ben
    Groeten, Ben

Edelzangers zingen beslist anders, mooier en meer dan andere serinussoorten. Uiteraard is het ook een kwestie van smaak, maar ik vind de zang niet te vergelijken, de andere soorten halen het er niet bij.

Meest gekleurde is denk ik de geelstuit.

Bedenk wel dat het niet altijd vreedzame beestjes zijn. Ik heb ze een week gehad (de "gewone"), maar moest ze wegdoen omdat ze erg agressief waren, zelfs de goudmussen moesten vluchten.
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

Opmerking

nou ken ik de goudmus eigenlijk niet zo goed maar ik weet wel dat ze praktisch altijd vluchten, zo zenuwachtig dat ze zijn.

mocht je nu deze vogels gaan aanschaffen is dit wel een aanrader:

die hebben ook aardig wat verstand wat betreft ondersoorten etc.

Opmerking

Mvg,
        Kingfisher.

Opmerking

Haha zo de eerste reacties zijn snel binnen.
          Ik kan ze in ieder geval voorlopig nog niet hebben hier. Wel wil ik bij de afrikaanse soorten blijven.
          Kingfisher ik denk dat ik wel snap wat je bedoeld.
          De zang is 1 ook wat Ton aangaf vind ik interessant, ik wil de eventuele jongen wel bij andere afrikaantjes kunnen houden.
          Misschien wel de oude vogels ook bij andere soorten. Ze moeten dus wel een beetje sociaal zijn.
          Maar misschien weten jullie een sociaal serinus soort die ook een leuk deuntje heeft en dus beter bij andere vogels in past?
          anders moet ik er een voliere voor vrij houden, wat opzich niet een probleem hoeft te zijn.

gr. Ben
          Groeten, Ben

Opmerking

kijk even naar die link Ben, meld je aan, en stel de vraag op dat serinus-forum ongetwijfeld dat je dan goed geholpen wordt

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ben86
              Haha zo de eerste reacties zijn snel binnen.
              Ik kan ze in ieder geval voorlopig nog niet hebben hier. Wel wil ik bij de afrikaanse soorten blijven.
              Kingfisher ik denk dat ik wel snap wat je bedoeld.
              De zang is 1 ook wat Ton aangaf vind ik interessant, ik wil de eventuele jongen wel bij andere afrikaantjes kunnen houden.
              Misschien wel de oude vogels ook bij andere soorten. Ze moeten dus wel een beetje sociaal zijn.
              Maar misschien weten jullie een sociaal serinus soort die ook een leuk deuntje heeft en dus beter bij andere vogels in past?
              anders moet ik er een voliere voor vrij houden, wat opzich niet een probleem hoeft te zijn.

gr. Ben
              Wat ik tot nu toe heb opgemerkt is dat de geelkruincini's redelijk sociaal zijn,ik heb ze bij de wilde kanaries zitten wat best ruziemakers kunnen zijn maar ook bij een koppel europese kanaries die ook geen makkelijke klanten zijn.
              Verder kunnen ze onderling ook goed overweg met elkaar,was trouwens een paar weken terug bij een kweker die had 3 koppels bijelkaar,ook in de broed,met europese pestvogels,elzensijsjes,putters,groenlingen en mexicaanse roodmussen heb ik ook zien zitten.

Die voliere was denk ik 4x5 meter dus ook niet bijzonder groot maar wel mooi aangekleed dus dat zou kunnen schelen.
              Mvg,
              Kingfisher.

Opmerking

nog een tip wat betreft edelzangers, het geslachtsverschil is nagenoeg niet te zien. het beste kan je op de zang afgaan. wil je vogels kopen, doe dat dan bij een kweker, heb je de meeste kans op een goed koppel.

dan is de verwijzing naar de serinus society, zeker de moeite waard. daar zitten veel kwekers, die er veel van af weten.

binnenkort staan ze ook op de show van de Bec, kan je er ook veel van zien.
                groeten Ton
                mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door kingfisher
                  Wat ik tot nu toe heb opgemerkt is dat de geelkruincini's redelijk sociaal zijn,ik heb ze bij de wilde kanaries zitten wat best ruziemakers kunnen zijn maar ook bij een koppel europese kanaries die ook geen makkelijke klanten zijn.
                  Verder kunnen ze onderling ook goed overweg met elkaar,was trouwens een paar weken terug bij een kweker die had 3 koppels bijelkaar,ook in de broed,met europese pestvogels,elzensijsjes,putters,groenlingen en mexicaanse roodmussen heb ik ook zien zitten.

Die voliere was denk ik 4x5 meter dus ook niet bijzonder groot maar wel mooi aangekleed dus dat zou kunnen schelen.
                  Hallo, sorry voor het vetgedrukte, maar ik zou graag wat toelichting hebben over dit.
                  Want ik dacht dat een 'wilde kanarie' een 'Europese kanarie' was?

Hoe zit dat dan? bij voorbaat dank
                  Met vriendelijke groet:
                  Henk.

Opmerking

Dat agressieve bij de gewone edelzanger valt best mee.
                    Natuurlijk hou je ze best niet samen met andere serinussoorten. Maar bij andere Afrikaantjes en ook niet Afrikaantjes zijn ze goed te houden.
                    Zo zitten ze thuis samen met o.a. goudbuikjes, vuurvinken, kleine zowel als grote cubavinken, roodkoppapegaaiamadine en binsenastrilden.
                    Dit voorbeeld van samenplaatsen is bij mij het geval maar ik weet zeker dat andere liefhebbers nog tal van andere voorbeelden kunnen geven.
                    Wat ook pleit is hun verdraagzaamheid t.o.v. hun eigen jongen na het uitvliegen. Wat ik hiermee bedoel is dat wanneer het eerste nestje uitgevlogen is, dit gewoon in de voliere blijft zitten terwijl de ouders aan een nieuw nest beginnen en dit rustig grootbrengen zonder zich te storen aan de oudere jongen

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Henk Adelerhof
                      Hallo, sorry voor het vetgedrukte, maar ik zou graag wat toelichting hebben over dit.
                      Want ik dacht dat een 'wilde kanarie' een 'Europese kanarie' was?

Hoe zit dat dan? bij voorbaat dank
                      Haha,jij en zo velen maar dat kan ik je niet kwalijk nemen Henk.
                      De wilde kanarie is de kanarie van de Canarische eilanden,Madeira,Azoren en heeft geen ondersoorten wel onderlinge kleine verschillen naar aanleiding van het voorkomen op de verschillende eilanden(kleurverschillen,kleine dingen)
                      Latijnse naam serinus canaria canaria en hier zou in het verre verleden ook de kanarie uitvoortkomen zoals we die nu kennen met alle voorkomende rassen/mutaties.

De europese kanarie is de serinus serinus en is de kleinste vinkachtige die we kennen.
                      Deze komt voor in het zuidelijk gedeelte van europa tot in Turkije en heeft zich verspreid naar de noordelijke landen.

Wel dezelfde familie maar niet dezelfde vogel,kijk bv voor foto's op de serinussite of anders googlen op de latijnse naam.
                      Mvg,
                      Kingfisher.

Opmerking

Hoi allemaal,

Ik ga zeker kijken op de serinus site. Heb de inloggegevens etc. en ook toegang tot het forum dus ga ook daar eens kijken.

Is er verder nog verschil tussen edelzangers en andere serinus soorten?
                        Ik zag op de serinus site al verschillende soorten voorbij komen.
                        Ik bedoel dan meer hoe zit het met de serinus soorten qua planten slopen?
                        en verdraagzaamheid naar andere vogels?

verder zullen een heleboel een vaste ec ring moeten hebben?
                        gr. Ben
                        Groeten, Ben

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ben86
                          Hoi allemaal,

Ik ga zeker kijken op de serinus site. Heb de inloggegevens etc. en ook toegang tot het forum dus ga ook daar eens kijken.

Is er verder nog verschil tussen edelzangers en andere serinus soorten?
                          Ik zag op de serinus site al verschillende soorten voorbij komen.
                          Ik bedoel dan meer hoe zit het met de serinus soorten qua planten slopen?
                          en verdraagzaamheid naar andere vogels?

verder zullen een heleboel een vaste ec ring moeten hebben?
                          gr. Ben
                          Planten slopen ze allemaal hoewel dat in de praktijk wel mee zal vallen als je ze regelmatig wat groen geeft en fruit,onkruiden waar de meeste gek op zijn.

Verdraagzaamheid is per soort verschillend maar bij de meeste soorten met geel in hun verenpak is het oppassen om ander vogels met geel te plaatsen.
                          Maar uitzonderingen bepalen de regel.

Ec ringen alleen bij de europese soorten als europese kanarie,wilde kanarie,(corsicaanse)citroensijs mar dit is na te zien in de ringenlijsten van de bonden.
                          Mvg,
                          Kingfisher.

Opmerking

Hoi Kingfisher,

Dank je voor je snelle reactie weer.
                            Dus kortom een edelzanger kies je voor de zang en niet voor de kleur.
                            Zijn sociale vogels en prima te houden maar dit geld eigenlijk voor de meeste serinussen soorten.
                            Ik denk dat ik voorlopig wel weer genoeg weet.
                            Ik zet het even in de kast en de vogels komen op mijn lijstje
                            I.v.m. dat ik eigenlijk andere vogels in de bestelling heb staan. haha.

Iedereen bedankt weer hier voor de vele antwoorden.

gr. Ben
                            Groeten, Ben

Opmerking

Opmerking

Working...
                              X